Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:
Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början.. 
Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!
Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!
Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.
När du skriver: "Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar."
så lägger du faktiskt över skulden från förövaren på offret. Då är det kvinnans fel - delvis - att hon blivit våldtagen, för om hon inte tagit risken så hade det inte hänt. Därifrån är steget inte långt till att slampor inte kan våldtas, bara dygdiga flickor kan våldtas, de andra får skylla sig själva.
Och det köper jag inte.
För då dömer man dessutom ut män som kollektiv, man går med på att män är farliga bestar som inte kan kontrollera sina lustar eller ta ansvar för sina handlingar och det är bullshit. Hur många män skulle knulla en tjej som de hittar medvetslös på trottoaren kl 3 en natt och hur många skulle ringa ambulans och polis? Jag vågar påstå att ambulanskillarna är i absolut, strålande majoritet. Och att de som passar på att få sig ett gratisknull är aparta svin som borde spikas upp i pungen på allmän plats - jag tror de flesta män håller med om det.
Just nu utsätter jag mig för en av de största riskerna som finns, jag är ensam hemma med min man. Väldigt många kvinnor blir våldtagna av en partner, kompis eller partners kompis, män de litar på, och relativt få blir indragna i en buske i parken kl 4 på natten. Är det mitt fel om min man sätter på mig mot min vilja? Vi är ju gifta! Borde jag inte acceptera att ställa upp då?
Självklart inte.
Om man vill ha sex är man skyldig att förvissa sig om att den andre verkligen vill, så enkelt är det. Varje gång.