Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

ViceGuy skrev 2010-06-27 15:16:24 följande:
    Jag hade känt ett personligt ansvar att vara rädd om mig själv. Vet jag att risken är stor för att bli rånad eller våldtagen om jag går genom parken en sen kväll så låter jag naturligtvis bli och tar en annan, säkrare väg.

Precis som att jag tittar efter bilar när jag går över övergångsstället, trots att jag har rätt att gå före. Hade jag klivit rätt ut utan att se mig för och blivit påkörd, hade jag nog skyllt ganska mycket på mig själv.

Sen kan naturligtvis saker hända utan att jag hade kunnat undvika dom, och då hade jag inte känt någon skuld (tror jag).
    Nej, du har inte rätt att gå före på ett övergångsställe.

Är det ingen som tar körkort nuförtiden?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 17:44:53 följande:
    "Hertha" tror att ingen har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter (fråga mig inte hur det går ihop)
    Vad sägs om att fortsätta den diskussionen här alt gå till en bilskola och ta ett körkort?
    www.familjeliv.se/Forum-5-52/m53234952.html
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-27 20:33:27 följande:
    Varför tjafsar du emot?

Du hade helt fel i frågan, TROTS ditt körkort. Det kanske är du som borde ta om ditt körkort?
    Nej, du har fel. Och istället för att vara OT kan du ju ta diskussionen i den tråden som jag ägnar åt det istället.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 23:08:01 följande:
    En mängd saker.
    Kolla väderprognos och underlag, lavinvarningar och bindningar, sändare/mottagare etc etc
    Det är fortfarande antingen du eller planeten jorden tillsammans med atmosfären som ställer till det. Den dagen jag blir knullad av en sten så lovar jag också att ta en massa ansvar.
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-27 23:20:19 följande:
    Ja, då kan man ju sitta där hemma i soffan sen och säga "Jag blev våldtagen, men jag hade iallafall rätt!".

För mig går min personliga säkerhet före att ha rätt.
    Jag hoppas att alla som blir våldtagna känner det, att de hade rätt alltså, istället för "varför gjorde jag inte si eller varför gjorde jag inte så". I min värld så är man inte så korkad att man tvingar någon till sex, och är man det så ska man åtminstone axla hela ansvaret.
  • Hertha
    LillTussa skrev 2010-06-28 10:24:33 följande:
    Men alltså, ni som tycker att man kan ta något som helst ansvar i ett brott som begås mot en själv, tänker ni verkligen så också om er egen dotter blir våldtagen?

"Nämen synd gumman, du gick genom parken och tog därmed inte ansvar för din egen säkerhet, då är det ju inte så konstigt att du blev våldtagen"

Nice parents.. Rynkar på näsan 
    Nej någon i tråden sa att hon absolut inte skulle säga det efteråt, men väl inpränta det innan. Antar att en våldtäkt suddar bort sådana kommentarer så dottern kommer säkert känna det fulla stödet från den ömma modern (eller fadern) Obestämd
  • Hertha
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-28 12:10:44 följande:
    Klart att det är barnens ansvar. De skulle stått alldeles blickstilla på den plats de föddes, då är de ju någorlunda säkra!
  • Hertha
    Vroooooom skrev 2010-06-28 12:47:50 följande:
    Jag kan visserligen inte vara helt säker men jag tror du har missat något vad gäller de inläggen.
    Jag misstänker att de är skrivna med ironi i försök att få fram att om du tycker att kvinnan har ett ansvar för att hon blir våldtagen så har du som trådstartare ansvar för att du får personliga påhopp i en tråd du har startat.
    Det är alltså inte deras personliga åsikt, utan din åsikt applicerad på en annan situation.

Är du med?
    Precis så menade jag. Och jag läste om mitt sista inlägg om det och tycker att jag skrivit det så tydligt också men jag antar att min svenska inte är så bra som jag trodde.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-28 15:48:42 följande:

Varför är det rätt att någon får skylla sig själv om det inte handlar om våldtäkt? Eller som de som varit mest taskiga mot TS hela tiden lägger fram motexempel där det är en kille som blir utsatt för misshandel.
    Fortfarande så är förrövaren ansvarig för sin handling! Ingen har ju ifrågasatt det. Jo, de som försvarar sig gör det genom att "skylla" på gärningsmannen.

Om man är 16 och tjej skall man INTE dricka alkohol!

Om man ändå gör det och umgås i en miljö med "tuffa" killar som är 22 så har man brustit i ansvar, men eftersom man är 16 så är det väl föräldrarna som är de som brustit i ansvar?

Om 16åringen stuntar i mammas och pappas förmaningar, och ljuger ihop en historia, för att helt medvetet gå på en fest med tre 22åringar, som bjuder på sprit.

Har hon inget ansvar om hon i den miljön blir våldtagen? 

Gärningen är givetvis inte hennes egna påhitt eller ansvar!

Det är ju inte helt ovanligt att ett scenario kan se ut just så?!

Jag vet inte vilken tråd du har läst i de senaste dagarna? Jag tror inte att det kan vara den här iallafall. För är det något vi gör, vi som skyller (till skillnad från dig dessutom utan citationstecken vilket implicerar att han inte är så skyldig egentligen) på gärningsmännen (för vem sjutton ska man annars anklaga?), så är det att om och om igen försöka förklara att du är ALDRIG ansvarig när någon annan begår ett brott (eller jo, jag har ett undantag, om du står bredvid och ser någon våldta då tycker jag att du är skyldig att på ett eller annat sätt ingripa och kan hållas ansvarig om du inte gjorde något).

Det här gäller kvinnor och män, oavsett vilket brott som begås och vilket kön än brottsoffer eller gärningsman har. Det betyder, EXPLICIT, att om du går och blir kanonfull på en krog, drar upp den här debatten och får en käftsmäll av någon så kommer jag fortfarande tycka att gärningsmannen är den enda som har ett ansvar i våldet!

Jag vet inte om det går att missförstå texten ovanför nu, men snälla skriv om den som du fattar den så ska vi se var sjutton diskrepansen är någonstans mellan mina ord och din hjärna.

Och NEJ, tjejen har inget ansvar. Ärligt talat hur många killar därute är så sjuka i huvudet att de inte kan kontrollera kuken?
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-28 23:05:36 följande:

Det verkar i vilket fall som om alkohol/droger är inblandat i många fall vid våldtäkt!

Vilket borde innebära att de som är inblandade och påverkade, på grund av alkohol/droger inte har full kontroll över sig själva och sitt beteende?!

Hur skall man göra för att försöka hitta en lösning?

Jag tror ju att det är avgörande att alla i samhället lär sig från tidiga barnaår hur man skall bete sig mot sina medmänniskor. Skolan borde ha en ypperlig möjlighet?! Skola, dagis, fritids?! De barnen kommer ju förmodligen att växa upp och någon gång bli föräldrar, och då har de med sig en kunskap om "medmänsklighet" som leder till ett bättre samhälle?

Ja det håller jag verkligen med dig om. Fattar bara inte hur våldtäktsmän kan ha missat det på vägen hittills. Hade du en kurs i skolan som sa att det var tjejens ansvar att inte befinna sig i en mörk gränd om du plötsligt skulle känna lust för att en våldtäkt? För den kursen missade jag.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?