Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

Ljushuvud:
    Du behöver inte svara men du kan ju förklara varför du inte vill svara på min fråga om Bedans kommentar och ansvaret över den.

• Hertha
    Esther M skrev 2010-06-24 11:13:10 följande:
    Det är ju ditt val att acceptera begränsningar av ditt liv för att du tror att du ska bli våldtagen.

Det är något helt annat att lägga ansvar på andra som inte vill resignera inför tanken att brottsoffer ska modifiera sitt beteende istället för att brottslingen ska göra det 
    Precis!
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 11:23:04 följande:

Ett tips, kanske något tyket,, läs innan du svarar!

Dels så var det killar som var 22..  tihi,, (skojjade lite)

Men en 16årig tjej tillsammans med 3 22åriga killar kl 23.45 en lördagkväll på en fest där det dricks alkohol. DET är oacceptabelt!

Ärligt talat, nu får du ge dig. Jag har varit i ganska hårda diskussioner här på FL och är hårdhudad. Jag vet att många har svårt för att argumentera sakligt och låter det mesta passera men nu börjar du närma dig gränsen till att göra mig irriterad.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 11:25:26 följande:
    Sorry, jag har inte riktigt koll på vilken fråga du syftar på..  Skäms
    Nej jag har ju bara ställt den 5 ggr nu.

Tryck på Visa endast på mig så finns den där i väldigt många ex.
  • Hertha
    petsod skrev 2010-06-24 11:42:19 följande:

Svar på fåga 2: Ska jag hem från krogen och ber min man hämta mig eller sätter mig baksätet i en taxibil tillhörande en stor taxifirma minska ju risken att bli våldtagen ganska drastiskt jämfört med att gå hem själv.

Med tanke på alla nyheter på sistone så skulle jag nog känna mig säkrare om jag var du om jag gick hem istället för att utsätta mig för risken med en taxibil...
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 11:44:40 följande:
    Inte enligt vissa här i tråden ;) Det är din man som kommer våldta dig när du kommit hem ;)
    statistiskt sätt så är det så ja.
    Så varför begränsa de delar i livet med låg risk och maximera kontakten i situationer med hög risk?

Om du nu är ute efter att minimera risker så är inte det ett logiskt beteende.
  • Hertha
    petsod skrev 2010-06-24 11:47:36 följande:
    Hellre en "gammalmodig" kille som hjälper oss "svaga tjejer" med dörren än en som våldtar (håller med dig Ljushuvud) men misstänker att det är så Esther M menar, att det beteendet är lite nervärderande gentemot oss kvinnor.
    Hellre än kille som inte hjälper mig en gammalmodig som hjälper mig över gatan men tycker att ansvaret jag ska ta del av ett våldtäktsansvar!
  • Hertha
    petsod skrev 2010-06-24 11:49:56 följande:
    OK, men om jag sätter mig där bak, spanar in ltaxiegitimationen och skriver upp hans id, då måste ha döda mig om han inte vill lämna bevis/identitet efter sig.
    Gör du det varje gång?

Och om han hävdar att du var med på noterna, rätten tycker att det var väldans vad du hade druckit den kvällen och vilka höga klackar dessutom. Och sedan blir han friad i brist på bevis.

Vill du ta på dig en del av ansvaret? Jag gör det inte. Och jag tycker det är deprimerande att så många kommer lägga det på dig.
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 11:54:39 följande:
    Statistiskt sett ja. Personligen har jag inte träffat någon som blivit våldtagen av en partner. Men har träffat flera som blivit våldtagna av främlingar som de träffat på krogen eller främlingar som stannat och erbjudit skjuts.
    Jag utgår givetvis från vad jag upplevt och hört talas om i min egna bekantskapskrets när jag väljer hur jag vill leva mitt liv. Jag tror säkert att du gör samma sak ?
    Nej, jag föredrar statistik och objektiv sanning i så hög utsträckning som möjligt. Det känns lite säkrare faktiskt.
  • Hertha
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 11:57:57 följande:
    Problemet är inte att du håller upp dörren, problemet är om du bara gör det för tjejer. Jag håller upp dörren för alla som råkar vara nära. Att man är modern och jämställd betyder inte att man släpper på att vara artig och belevad.
    Precis!
    Det innebär dessutom att även jag som kvinna kommer ibland hålla upp dörren så inte något stackars ljushuvud får den i huvudet . Jag gillar det moderna livet. Men jag är ju andra sidan kvinna och har läst lite för mycket om "förr i tiden".
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?