Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
I vintras fick jag mitt i natten syn på en tjej i gymnasieåldern som jag antog gick hem från en fest. Hon pulsade genom 30 cm snö i tubtop som visade hela magen, midjekort skinnjacka korkort kjol som knappt täckte rumpan, glesa nätstrumpbyxor och högklackat. Jag tänkte INTE att hon skulle få skylla sig själv ifall hon blev våldtagen, men jag tänkte däremot att det inte skulle förvåna mig om någon skulle missta henne för en prostituerad.
Jag förstår inte meningen med att reda ut dessa begrepp. Människor som medvetet och med vilje ökar risken att de själva ska bli våldtagna måste må väldigt dåligt psykiskt. Är det då viktigt att ta upp frågan om ansvar i en sådan situation, eller är det kanske viktigare att ta upp frågan om hur man kan hjälpa individer som hamnat i en sådan destruktiv livssituation?
Jag tycker det är en än mer intressant fråga vilket ansvar man har när man formulerar ett problem på det sättet du gör i trådstarten. Det finns så många sätt att minska antalet våldtäkter, är detta bästa sättet eller kan det till och med ha motsatt effekt?
Man kan vara en riktigt duktig flicka, bära dykardräkt och inskränka sitt livsrum till en liten låda, den lådan som är ens lägenhet. Aldrig träffa någon, inte okända män, inte släkten (den är värst, vet du). Inte vara tillsammans med nån (äkta män kan också vara farliga när de druckit). Är det att ta sitt ansvar att leva ensam i en låda? Vill vi då ha en värld där kvinnor tar sitt ansvar? Och var går gränsen för vad som är oansvarigt och som jag skrev förut, VARFÖR är det viktigt att reda ut?
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!
Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?
Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!