• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Fru U

Vi har ett ansvar för att lära våra barn om sexuella gränser.

Varför ska tjejer lära sig undvika vissa situationer? Är det inte bättre då att lära killar att bete sig som vettiga människor i de situationerna?

Är det inte bättre att vi ALLA lär oss att våldtäktsmän kommer i alla former och utseenden.

Även trevliga killar våldtar. Även din bäste vän kan våldta. Även din schysta kollega kan våldta. Även snygga killar kan våldta.

Våldtäktsmän är inte utstötta, fula killar med missbruksproblem - utan alla killar med taskig kvinnosyn är potentiella våldtäktsmän

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Självklart våldtar kvinnor och självklart blir även män våldtagna.

(bara så att ingen tror att jag inte är medveten om det, ifall nu någon missat mina femtielvatusen inlägg i den här typen av trådar)

Svaren bor i hjärtat
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 21:33:59 följande:
    Jag lämnade min bil olåst i två veckor med nyckeln i och blev inte förvånad över att den stod kvar. Jag tar det som självklart att man respekterar andras egendom.

Jag tror att de flesta som hittar en tv på gatan tar den till polisen.
    Och de flesta våldtar inte för att de "har chansen", det jag pratar om är risken för att bli bestulen eller våldtagen beroende på var man befinner sig/ställer sin olåsta bil.

Om du ställde din olåsta bil på en plats som bilar ofta blir stulna, borde du vara förvånad över att den stod kvar. Men om du ställer din låsta bil på en plats som kan anses som säker (tex i ett garage) är det inte naivt att bli förvånad om den blir stulen, förstår du?

Det spelar ingen roll om "de flesta" inte snor en kvarlämnad TV, det räcker att en person gör det för att den ska bli stulen, om du ställt Tv´n på en plats där den typen av människor traditionellt återfinns. är du naiv om du tror att du ska kunna hämta tv´n nästa dag.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 21:37:20 följande:
    Vill förtydliga mig lite:
    Det handlar om att vägra döma majoriteten efter vad ett fåtal gör.
    Alla tyskar är inte nazister
    Alla kvinnor är inte bitterfittor
    Alla fransmän är inte otrogna
    Alla amerikaner är inte republikaner
    Kvinnor kan också våldta
    Jag "dömer" inte, jag är medveten om att alla män inte är våldtäktsmän, jag är också medveten om att jag knappast kan se på en ny bekantskap om han kommer att våldta mig eller inte.
    Därför måste jag göra en riskbedömning: Är det förenat med stor risk att följa med denna man?
    och jag kan se till att inte utsätta mig för onödiga risker.

Alla våldtäktsmän är inte serie-våldtäktsmän
    alla nazister är inte våldsamma
    Alla mördare kommer inte att försöka mörda dig
    etc etc..

Det gäller att bedömma sannolikheten att en viss person kommer att ha ett visst agerande i en given situation (nej, det är inte så krångligt som det låter. Det handlar om att tänka "Ok, den här killen har misshandlat och våldtagit samtliga tjejer han haft förhållanden med, vad är sannolikheten att han kommer att misshandla och våldta mig om jag inleder en relation med honom?"
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 22:04:47 följande:
    Och de flesta våldtar inte för att de "har chansen", det jag pratar om är risken för att bli bestulen eller våldtagen beroende på var man befinner sig/ställer sin olåsta bil.

Om du ställde din olåsta bil på en plats som bilar ofta blir stulna, borde du vara förvånad över att den stod kvar. Men om du ställer din låsta bil på en plats som kan anses som säker (tex i ett garage) är det inte naivt att bli förvånad om den blir stulen, förstår du?

Det spelar ingen roll om "de flesta" inte snor en kvarlämnad TV, det räcker att en person gör det för att den ska bli stulen, om du ställt Tv´n på en plats där den typen av människor traditionellt återfinns. är du naiv om du tror att du ska kunna hämta tv´n nästa dag.
    Så det är mitt ansvar att du inte kan hålla dina fingrar i styr?
    Jag är ledsen men jag vägrar gå med på det. Jag är så utless på människor som försöker lägga över ansvaret över sina liv och sina handlingar på någon annan.

Det är kanske naivt att tro gott om människor, men det konstiga är att om man gör det brukar de flesta faktiskt motsvara ens förväntningar.

Om din dotter blir våldtagen när hon går hem från bussen, vill du verkligen stå där och predika ansvarsfullhet då? Är det så du kommer känna? "Du borde ha tagit ansvar för din hemgång och stannat hemma istället, då hade du inte varit på den gatan i mörkret".

Och lesbiska kvinnor som blir uppspöade av sin partner, kan de slippa ansvaret då? Eller är det fortfarande deras fel för att de valt ett samboskap?
  • Ljushuvud

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!

Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

• Bedan
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

Då tycker jag att du är en idiot, grattis! Men kul för dig att diskussionen blev som du ville. 
  • Ljushuvud
    Bedan skrev 2010-06-23 22:53:32 följande:
    Då tycker jag att du är en idiot, grattis! Men kul för dig att diskussionen blev som du ville.
    Ohh,, tack så mycket för den fina kommentaren! Lägg ner personangrepp!!!
  • Tygtiiger
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:

När du skriver: "Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar."
    så lägger du faktiskt över skulden från förövaren på offret. Då är det kvinnans fel - delvis - att hon blivit våldtagen, för om hon inte tagit risken så hade det inte hänt. Därifrån är steget inte långt till att slampor inte kan våldtas, bara dygdiga flickor kan våldtas, de andra får skylla sig själva.

Och det köper jag inte.

För då dömer man dessutom ut män som kollektiv, man går med på att män är farliga bestar som inte kan kontrollera sina lustar eller ta ansvar för sina handlingar och det är bullshit. Hur många män skulle knulla en tjej som de hittar medvetslös på trottoaren kl 3 en natt och hur många skulle ringa ambulans och polis? Jag vågar påstå att ambulanskillarna är i absolut, strålande majoritet. Och att de som passar på att få sig ett gratisknull är aparta svin som borde spikas upp i pungen på allmän plats - jag tror de flesta män håller med om det.

Just nu utsätter jag mig för en av de största riskerna som finns, jag är ensam hemma med min man. Väldigt många kvinnor blir våldtagna av en partner, kompis eller partners kompis, män de litar på, och relativt få blir indragna i en buske i parken kl 4 på natten. Är det mitt fel om min man sätter på mig mot min vilja? Vi är ju gifta! Borde jag inte acceptera att ställa upp då? Självklart inte.

Om man vill ha sex är man skyldig att förvissa sig om att den andre verkligen vill, så enkelt är det. Varje gång.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:56:19 följande:
    Ohh,, tack så mycket för den fina kommentaren! Lägg ner personangrepp!!!
    Men kan man inte se det som att du får ta ditt ansvar för att du startade den här TS? De flesta sådana av det här slaget brukar innebära ett visst mått av pajkastning till slut. Dvs att det borde vara något du som visste skulle komma och därmed har du lite förverkat din rätt till att bli indignerad över kommentaren eftersom du faktiskt kunde låtit bli att skriva TS alt låtit bli att skriva en kommentar så här i slutet?

Något att dra lärdom av kanske? 
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?