Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:28:36 följande:
Det är så jäkla skumt att ni kvinnor som svara (för det verkar vara flest kvinnor som svarar) inte kan se skillnaden mellan offer och förrövare. Inte heller skillnaden mellan att ta ansvar för sitt EGNA betende och att ansvara för någon annans beteende.
Ni faller hela tiden tillbaka på att kvinnor antas vara ansvariga för brottet och är de som är skylldiga till brottet. Så är det ju givetvis inte!
Man är ansvarig för sitt egna riskbeteende! Eller som någon uttryckte det "Man kanske inte skall bli så förvånad om man utsätter sig för en risk och därmed drabbas"
Att man själv bestämmer vilka rättigheter man har och enfaldigt tar sig friheten att visa att man har den rätten,, då är man korkad! Även om det givetvis ALDRIG är ok att någon våldtar någon!!
Du är asnvarig för ditt egna riskbeteende!
det är så jäkla skumt att du inte kan inse att vi inte håller med. det handlar inte om att vi inte "kan se" skillnaden, vilket implicerar att du är mer upplyst än oss och vi bara inte fattat. det handlar om att vi inte håller med i det du säger. vi menar att ansvaret inte kan läggas på offret eftersom det inte är upp till offret att begränsa sig på något sätt öht. och detta anser vi eftersom det är förövaren som ska ändra sitt beteende, inte offret. (nu talar jag för fler än mig.. men jag uppfattar att det är flera här i tråden som säger samma sak)
jag är fullt medveten om vad du menar med ditt resonemang. jag är fullt kapabel till att hänga med. men jag HÅLLER INTE MED.
jag menar även att ett eventuellt "riskbeteende" inte går att definiera. att gå naken genom parken är statistiskt sett INTE ett riskbeteende. att vara ensam med sin sambo är det däremot. därför kan man inte tala om något slags ansvar. ansvar över vadå? ansvar över att undvika nästintill riskfria beteenden som vissa anser vara riskfyllda utifrån en stereotyp (och overklig) bild av våldtäktsmannen?