• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • stariz

Alla kvinnor har egentligen ett ansvar när det gäller våldtäkter. Det är att kämpa tillsammans för ett bättre rättssystem där man utdömmer fler och hårdare straff för de som våldtar. En kvinna ska inte behöva skyla sig för att slippa bli våldtagen men däremot kanske en avsexualisering av det kvinnliga könet behövs. Inte fan blir jag kåt så fort jag ser en vältränad halvnaken man.

• Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:12:39 följande:
    Risken att någon av dom är våldtäktsmän är väldigt liten så det är inte rationellt att se på dom som våldsmän öht, jag ser inte poängen med att göra det!?

Däremot ska man vara medveten om att det finns våldtäktsmän därute och dom skiter i att "du har rätt att gå i kortkort/följa med hem/säga nej/etc etc utan att bli våldtagen".
    Resonemanget liknar det som fotgängare använder sig av när de slänger sig ut i trafiken för att det råkar ligga vita ränder under deras fötter "Jag har RÄTT att gå här, så då gör jag det"

Min åsikt är att det är tämligen meningslöst att "ha rätt" när man är död!
    Du skrev ju själv: Alla män är potentiella våldtäktsmän.
    Alltså innebär det att om jag anammar din tanke skulle mina söner, som växer upp till män, vara potentiella våldtäktsman. Som andras döttrar skulle vara rädda för (och söner också för den sakens skull).

Jag vet att det finns idioter där ute som tror att de har rätt att göra vad de vill. Men inte fan är det mitt ansvar att se till att de håller sig på mattan. Lika lite som det är mitt ansvar om grannen blir avundsjuk på min nya tv och går in och snor den när jag inte är hemma.
  • Selfish Geene
    Towanda skrev 2010-06-23 21:09:50 följande:
    "Stampa med din lilla fot"... Ska du inte tillägga "lilla gumman" också?

Jag hänvisar fortfarande till mit första inlägg, jag tycker hela den här frågeställningen är jävligt märklig. Beroende av hur man frågar så hjälper man till att forma det sätt på vilket ett ämne diskuteras, man kan skapa en terminogi som är obehaglig. Ja, du vill skilja på orden ansvar och skuld, men är det rättsliga termer? Nej. Vad tjänar det till att utreda om kvinnan har ett ansvar att inte utsätta sig för farliga situationer om det inte är en fråga om skuld? Är det någon som tror att kvinnor är omedvetna om faran i att gå hem själva klockan tre på natten? Vad är meningen med denna diskussion? Är det bara en filosofisk fråga, för det känns inte som att den kommer att ha någon som helst praktisk betydelse för kvinnor förutom att vi nu blir ännu mer rädda.
    Undrar du om jag tycker att korta kjolar eller riskfyllt beteende ska anses som förmildrande omständigheter vid en våldtäktsrättegång? Naturligtvis inte!
    Brottslingar ska dömas efter sina handlingar.

Jag har nog aldrig hört de åsikter du beskriver yttras i Sverige (jag följer inte våldtäktsrättegångar så jag vet inte hur vanligt förekommande det verkligen är)

Är det någon hitills i tråden (eller någon annan tråd) som uttryckt dessa åsikter? Om inte är det väl ts som är en filosofisk fråga om något
  • Nathal
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 20:46:46 följande:
    Det är bara småbarn och utvecklingsstörda som är utan ansvar för sin egen säkerhet.

Du kan följa med vem du vill, men du bör vara medveten om riskerna. Om du tycker att det är värt risken: kör hårt! Om inte: följ inte med vem som helst.

Du kan stampa med din lilla fot och skrika dig blå om din "rätt att göra vad du vill utan att bli våldtagen" riskerna finns där vare sig du accepterar det eller inte.
    Alla som är medvetna om riskerna (något alla normalbegåvade kvinnor bör vara) har ett ansvar att inte utsätta sig själva för dom.
    Håller med dig, så sant som det är sagt.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 21:20:13 följande:
    Du skrev ju själv: Alla män är potentiella våldtäktsmän.
    Alltså innebär det att om jag anammar din tanke skulle mina söner, som växer upp till män, vara potentiella våldtäktsman. Som andras döttrar skulle vara rädda för (och söner också för den sakens skull).

Jag vet att det finns idioter där ute som tror att de har rätt att göra vad de vill. Men inte fan är det mitt ansvar att se till att de håller sig på mattan. Lika lite som det är mitt ansvar om grannen blir avundsjuk på min nya tv och går in och snor den när jag inte är hemma.
    tja, dom skulle kunna växa upp och bli våldtäktsmän, frågan är vad det skulle finnas för skäl att se dom som våldtäktsmän redan nu?

Säg att du äger ett försäkringsbolag: En av dina klienter lämnar sin TV på stans mest trafikerade parkering en lördagnatt, skulle du ersätta hennes TV om (läs:när!)den blev stulen? Eller skulle du anse att hon varit ovarsam och medvetet utsatt sig för en överhängande risk att bli utsatt för brott?
  • fallen angel
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:16:46 följande:

!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

vad för ansvar syftar du på??? det är ju inte kvinnorna som våldtar eller vill bli våldtagna för den delen.

varför skall man som kvinna ha ansvar för hur andra tycker, tänker och beter sig??
  • Nathal

Det är inte kvinnans "fel" om hon blir våldtagen absolut inte, men som kvinna är man väl medveten om rikerna när man tex. följer med en ny kille hem som man just mött.
    Man vet att är jag full o går hem ensam en fredagnatt kan jag rikerar att råka ut för en våldtäksman.
    MEN det ändrar inte gärningen, våldtäkt är inte rätt oavsett om man går dyngrak  mitt i natten eller åker hem men någon man inte känner väl.
    Man borde kunna vingla hem o känna sig säker och man borde kunna klä sig som man vill men tyvärr ser våran verklighet annorlunda ut och vi måste anpassa oss vare sig vi vill eller inte.

• Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:27:38 följande:
    tja, dom skulle kunna växa upp och bli våldtäktsmän, frågan är vad det skulle finnas för skäl att se dom som våldtäktsmän redan nu?

Säg att du äger ett försäkringsbolag: En av dina klienter lämnar sin TV på stans mest trafikerade parkering en lördagnatt, skulle du ersätta hennes TV om (läs:när!)den blev stulen? Eller skulle du anse att hon varit ovarsam och medvetet utsatt sig för en överhängande risk att bli utsatt för brott?
    Jag lämnade min bil olåst i två veckor med nyckeln i och blev inte förvånad över att den stod kvar. Jag tar det som självklart att man respekterar andras egendom.

Jag tror att de flesta som hittar en tv på gatan tar den till polisen.
  • Hertha
    Hertha skrev 2010-06-23 21:33:59 följande:
    Jag lämnade min bil olåst i två veckor med nyckeln i och blev inte förvånad över att den stod kvar. Jag tar det som självklart att man respekterar andras egendom.

Jag tror att de flesta som hittar en tv på gatan tar den till polisen.
    Vill förtydliga mig lite:
    Det handlar om att vägra döma majoriteten efter vad ett fåtal gör.
    Alla tyskar är inte nazister
    Alla kvinnor är inte bitterfittor
    Alla fransmän är inte otrogna
    Alla amerikaner är inte republikaner
    Kvinnor kan också våldta
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:27:38 följande:

Våldtäkter handlar inte om att mannen vill ha sex, eller är kåt. Det handlar om att utöva makt och trycka ner den andra människan. Alltså borde alla kvinnor kunna gå nakna, men inte käfta emot eller säga ifrån för då utsätter man sig för risker..

Dessutom låser jag aldrig dörren till mitt hem, nånsin.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?