• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Fru U

Det kan inte vara kvinnans ansvar att se till att en man beter sig som han ska. Man kan inte ta ansvar för andras handlingar.

Svaren bor i hjärtat
  • nollåtta
    Fru U skrev 2010-06-23 20:42:42 följande:
    Det kan inte vara kvinnans ansvar att se till att en man beter sig som han ska. Man kan inte ta ansvar för andras handlingar.
    Tydligen ska kvinnan ta ansvar för mannens sexualitet också, det är så man kräks.
  • Selfish Geene
    nollåtta skrev 2010-06-23 20:39:35 följande:
    Är det inte hos den som våldtar och slår som ansvaret och skulden ligger? Jag ska väl för fan kunna följa med vem jag vill hem utan att riskera att bli våldtagen?
    Det är bara småbarn och utvecklingsstörda som är utan ansvar för sin egen säkerhet.

Du kan följa med vem du vill, men du bör vara medveten om riskerna. Om du tycker att det är värt risken: kör hårt! Om inte: följ inte med vem som helst.

Du kan stampa med din lilla fot och skrika dig blå om din "rätt att göra vad du vill utan att bli våldtagen" riskerna finns där vare sig du accepterar det eller inte.
    Alla som är medvetna om riskerna (något alla normalbegåvade kvinnor bör vara) har ett ansvar att inte utsätta sig själva för dom.
  • nollåtta
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 20:46:46 följande:
    Det är bara småbarn och utvecklingsstörda som är utan ansvar för sin egen säkerhet.

Du kan följa med vem du vill, men du bör vara medveten om riskerna. Om du tycker att det är värt risken: kör hårt! Om inte: följ inte med vem som helst.

Du kan stampa med din lilla fot och skrika dig blå om din "rätt att göra vad du vill utan att bli våldtagen" riskerna finns där vare sig du accepterar det eller inte.
    Alla som är medvetna om riskerna (något alla normalbegåvade kvinnor bör vara) har ett ansvar att inte utsätta sig själva för dom.
    Du kan fortsättningsvis diskutera utan dina trista härskartekniker hoppas jag?

Jag tyycker att det är vidrigt att du utmålar alla män som potentiella våldtäktsmän. Alla män våldtar inte. Alla kvinnor har rätt att inte bli våldtagna. Enkelt matematik. För övrigt är det större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min man och inte i en park, det är du medveten om hoppas jag? Är det då mitt ansvar och fel för att jag valde fel partner?
  • Selfish Geene
    nollåtta skrev 2010-06-23 20:53:13 följande:
    Du kan fortsättningsvis diskutera utan dina trista härskartekniker hoppas jag?

Jag tyycker att det är vidrigt att du utmålar alla män som potentiella våldtäktsmän. Alla män våldtar inte. Alla kvinnor har rätt att inte bli våldtagna. Enkelt matematik. För övrigt är det större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min man och inte i en park, det är du medveten om hoppas jag? Är det då mitt ansvar och fel för att jag valde fel partner?
    Risken att våldtas hemma är bara större om du lever ihop med en våltäktsman! De flesta lever inte ihop med våldsmän och löper således betydligt större risker utanför hemmet.

Alla män är (om man hårddrar det) potentiella våldtäktsmän, det handlar om att göra en riskbedömning vid varje situation. (det har fö inget med matematik att göra)
    Att följa med en okänd man en lördagsnatt efter krogen är förenat med större risk än att gå på stan med en barndomskompis (det förstnämda är förenat med förhållandevis hög risk, det sistnämda med låg risk)

Första gången du blir våldtagen av din partner blir du säkerligen jävligt förvånad, men andra gången har du själv utsatt dig för att dela hus med en våldtäktsman (=du har ett ansvar).

Om du släpper giftiga ormar lösa i ditt hem är du inte ansvarsfri om dom biter dig
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:02:17 följande:
    Alla män är (om man hårddrar det) potentiella våldtäktsmän,
    Vad är det för bitter syn på män?

Har själv 2 söner, och aldrig i livet att jag tänker gå omkring och titta på dem och tänka att de är potentiella våldtäktsmän.

Jag önskar att fler vettiga och normalt funtade män någon gång kan ställa sig och börja försvara män.
  • Towanda
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 20:46:46 följande:

"Stampa med din lilla fot"... Ska du inte tillägga "lilla gumman" också?

Jag hänvisar fortfarande till mit första inlägg, jag tycker hela den här frågeställningen är jävligt märklig. Beroende av hur man frågar så hjälper man till att forma det sätt på vilket ett ämne diskuteras, man kan skapa en terminogi som är obehaglig. Ja, du vill skilja på orden ansvar och skuld, men är det rättsliga termer? Nej. Vad tjänar det till att utreda om kvinnan har ett ansvar att inte utsätta sig för farliga situationer om det inte är en fråga om skuld? Är det någon som tror att kvinnor är omedvetna om faran i att gå hem själva klockan tre på natten? Vad är meningen med denna diskussion? Är det bara en filosofisk fråga, för det känns inte som att den kommer att ha någon som helst praktisk betydelse för kvinnor förutom att vi nu blir ännu mer rädda.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 21:05:35 följande:
    Vad är det för bitter syn på män?

Har själv 2 söner, och aldrig i livet att jag tänker gå omkring och titta på dem och tänka att de är potentiella våldtäktsmän.

Jag önskar att fler vettiga och normalt funtade män någon gång kan ställa sig och börja försvara män.
    Risken att någon av dom är våldtäktsmän är väldigt liten så det är inte rationellt att se på dom som våldsmän öht, jag ser inte poängen med att göra det!?

Däremot ska man vara medveten om att det finns våldtäktsmän därute och dom skiter i att "du har rätt att gå i kortkort/följa med hem/säga nej/etc etc utan att bli våldtagen".
    Resonemanget liknar det som fotgängare använder sig av när de slänger sig ut i trafiken för att det råkar ligga vita ränder under deras fötter "Jag har RÄTT att gå här, så då gör jag det"

Min åsikt är att det är tämligen meningslöst att "ha rätt" när man är död!
  • Isprinsessan och grodprinsen

Svarar bara på TS fråga och det är ett jäkligt klart NEJ!!!!!!!

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?