Har kvinnor inget ansvar?
Nej, man har som offer inget ansvar vid våldtäkt.
Nej, man har som offer inget ansvar vid våldtäkt.
I vintras fick jag mitt i natten syn på en tjej i gymnasieåldern som jag antog gick hem från en fest. Hon pulsade genom 30 cm snö i tubtop som visade hela magen, midjekort skinnjacka korkort kjol som knappt täckte rumpan, glesa nätstrumpbyxor och högklackat. Jag tänkte INTE att hon skulle få skylla sig själv ifall hon blev våldtagen, men jag tänkte däremot att det inte skulle förvåna mig om någon skulle missta henne för en prostituerad.
En sak som verkar vara omöjlig för majoriteten som svarar i denna tråd är att jag aldrig antytt att kvinnan är ansvarig för mannens handling, i detta fall en våldtäkt!
Även att exemplet med "lite kläder" bara är ett exempel för att jag inte har något konkret fall från verkligheten att prata om.
Våldtäkt är ALDRIG ok!
Att som någon hävdar det skulle vara bäst att inte ha någon relation med män över huvud taget?! Hur korkat är inte det?? Om man är attraherad av män så skall man väl också ha rätt att ha en relation med dem??
Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..
Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!
Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!
Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.