Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
Den dagen jag hör om någon som blivit våldtagen efter att de bärt på ett plakat med orden "Våldta mig även om jag säger nej", kan jag nog hålla med om att kvinnan har ett ansvar.
Men absolut inte efter vad hon har för kläder.
Nej, brottsoffer bär inte ansvaret för att de blir utsatta för brott.
För att ställa en motfråga - om du får en ölflaska slagen i huvudet på krogen för att någon på fyllan tycker att du betett dig drygt, är det dig själv du har att skylla då, eller ligger ansvaret hos den som slog en ölflaska i huvudet på dig?
Jag anser att var och en bär ansvar för det de själva gör. Det vill säga - om jag stjäl i butiken så är det mitt ansvar att jag har stulit, inte butiken för att de tillhandahåller varor som går att stjäla.
Om jag slår till någon så är det mitt ansvar att jag slår till dem, inte att de går runt och existerar.
Och skulle jag våldföra mig på någon sexuellt så är det jag som får ta mitt ansvar för brottet jag begått, oavsett hur snygga magrutor snubben som gick omkring i bara ett par tighta shorts än hade, eller hur kåt jag än tyckte att han såg ut.
När man säger att kvinnan får skylla sig själv så visar det ju hur låga tankar man har om män. Man får män att framstå som djur som inte kan kontrollera sig själva om en kvinna går i kort kjol utan trosor utan måste våldta henne. Kvinnor borde veta detta och får skylla sig själva om de blir våldtagna.
De flesta män är INTE våltäktsmän och kan hålla på sig alldeles utmärkt.
Nej, kvinnor har inget ansvar om de skulle bli våldtagna. Allt ansvar ligger hos den som våldtar.
Däremot finns det nog saker som tjejer kan göra för att minska risken att bli våldtagna. Inte gå hem med okända när man är full till exempel.