• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:38:23 följande:
    Jag måste få fråga: säger du åt dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?
    I så fall: Varför?
    För att i trafiken är det din skyldighet att vara uppmärksam på andra trafikanter. Om de blir påkörda är det dock, som du nog också lärde dig på bilskolan, enbart bilistens ansvar och fel.

Sen är det, hoppas jag, inte en medveten handling från bilistens sida, och kan kanske ex jmf med ett ligg i sömnen. Inte alla uppskattar det och huruvida man uppfattar det som en våldtäkt eller inte beror ju på hur personerna hanterar det.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 23:44:05 följande:
    För att i trafiken är det din skyldighet att vara uppmärksam på andra trafikanter. Om de blir påkörda är det dock, som du nog också lärde dig på bilskolan, enbart bilistens ansvar och fel.

Sen är det, hoppas jag, inte en medveten handling från bilistens sida, och kan kanske ex jmf med ett ligg i sömnen. Inte alla uppskattar det och huruvida man uppfattar det som en våldtäkt eller inte beror ju på hur personerna hanterar det.
    Det är bilisten som ska lämna företräde för barnet. Jag antar att du själv stannar när du kommer till ett obevakat övergångsställe för att släppa fram fotgängarna, ändå tycker du att barnen ska ta ansvar i trafiken och se sig för innan de går ut i gatan.
    Varför?

Förväntar du dig inte att alla bilister visar samma hänsyn till fotgängare som du gör?
  • Pildi

NEJ!!!och NEJ och NEJ!!!

Vad menar du? Att de hade för kort kjol? Att de inte hade sällskap på vägen hem? Att de var berusade? Att inte sa bestämd ifrån att de inte vill ha sex?

• Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:51:50 följande:
    Det är bilisten som ska lämna företräde för barnet. Jag antar att du själv stannar när du kommer till ett obevakat övergångsställe för att släppa fram fotgängarna, ändå tycker du att barnen ska ta ansvar i trafiken och se sig för innan de går ut i gatan.
    Varför?

Förväntar du dig inte att alla bilister visar samma hänsyn till fotgängare som du gör?

Jmf följande så ser du också kanske skillnaden

I trafiken har du inga rättigheter, endast skyldigheter.

Alla har rätt att gå i en offentlig park

• Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 23:59:41 följande:

Jmf följande så ser du också kanske skillnaden

I trafiken har du inga rättigheter, endast skyldigheter.

Alla har rätt att gå i en offentlig park

Så fotgängaren har inte företräde(rätt att gå före) vid ett obevakat övergångsställe?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 00:05:13 följande:
    Så fotgängaren har inte företräde(rätt att gå före) vid ett obevakat övergångsställe?
    Nej, fotgängaren har inte rätt att gå, bilisten har skyldighet att stanna.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 00:12:13 följande:
    Nej, fotgängaren har inte rätt att gå, bilisten har skyldighet att stanna.
    Vilket trams! Visst finns det rättigheter i trafiken precis som överallt där det finns skyldigheter.
    När det är grönt har du rätt att köra
    Där det finns en P-skylt har du rätt att parkera
    På en huvudled har du rätt att köra utan att lämna företräde
    osv

Du försöker krångla dig ur frågeställningen: Varför lär du dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?

Svaret är troligtvis: Man ska se sig för innan man går ut i gatan för att alla inte respekterar trafikreglerna, bilar är hårda barn är mjuka. Det är osmart att gå rakt ut i gatan bara för att du "har rätt" att göra det.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 00:19:43 följande:
    Vilket trams! Visst finns det rättigheter i trafiken precis som överallt där det finns skyldigheter.
    När det är grönt har du rätt att köra
    Där det finns en P-skylt har du rätt att parkera
    På en huvudled har du rätt att köra utan att lämna företräde
    osv

Du försöker krångla dig ur frågeställningen: Varför lär du dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?

Svaret är troligtvis: Man ska se sig för innan man går ut i gatan för att alla inte respekterar trafikreglerna, bilar är hårda barn är mjuka. Det är osmart att gå rakt ut i gatan bara för att du "har rätt" att göra det.
    Nej, en av de viktigaste grundreglerna i trafiken är att du har inga rättigheter, endast en massa skyldigheter. Om du tar ett körkort kommer du få höra massor om det.
    Om du vill veta mer om detta föreslår jag att du tar det i min gästbok istället.

Åter till topic
    I parken däremot har jag en massa rättigheter, som att gå klädd som jag vill utan att behöva vara rädd för att bli attackerad. Jag har rätt att vara fredad i min egen bostad. Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
  • dotty
    Hertha skrev 2010-06-24 00:53:43 följande:
     Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
    mycket välformulerat. tummen upp på det!
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?