Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Har kvinnor inget ansvar?

Nej, faktiskt inte. Inte det minsta ansvar alls.

Om jag super mig askalas, klär av mig naken och hånglar med en kille, så är han fortfarande skyldig att sluta om jag plötsligt ändrar mig och säger nej. Precis som om jag skulle klä mig i nunnedok och sitta kysk och nykter på en parkbänk och någon kommer förbi och önskar idka umgänge.

Hur svårt kan det vara? Om den man hånglar loss med plötsligt ändrar sig så får man sluta! Om man blir sur så fine, men man kan inte fortsätta knulla/tafsa/slaska för det.

Hur svårt ska det vara?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!

Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

När du skriver: "Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar."
    så lägger du faktiskt över skulden från förövaren på offret. Då är det kvinnans fel - delvis - att hon blivit våldtagen, för om hon inte tagit risken så hade det inte hänt. Därifrån är steget inte långt till att slampor inte kan våldtas, bara dygdiga flickor kan våldtas, de andra får skylla sig själva.

Och det köper jag inte.

För då dömer man dessutom ut män som kollektiv, man går med på att män är farliga bestar som inte kan kontrollera sina lustar eller ta ansvar för sina handlingar och det är bullshit. Hur många män skulle knulla en tjej som de hittar medvetslös på trottoaren kl 3 en natt och hur många skulle ringa ambulans och polis? Jag vågar påstå att ambulanskillarna är i absolut, strålande majoritet. Och att de som passar på att få sig ett gratisknull är aparta svin som borde spikas upp i pungen på allmän plats - jag tror de flesta män håller med om det.

Just nu utsätter jag mig för en av de största riskerna som finns, jag är ensam hemma med min man. Väldigt många kvinnor blir våldtagna av en partner, kompis eller partners kompis, män de litar på, och relativt få blir indragna i en buske i parken kl 4 på natten. Är det mitt fel om min man sätter på mig mot min vilja? Vi är ju gifta! Borde jag inte acceptera att ställa upp då? Självklart inte.

Om man vill ha sex är man skyldig att förvissa sig om att den andre verkligen vill, så enkelt är det. Varje gång.
  • Tygtiiger

Den här jävla ansvarsdiskussionen är ju damn if you do and damn if you don't.

Som student och engagerad i diverse spex och studentföreningar fann jag mig då och då i situationer som innebar att jag sent på natten, klädd i synnerligen udda/sparsamma kläder, dessutom berusad, umgicks med berusade män i likaledes märkliga och väldigt lättklädda kreationer (jotack, det var kul fester!). Ibland satt vi intryckta i små rum där man fick sitta bokstavligt talat i knät på varandra och söp och sjöng.
    Det var jättekul. Vid en hel del av tillfällena var jag ensam tjej med sex - sju killar som jag förvisso kände men som inte tillhörde mina närmaste vänner. Goda bekanta, typ.

Om nu någon av dem hade varit en jubelidiot och fått för sig att sätta på mig mot min vilja så hade jag med största säkerhet blivit beskylld för att vara ansvarslös, ta onödiga risker osv - hur fan kunde hon sitta klädd i bh och tyllkjol klockan tre på natten i knät på en praktiskt taget främmande man och dricka alkohol? Fattade hon inte att han och hans polare kunde uppfatta det som en invit? Slampa! Hora! Stackars killar! Bli åtalade för en sådan skitsak! Har man sagt a får man säga b!

Hur tror ni att resonemanget hade gått om jag, så fort som jag riskerat att bli enda tjej i sällskapet hade rest mig upp och deklarerat "nej hörni, det är nog bäst att jag går nu också, för om jag sitter kvar här och super med er så vet man ju aldrig vad som händer, det blir väl gruppvåldtäkt och allmän horstämpel, det vet man ju hur killar är, män är djur!" Hur FAN kan hon tro något sånt om oss, jag skulle väl aldrig, vem tror hon att hon är, så jävla snygg är hon verkligen inte, jävla feministflata! Hora! Slampa! - och utan tvekan skulle det komma "stackars killar, de som aldrig gjort nåt, det skulle de ALDRIG, hur jävla sjuk i huvudet får man bli egentligen!"

Istället hade jag kul med mina killkompisar, som jag självklart antog var fullständigt kapabla normala människor som trots berusning och lättkläddhet tydligt kan skilja på när någon vill hångla och när någon bara vill sitta i knät för att det är trångt om sittplatserna. Tänk, jag hade rätt. Vilken tur.

Alla ni som hävdar att kvinnor har ansvar, oavsett hur litet, för att de blir våldtagna - hur skulle jag ha betett mig i situationen ovan?

• Tygtiiger
    Ljushuvud skrev 2010-07-08 10:19:35 följande:

Det handlar ju inte om något annat än att förebygga! Inte att kvinnor skulle ha ett ansvar för någon annan!!!

Kvinnor har inget ansvar för någon annans beteende! Men det finns situationer som är riskfyllda  (oavsett hur mycket man än blundar!!) och OM man låter sig bli exponerad för denna risk så är det väl inte konstigt att det finns ett egenansvar??

De killar (nästan uteslutande killar) som testar gränser genom att hoppa med en mc över ett stup,, Killen har ett egenansvar!

Den 16årige tjejen som följer med tre 22åriga killar en lördagnatt hem till någon som hon inte känner, och dricker sig redlös... HON HAR ETT ANSVAR!!

Om tjejen blir våldtagen så är själva våldtäkten inte hennes ansvar!

Men vad tycker du att jag skulle ha gjort i situationen jag beskrev ovan, då? För jag satt med betydligt fler än tre 22 åriga killar och berusade var vi allihop - i ett väl dolt utrymme.

(Och killen som kör sin motorcykel över ett stup är väl närmast att jämföra med en tjej som kör upp en flaska i underlivet på sig själv - dumt och farligt och helt och hållet en egen handling som inte involverar någon annan)
  • Tygtiiger
    Ljushuvud skrev 2010-07-08 12:37:23 följande:

Jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför frågor måste besvaras med så grova överdrifter hela tiden!?! Why!?

Det är knappast samma sak som du beskriver! Samma sak vore att det är en tjej som kör mc över ett stup, INGET annat!

Och det du beskrev att tjejen gjorde, ja det vore väl närmare att killen stoppar in sin snorre i flaskan?

Det jag tycker att den 16åriga tjejen skulle göra är väl frågan? Hon borde inte befinna sig i miljön av många anledningar, men det är oansvarigt av henne att befinna sig där! Eftersom hon bara är ett barn så är det dock hennes föräldrar som är de oansvariga!

Det finns inget vettigt argument för att hon skulle befinna sig i den mijön, oavsett om hon blir våldtagen eller ej!

Fast du svarar inte på frågan. Läs mitt inlägg 972 igen. Där befann jag mig lättklädd, full och ensam med ett gäng lättklädda och fulla killar, flera gånger. Hade det på något vis varit mitt ansvar om någon av dem fått för sig att våldta mig? Vad skulle jag ha gjort istället? Skulle jag ha låtit bli att utsätta mig för den HÖGST reella risken (om man utgår från diskussionerna här) att bli våldtagen? Och om jag hade blivit det - hade det varit rättvist att kalla mig slampa då?
  • Tygtiiger
    Ljushuvud skrev 2010-07-09 00:08:05 följande:

Det ligger i våra genera att vi är kvinna resp. man ! PUNKT!

Om man skulle hårddra det hela så är det kanske så "enkelt" att kvinnor är genetiska sjuksköterskor och män är genetiska våldtäkstmän.

Vad attraherar kvinnor? Jo en man som verkar stark och som kan "vinna" över andra män. Farliga killar är klart mer intressanta... Beroende på var i sin ägglossningcykel en kvinna befinner sig så attraheras hon av en "maskulin" man eller av en "feminin" man. Det är helt säkerställt och inget som någon skulle behöva betvila! Det som är så märkligt är att det i dag är helt fel att prata om detta, i alla fall om man är intresserad av sanning och inte en påtvingad ny könsroll för kvinnor.

Män attraheras av kvinnor som på något sätt verkar erbjuda sex,,, men det finns även andra saker. Kvinnor med breda höfter, långt hår och stort leende är också mer tilldragande för män. Inget som män får lära sig genom uppfostran! Det sitter i generna.

Det som blir märkligt är att dagens "unga" och sk. feminister kräver att detta skall vara osanning. Vad är problemet? Det som eventuellt borde ändras är att man skall ge alla samma chans att välja vilket jobb som helst, men om man INTE klarar kraven så skall det inte vara ok att hävda att man blivit diskriminerad för att man är kvinna eller man i ett typiskt "köns"-yrke.

Du glömmer en sak.
    Vi har en hjärnbark. Inkl ovanligt stora frontallober. Det är i själva verket det som gör oss till människor istället för bara nakna apor - våra ovanliga hjärnor gör att vi inte är utlämnade till våra instinkter, vi lär oss saker och vi kan tänka, inte bara reagera.

Så nej, män är inte testosterondrivna påsättarmaskiner som går dit kuken pekar, från blondin till blondin. Tackochlov är mellanmänskliga relationer lite mer komplicerade än så.
  • Tygtiiger

Den här tråden har återigen visat mig att jag egentligen är en man.
    Jag gillade lego.
    Jag gillade inte dockor.
    Jag talade högt och mycket på lektionerna i skolan.
    Jag valde inte ett omvårdande yrke. (Nåja, det beror väl på hur man definierar det)
    Jag tycker inte om att vara gravid och gillar inte att ta hand om bebisar.
    Jag tycker om datorer och spelar gärna wow och xbox.

Undrar när jag tappade min snopp?

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?