• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Tygtiiger

Nej, faktiskt inte. Inte det minsta ansvar alls.

Om jag super mig askalas, klär av mig naken och hånglar med en kille, så är han fortfarande skyldig att sluta om jag plötsligt ändrar mig och säger nej. Precis som om jag skulle klä mig i nunnedok och sitta kysk och nykter på en parkbänk och någon kommer förbi och önskar idka umgänge.

Hur svårt kan det vara? Om den man hånglar loss med plötsligt ändrar sig så får man sluta! Om man blir sur så fine, men man kan inte fortsätta knulla/tafsa/slaska för det.

Hur svårt ska det vara?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Towanda
    Här och nu skrev 2010-06-23 18:41:33 följande:
    Vi vet inte de olika orsakerna till att vissa klär sig utmanande. De kanske trivs i det o behöver därför ingen hjälp. Tror de tänker att ingen har rätt att våldta pga.klädsel.
    Var går gränsen för vad som är utmanande och inte? Är burka ok? Jag menar, om jag visar mitt ansikte i sällskap med en vän till familjen kanske han blir kåt, och det är mitt ansvar att minimera upphetsningsrisken, mitt lösa lilla stycke.

Problemet med ansvarsfrågan är gränsdragningen. Man kan aldrig vara så riskeliminerande att man tagit allt ansvar för alla potentiella brott som kan begås mot en. Det är i så fall om man tar livet av sig. Därför blir svaret: Nej, det är inte kvinnans ansvar om hon blir våldtagen. Ansvaret för ett brott ligger hos förövaren.

Förresten, varför är frågan ställd bara avseende kvinnor? Män kan också bli våldtagna tyvärr.
  • Tinnys

Nej absolut inte det minsta, finns inget som rättfärdigare en sån sak. Jag ska kunna springa naken och asfull genom staden utan att bli utsatt... Nej betyder nej...

• Takhiza
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:16:46 följande:

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

Nej. Och inte män heller för den delen om de blir våldtagna.
  • Bedan
    Towanda skrev 2010-06-23 19:08:54 följande:
    Var går gränsen för vad som är utmanande och inte? Är burka ok? Jag menar, om jag visar mitt ansikte i sällskap med en vän till familjen kanske han blir kåt, och det är mitt ansvar att minimera upphetsningsrisken, mitt lösa lilla stycke.

Problemet med ansvarsfrågan är gränsdragningen. Man kan aldrig vara så riskeliminerande att man tagit allt ansvar för alla potentiella brott som kan begås mot en. Det är i så fall om man tar livet av sig. Därför blir svaret: Nej, det är inte kvinnans ansvar om hon blir våldtagen. Ansvaret för ett brott ligger hos förövaren.

Förresten, varför är frågan ställd bara avseende kvinnor? Män kan också bli våldtagna tyvärr.
    Tänk om det blåser och burkan smiter lite sexigt åt om din kropp och liksom avslöjar mer än vad den döljer...
  • Maggis

Nej. Varför ska en kvinna ansvara för andras agerande?

//Maggis
  • ugnspannkakan
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 11:10:08 följande:
    En kvinna kan inte heller ha sex utan att vilja det?!
    fattar vad du menar, men ljushuvud menar nog att det är svårt för kvinnor att våldta män.
  • Här och nu
    Towanda skrev 2010-06-23 19:08:54 följande:

Jag menar väldigt LITE kläder.
  • Towanda
    Bedan skrev 2010-06-23 19:15:09 följande:
    Tänk om det blåser och burkan smiter lite sexigt åt om din kropp och liksom avslöjar mer än vad den döljer...
    Ja, vad slynigt och ansvarslöst att inte ha tredubbla burkor med dunjacka och täckbrallor under. Och naturligtvis slalompjäxor men det goes without saying.

Alltså, allvarligt talat, jag har hört att det finns kvinnor som andas. Hur tänker de? Snacka om att utsätta sig själv för fara.
  • Towanda
    Här och nu skrev 2010-06-23 19:20:47 följande:
    Jag menar väldigt LITE kläder.
    Vad är väldigt lite? En bikini? En kortkort kjol? Kroppsmålning? Nej, det är ändå inte personens ansvar.

Nu kom jag på varför frågan är ställd angående kvinnor. Det är för att om en man blir våldtagen, så är det onaturligt och alltså inte den våldtagnes fel, medan det är mer normalt att våldta kvinnor. Män som våldtar män är ju sjuka jävlar liksom.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?