• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:18:46 följande:
    Att resonera "om man inte är medveten om det så har det aldrig hänt"
    Det är ju helt idiotiskt. Det har hänt oavsett om du vet det eller ej, det är fakta.
    Inte mitt resonemang! Lagen verkar fungera så..  tyvärr.
  • Ljushuvud
    Hettie skrev 2010-06-24 09:20:37 följande:
    Det är en intressant fråga tycker jag. Mitt spontana svar skulle vara nej. Men så tänker jag på situationer som mina vänner satt sig i ibland och då börjar mitt nej vackla lite.

Jag tror att mitt slutgiltiga svar blir att kvinnan har inget ansvar om hon blir våldtagen MEN alla flickor/tjejer/kvinnor/tanter borde se till att inte utsätta sig för riskfylda situationer. Om olyckan är framme kan du bli våldtagen ändå. Men i min värld så känns det som att risken ökar om du hoppar in i en bil med en främmande man, mitt i centrala göteborg, full och i kort kjol utan trosor. I en ideal värld skulle inte det vara något problem... men vi lever inte i en ideal värld och jag tycker att det är fånigt att låtsas som om vi gör det.
    Äntligen någon som tänker till lite!
  • Hettie
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:24:03 följande:
    Det är allra mest sannolikt att du blir våldtagen inomhus i ditt eget, eller din partners hem, av din partner. Betyder det att jag inte ska utsätta mig för den risken att sova naken brevid min sambo då? Om man ska undvika riskfyllda situationer? För det är 100 gånger större sannolikhet att ens partner våldtar en än någon du inte känner.
    Jag skrev att om olyckan är framme så kan man bli våldtagen ändå. Nej, jag tycker inte att man ska låta bli att sova naken brevid sin partner. Och visst, statistiken talar sitt tydliga språk.
    Men jag tar inte gärna risken att bli våldtagen av någon jag inte känner heller, även om det är en så liten chans att det skulle hända. Därför lallar jag inte ensam runt full på stan på nätterna eller följer med okända män hem.
  • Ljushuvud

Jag skulle vilja säga att det är ett ansvarsfullt beteende!

• BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:30:49 följande:
    Jag skrev att om olyckan är framme så kan man bli våldtagen ändå. Nej, jag tycker inte att man ska låta bli att sova naken brevid sin partner. Och visst, statistiken talar sitt tydliga språk.
    Men jag tar inte gärna risken att bli våldtagen av någon jag inte känner heller, även om det är en så liten chans att det skulle hända. Därför lallar jag inte ensam runt full på stan på nätterna eller följer med okända män hem.
    Nej, men om kvinnan har ett ansvar för att inte utsätta sig för riskfyllda situationer så innebär det ju tyvärr också att inte bo ihop med en man, eller träffa honom utan förkläde.
  • Hettie
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:35:04 följande:
    Nej, men om kvinnan har ett ansvar för att inte utsätta sig för riskfyllda situationer så innebär det ju tyvärr också att inte bo ihop med en man, eller träffa honom utan förkläde.
    Tror du att jag menar så på riktigt eller vill du bara provocera? För det känns svårt att försöka ha en diskussion med någon som ska dra allt till sin spets?

Den trista verkligheten är att vissa män våldtar kvinnor. Ibland är det överfallsvåldtäkter och ibland är det någon man känner eller litar på. Man kan inte skydda sig mot allt. Men om man kan skydda sig mot en del så är det väl bra? eller?
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:27:33 följande:
    Äntligen någon som tänker till lite!
    Menar du inte "äntligen någon som tänker som jag".

Undrar fortfarande över hur mycket ansvar du tar över Bedans kommentar.
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:10:53 följande:

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

1. varför skulle det vara olagligt att kalla sig själv för manshatare? ??? Är det olagligt att hata män? är det olagligt att hata nån? Nu förstår jag inte?

2. Det var dock inte min poäng. Min poäng var att - t.o.m jag som har haft dåliga erfarenheter samt irrationella rädslor när det kommer till män - har hjärna att förstå att män inte är farliga.

3. Så det är ok att begå brott och övergrepp så länge man ser till att offret inte märker nåt? Intressant logik.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:38:37 följande:
    Tror du att jag menar så på riktigt eller vill du bara provocera? För det känns svårt att försöka ha en diskussion med någon som ska dra allt till sin spets?

Den trista verkligheten är att vissa män våldtar kvinnor. Ibland är det överfallsvåldtäkter och ibland är det någon man känner eller litar på. Man kan inte skydda sig mot allt. Men om man kan skydda sig mot en del så är det väl bra? eller?
    Ja men då har ju inte KVINNAN något ANSVAR över att inte försätta sig i RISKFYLLDA SITUATIONER, för om vissa högrisksituationer är ok att utsätta sig för utan att man har ansvar över det, men vissa lågrisksituationer inte är ok och man har ett ansvar över det, så blir det ju bara konstigt?

Då är det ju väldigt mycket bättre att säga att man som kvinna ska kunna leva ett normalt liv, med normala situationer, utan att man är oansvarig.
  • Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:35:04 följande:

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.

Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.

Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?