Ljushuvud skrev 2010-06-28 15:48:42 följande:
Varför är det rätt att någon får skylla sig själv om det inte handlar om våldtäkt? Eller som de som varit mest taskiga mot TS hela tiden lägger fram motexempel där det är en kille som blir utsatt för misshandel.
Fortfarande så är förrövaren ansvarig för sin handling! Ingen har ju ifrågasatt det. Jo, de som försvarar sig gör det genom att "skylla" på gärningsmannen.
Om man är 16 och tjej skall man INTE dricka alkohol!
Om man ändå gör det och umgås i en miljö med "tuffa" killar som är 22 så har man brustit i ansvar, men eftersom man är 16 så är det väl föräldrarna som är de som brustit i ansvar?
Om 16åringen stuntar i mammas och pappas förmaningar, och ljuger ihop en historia, för att helt medvetet gå på en fest med tre 22åringar, som bjuder på sprit.
Har hon inget ansvar om hon i den miljön blir våldtagen?
Gärningen är givetvis inte hennes egna påhitt eller ansvar!
Det är ju inte helt ovanligt att ett scenario kan se ut just så?!
Jag vet inte vilken tråd du har läst i de senaste dagarna? Jag tror inte att det kan vara den här iallafall. För är det något vi gör, vi som skyller (till skillnad från dig dessutom utan citationstecken vilket implicerar att han inte är så skyldig egentligen) på gärningsmännen (för vem sjutton ska man annars anklaga?), så är det att om och om igen försöka förklara att du är ALDRIG ansvarig när någon annan begår ett brott (eller jo, jag har ett undantag, om du står bredvid och ser någon våldta då tycker jag att du är skyldig att på ett eller annat sätt ingripa och kan hållas ansvarig om du inte gjorde något).
Det här gäller kvinnor och män, oavsett vilket brott som begås och vilket kön än brottsoffer eller gärningsman har. Det betyder, EXPLICIT, att om du går och blir kanonfull på en krog, drar upp den här debatten och får en käftsmäll av någon så kommer jag fortfarande tycka att gärningsmannen är den enda som har ett ansvar i våldet!
Jag vet inte om det går att missförstå texten ovanför nu, men snälla skriv om den som du fattar den så ska vi se var sjutton diskrepansen är någonstans mellan mina ord och din hjärna.
Och NEJ, tjejen har inget ansvar. Ärligt talat hur många killar därute är så sjuka i huvudet att de inte kan kontrollera kuken?