Inlägg från: dotty |Visa alla inlägg
  • dotty

Har kvinnor inget ansvar?

Ljushuvud skrev 2010-06-23 14:03:40 följande:

Utsätter man sig för en risk så måste man väl ha ett visst eget ansvar? Det borde leda till att man gör vad man kan för att INTE bli utsatt för t.ex. en våldtäkt.

så vägen till ett våldtäktsfritt samhälle är att begränsa kvinnor fysiskt och psykiskt? vi ska minska risken att bli våldtagna genom att inte gå på riskfyllda ställen, inte klä oss i kläder som kan ses som provokativa, inte dricka oss fulla och riskera att inte kunna försvara oss. är det våldtäktsmannen som bestämmer vad som är provokativt då också?

är det inte våldtäktsmännen som ska ändra sitt beteende?

alltså, ditt resonemang håller inte på en punkt. det är ju helt sinnessjukt att ens fundera på att lägga skuld på ett våldsoffer, oavsett vilket brottet är. du inser väl att det är precis så våldtäktsmännen själva ursäktar sitt beteende?
  • dotty
    dotty skrev 2010-06-23 16:27:38 följande:
    så vägen till ett våldtäktsfritt samhälle är att begränsa kvinnor fysiskt och psykiskt? vi ska minska risken att bli våldtagna genom att inte gå på riskfyllda ställen, inte klä oss i kläder som kan ses som provokativa, inte dricka oss fulla och riskera att inte kunna försvara oss. är det våldtäktsmannen som bestämmer vad som är provokativt då också?

är det inte våldtäktsmännen som ska ändra sitt beteende?

alltså, ditt resonemang håller inte på en punkt. det är ju helt sinnessjukt att ens fundera på att lägga skuld på ett våldsoffer, oavsett vilket brottet är. du inser väl att det är precis så våldtäktsmännen själva ursäktar sitt beteende?
    förresten, är man mer riskbenägen om man är en snygg brud? eller om man har stora bröst eller plutiga läppar. det finns ju en hel del fetisher också. tar man en risk om man har sandaler? eller sitter och röker offentligt, det finns ju folk som går igång på sånt. det måste väl ses som en provokation då?

ju större bröst ju större ansvar för våldtäkten?
  • dotty
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!

Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

men det är ju precis det där som är så fel! varför ska kvinnor begränsas? varför ska vi lära oss att inte utsätta oss för risker? har inte alla människor lika rättigheter att röra sig på lika villkor i samhället? jag VÄGRAR acceptera att någon som helst skuld eller ansvar läggs på offret just för att det inte är offrets ansvar att begränsa sig pga det "sociala spelet".

och jag skiter fullständigt i om "verkligheten inte ser ut så". jag är fullt medveten om att den inte gör det. men lösningen är ALDRIG att begränsa offret. lösningen är att förebygga brottet från gärningsmannens sida.
  • dotty
    Hertha skrev 2010-06-24 00:53:43 följande:
     Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
    mycket välformulerat. tummen upp på det!
  • dotty
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:27:33 följande:
    Äntligen någon som tänker till lite!
    fast bara för att vi lever i en allt ifrån ideal värld så innebär väl inte det att ansvar ska läggas på offret? vägen till en mer ideal värld är väl genom att lösa problemet, inte flytta på offret.

tycker även hellokillern gör en mycket bra poäng. om vi utifrån den statistik och forskning vi har ska dra upp en riskbild, det vill säga riskfyllda situationer som man isåfall ska undvika om man är ansvarsfull, så innebär det att kvinnor aldrig ska flytta ihop med eller vistas ensamma med män. däremot är det ganska säkert att traska naken genom parken en vild utekväll.
  • dotty
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:28:36 följande:

Det är så jäkla skumt att ni kvinnor som svara (för det verkar vara flest kvinnor som svarar) inte kan se skillnaden mellan offer och förrövare. Inte heller skillnaden mellan att ta ansvar för sitt EGNA betende och att ansvara för någon annans beteende.

Ni faller hela tiden tillbaka på att kvinnor antas vara ansvariga för brottet och är de som är skylldiga till brottet. Så är det ju givetvis inte!

Man är ansvarig för sitt egna riskbeteende! Eller som någon uttryckte det "Man kanske inte skall bli så förvånad om man utsätter sig för en risk och därmed drabbas"

Att man själv bestämmer vilka rättigheter man har och enfaldigt tar sig friheten att visa att man har den rätten,, då är man korkad! Även om det givetvis ALDRIG är ok att någon våldtar någon!!

Du är asnvarig för ditt egna riskbeteende!

det är så jäkla skumt att du inte kan inse att vi inte håller med. det handlar inte om att vi inte "kan se" skillnaden, vilket implicerar att du är mer upplyst än oss och vi bara inte fattat. det handlar om att vi inte håller med i det du säger. vi menar att ansvaret inte kan läggas på offret eftersom det inte är upp till offret att begränsa sig på något sätt öht. och detta anser vi eftersom det är förövaren som ska ändra sitt beteende, inte offret. (nu talar jag för fler än mig.. men jag uppfattar att det är flera här i tråden som säger samma sak)

jag är fullt medveten om vad du menar med ditt resonemang. jag är fullt kapabel till att hänga med. men jag HÅLLER INTE MED.

jag menar även att ett eventuellt "riskbeteende" inte går att definiera. att gå naken genom parken är statistiskt sett INTE ett riskbeteende. att vara ensam med sin sambo är det däremot. därför kan man inte tala om något slags ansvar. ansvar över vadå? ansvar över att undvika nästintill riskfria beteenden som vissa anser vara riskfyllda utifrån en stereotyp (och overklig) bild av våldtäktsmannen?
  • dotty

ts, jag tycker det är intressant hur du fortsätter envisas med att alla som inte håller med måste ha missförstått dig. och även att du upprepar din grundfråga om och om igen med olika formuleringar. vi kommer inte ändra åsikt bara för att du formulerar om frågan. varför inte bara acceptera att vi förstår dig men inte håller med? jag tycker vi är flera i tråden som upprepade gånger tydligt förklarat varför vi inte håller med.

är det kanske du som inte förstår våra argument? eller är det bara att du vägrar acceptera dem och inte riktigt kan svara på argumenten i sig?

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?