Selfish Geene skrev 2010-06-23 22:04:47 följande:
Och de flesta våldtar inte för att de "har chansen", det jag pratar om är risken för att bli bestulen eller våldtagen beroende på var man befinner sig/ställer sin olåsta bil.
Om du ställde din olåsta bil på en plats som bilar ofta blir stulna, borde du vara förvånad över att den stod kvar. Men om du ställer din låsta bil på en plats som kan anses som säker (tex i ett garage) är det inte naivt att bli förvånad om den blir stulen, förstår du?
Det spelar ingen roll om "de flesta" inte snor en kvarlämnad TV, det räcker att en person gör det för att den ska bli stulen, om du ställt Tv´n på en plats där den typen av människor traditionellt återfinns. är du naiv om du tror att du ska kunna hämta tv´n nästa dag.
Så det är mitt ansvar att du inte kan hålla dina fingrar i styr?
Jag är ledsen men jag vägrar gå med på det. Jag är så utless på människor som försöker lägga över ansvaret över sina liv och sina handlingar på någon annan.
Det är kanske naivt att tro gott om människor, men det konstiga är att om man gör det brukar de flesta faktiskt motsvara ens förväntningar.
Om din dotter blir våldtagen när hon går hem från bussen, vill du verkligen stå där och predika ansvarsfullhet då? Är det så du kommer känna? "Du borde ha tagit ansvar för din hemgång och stannat hemma istället, då hade du inte varit på den gatan i mörkret".
Och lesbiska kvinnor som blir uppspöade av sin partner, kan de slippa ansvaret då? Eller är det fortfarande deras fel för att de valt ett samboskap?