• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Nej JAG litar på min sambo, men om vi nu ska titta på statistiken så är det större sannolikhet att han våldtar mig i våran säng, än att nån knäppis hoppar på mig i en park.
  • Hettie
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:48:23 följande:
    Okej, du skriver att en kvinna inte borde sätta sig i riskfyllda situationer, men du tycker det är helt ok att sova näck brevid sin sambo, vilket är den allra mest riskfyllda situationen en kvinna någonsin kan befinna sig i?

Och varför tycker du som du tycker? Det är därför jag skriver detta. Normalt liv innebär att kunna gå ut själv, och gå hem själv, åka taxi själv, och klä sig i vad man vill.

Allting handar ju om hur man gör riskbedömningar och hur man definierar ett "normalt liv".

Ja, enligt statistiken så är det mest riskfyllt att sova brevid sin sambo. Jag kan inte argumentera detta även om jag inte egentligen sett någon källa på det och även fast jag "vet" att man kan manipulera statistik till att visa lite vad man vill ;) Men det är inte relevant egentligen. Jag litar på dig och ditt uttalande.
    Men om jag valt att leva med en man så har jag ju gjort en riskbedömning där. Hur stor sannolikhet tror jag att det är att han kommer våldta mig? Som jag skrivit tidigare så kan man inte skydda sig mot allt, och även om man tycker att man är försiktig så kan man bli våldtagen ändå.
    Men som jag uppfattar världen så tycker jag att det känns som en större risk att gå hem från krogen ensam och full. Jag bor i Örebro just nu. Under hela hösten och våren har det varit ganska täta överfallsvåldtäkter och våldtäktsförsök. Jag bor ca 5 km från centrum och det tar en stund att gå. Även om jag tycker att jag borde ha rätt att gå där själv mitt i natten utan att vara rädd för våldtäktsmän så känner jag inte så. Jag är rädd för okända våldtäktsmän. Jag är inte rädd för min man.

Varför jag tycker som jag gör kan jag inte riktigt förklara tyvärr. Det är väl en kombination av min uppfostran och hur jag tolkar och bearbetar händelser omkring mig och som jag får höra talas om. Jag tycker självklart att man som ensam tjej ska kunna ta sig runt med taxi när man vill. Gå ut när man vill och komma hem när man vill. När det gäller kläder så får man också klä sig hur man vill men det är bra att tänka på att man blir bemött utefter hur man ser ut. Det kan vara fjantigt men så är det. Som jag sagt tidigare så vore det fantastiskt om vi ledve i en perfekt värld utan brott. Men nu gör vi inte det.

Och igen: även om det är en "låg" risk att råka ut för överfallsvåldtäkter. Är det inte bättre om man kan låta bli att råka ut för det alls? :)

• Plutteli

Nej, en kvinna har inget ansvar för om hon blir våldtagen, däremot har mannen ett anvar att inte försätta sig i en sits där han våldtar!

• BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:05:19 följande:

Allting handar ju om hur man gör riskbedömningar och hur man definierar ett "normalt liv".

Ja, enligt statistiken så är det mest riskfyllt att sova brevid sin sambo. Jag kan inte argumentera detta även om jag inte egentligen sett någon källa på det och även fast jag "vet" att man kan manipulera statistik till att visa lite vad man vill ;) Men det är inte relevant egentligen. Jag litar på dig och ditt uttalande.
    Men om jag valt att leva med en man så har jag ju gjort en riskbedömning där. Hur stor sannolikhet tror jag att det är att han kommer våldta mig? Som jag skrivit tidigare så kan man inte skydda sig mot allt, och även om man tycker att man är försiktig så kan man bli våldtagen ändå.
    Men som jag uppfattar världen så tycker jag att det känns som en större risk att gå hem från krogen ensam och full. Jag bor i Örebro just nu. Under hela hösten och våren har det varit ganska täta överfallsvåldtäkter och våldtäktsförsök. Jag bor ca 5 km från centrum och det tar en stund att gå. Även om jag tycker att jag borde ha rätt att gå där själv mitt i natten utan att vara rädd för våldtäktsmän så känner jag inte så. Jag är rädd för okända våldtäktsmän. Jag är inte rädd för min man.

Varför jag tycker som jag gör kan jag inte riktigt förklara tyvärr. Det är väl en kombination av min uppfostran och hur jag tolkar och bearbetar händelser omkring mig och som jag får höra talas om. Jag tycker självklart att man som ensam tjej ska kunna ta sig runt med taxi när man vill. Gå ut när man vill och komma hem när man vill. När det gäller kläder så får man också klä sig hur man vill men det är bra att tänka på att man blir bemött utefter hur man ser ut. Det kan vara fjantigt men så är det. Som jag sagt tidigare så vore det fantastiskt om vi ledve i en perfekt värld utan brott. Men nu gör vi inte det.

Och igen: även om det är en "låg" risk att råka ut för överfallsvåldtäkter. Är det inte bättre om man kan låta bli att råka ut för det alls? :)

Jo det är bättre att inte råka ut för det alls. Men jag har ju precis som du gjort riskbedömningen att min sambo inte kommer våldta mig, då är jag fri från ansvar om han gör det ändå eller hur?
  • Ljushuvud

Har man inget ansvar för ett eget riskbeteende?

• Hettie
    Esther M skrev 2010-06-24 09:51:13 följande:
    Per definition innebär det ju ansvar om det åligger en person att göra någonting.

Om det åligger mig att undvika en viss situation, så ansvarar ju jag för att den inte ska uppstå.

Att jag är befriad från ansvar innebär att jag går var jag vill, klädd hur jag vill, utan att eventuella våldsbrott som begår mot mig är något jag valt eller provocerat fram med min blotta existens.
    Nej, jag ser din poäng är. Jag har formulerat mig lite knepigt. Jag menar mer i stil med att det ska aldrig vara på offrets ansvar när ett brott har begåtts. Men om jag tror att en viss situation är riskfylld på ett eller annat sätt. Men jag ändå aktivt väljer att sätta mig i den situationen. Så kanske jag inte ska bli så förvånad om det händer något ?
  • Esther M
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:08:07 följande:
    Om du med riskbeteende menar att dela sprutor med andra narkomaner, eller spela rysk roulette, så ja. Men då är det det egna beteendet man ansvarar för, inte eventuella brott som någon begår emot en.
  • Plutteli
    Hettie skrev 2010-06-24 10:05:19 följande:

Enligt den statistik som finns begås ungefär 60% av anmälda våldtäkter av kvinnans partner, ytterligare någon procent av någon kvinnan känner, endast ca 20% är överfallsvåldtäkter eller våldtäkter som skett efter en kväll på krogen av någon kvinnan knappt vet vem det är. Dessutom menar man på att mellan 90-100% av alla överfalls våldtäkter anmäls medan bara ca 50% av alla våldtäkter inom förhållanden anmäls, vilket ju hade ändrat siffran radikalt om alla våldtäkter faktiskt anmäldes. Dessutom är det ju även så att om en kvinna våldtagits upprepade tillfällen av en man så räknas det ändå bara som en anmälan om hon anmäler alla tillfällen i samma anmälan. Flera överfallsvåldtäkter sker dessutom ÄVEN när tjejer gått i folktäta områden, mitt under festivaler tex. när de åkt "tjejtaxi" eller varit fler än en person.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:08:07 följande:
    Nej, du har inget ansvar för "riskbeteende" om du blir utsatt av yttre part.
    Om du kör 200 och krockar så bär du ansvar för ditt riskbeteende.
    Däremot så bär den som körde 70 på 70 vägen som du krockade med inget ansvar, även om det är ett riskbeteende att öht köra bil.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Men anledningen till att vi är flera här som pratar just om att ta bort all kontakt med män i våra liv är ju för att du och några andra hävdar att vid en våldtäkt så har du ett visst ansvar för att du själv är på just den platsen. De flesta brott mot kvinnor sker i hemmet, alltså bär vi ansvaret för att vi är i våra hem. För att kunna känna att vi inte bär något ansvar vid en ev våldtäkt bör vi alltså bo själva och gå hem med livvakter (som sedan givetvis aldrig är i din bostad). 

Och ja det låter helt absurt för det är det! Varför ändra sitt beteende när det inte är du som gör fel?
    Istället så gör vi, som med alla andra brott i samhället, lägger ansvar och skuld på den som utför brottet.  
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?