Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

ViceGuy skrev 2010-06-29 14:45:30 följande:
    Skulle vilja sätta spikan i kistan och säga:

"Ökat riskfyllt beteende = ökat ansvar."

Kan appliceras närsomhelst, under vilka omständigheter som helst, på alla sysslor och alla beteenden.

Sen måste man naturligtvis avgöra själv vilka risker man tar här i livet, bara man kan ta ansvaret också.
    Nej jag tycker inte det. Inte när det gäller brott.
    Min svåger har ett ganska riskfyllt beteende när han hoppar fallskärm. När han bröt benet var det hans ansvar. När min svägerska en gång blev nerslagen på en parkering sent en kväll var det inte hennes ansvar.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 15:15:49 följande:

Kan det vara så att de som försvarar sig i denna tråd dels "känner" starkt för sina medsystrar men även är rädda för att de skulle anklagas för att vara en "dålig" kvinna och hamna i någon sorts frustrerande känsla av vanmakt?

Kvinnor gör sig själva till offer men vill inte vara det, typ?

Nej, jag anser att du som är brottsoffer har nada ansvar oavsett kön. Dvs även om du blir nerslagen av en "medsyster" för korkade kommentarer så kommer jag tycka att du är oskyldig. Till och med om du säger till en kille att hans syster nog borde tänka sig för innan hon följer med dig hem så kommer jag stå på din sida om du får en smäll.

And guess what, jag är gift, har barn och bor i en småhåla i tjotahejti och är i stort sätt aldrig i mörka parker så om jag blivit våldtagen hade jag sett så redbar ut så. Lägg till att jag nästan aldrig dricker och ogillar mina ben så starkt att jag aldrig har en kort kjol samt obefintlig byst så jag kan klä mig hur jag vill upptill utan att se oanständig ut. Jag är själva urtypen för PK samt PTA-mom och hyser inga tvivel om att jag även i en rättegång skulle se redbar ut.
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-29 15:10:53 följande:
    Agree to disagree :)

Men jag håller självklart med att din väninna inte kan hållas ansvarig för vad som hände, lite beroende på vart detta var osv.
    Så nu har vi begränsat rörelseutrymmet till att inte ens kunna stå på en parkering?
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-29 15:47:25 följande:
    Kanon, då tycker du t.ex Lars Vilks inte har något som helst ansvar för det han utsatts för.

Jag håller inte med om det. (även om jag såklart förkastar de muslimernas handlingar).
    Att någon bränner ner hans hus är inte Vilks ansvar nej. Att folk blir upprörda och säger emot har jag inget emot, det ingår i en demokrati, jag hade inte förväntat mig något annat eftersom jag finner hans konst dåligt provokativ.

Dvs, om jag sitter i en soffa hos en kille får han hemskt gärna fråga om jag vill ha sex med honom. Han får till och med bli upprörd om jag säger nej och tycka att jag provocerat fram kåthet hos honom och tycka hur illa om mig som helst. Men om han från det går till en våldshandling är det enbart hans ansvar.

Är han lite intelligent håller han god min i elakt spel, förför mig och får på så sätt mig i säng och det på antagligen mycket trevligare premisser och utan en fadd eftersmak.
  • Hertha
    Esther M skrev 2010-06-29 15:57:39 följande:
    Det är nog så att de flesta våldtäktsmän saknar den typen av intelligens.

Och jo förresten, med förför menar jag inte att han ska börja tjata järnet där och då utan givetvis vid något annat tillfälle! Alt vänta på att jag gör det!
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 17:06:08 följande:

Kvinnor lägger skulden på sig själva för ofta!

En stilla undran,, det verkar som om de kvinnor som råkar ut för våldtäkt lättare hamnar i samma situation fler gånger. Vad kommer det sig?? För jag är helt övertygad om att det inte finns så många puckade killar "där ute" att samma tjej skulle råka på mer än 1 i hela sitt liv.

Vad är anledningen??

Har du blivit misshandlad någon gång?
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-29 17:05:22 följande:
    Varför tror du polisen utreder massmördares offers liv t.ex?

Jo, därför att i jakten på att finna mördaren så måste man ta reda på vad det är för slags offer han ger sig på, vad det finns för samband mellan offrena. Detta är lika viktigt i våldtäktsutredningar, framförallt om det handlar om en gärningsman som begått brottet mer än en gång. Kan t.ex vara av yttersta vikt att veta om gärningsmannen ger sig på berusade kvinnor, lättklädda, lättlurade osv osv.
    Hertha skrev 2010-06-29 15:48:06 följande:
    Så nu har vi begränsat rörelseutrymmet till att inte ens kunna stå på en parkering?
    Bara säger att vissa områden och vissa tidpunkter på dygnet är generellt säkrare än andra. Just därför är det oansvarigt gentemot sig själv att vistas på vissa platser vid fel tidpunkt (om man har kännedom om detta naturligtvis).Han visste exakt vad han gav sig in på, och han visste de eventuella följderna utav det.
    Därför är han delvis ansvarig för det som hänt honom. PRECIS som att jag skulle vara ansvarig om jag hoppade ner i en lejongrop.

Med det sagt så är det inget som helst försvar till våldsbrukarna. Deras agerande är fortfarande vidrigt.
    Jag tror på yttrandefrihet.

Jag ska hälsa svägerskan att det var ju ovanligt korkat av henne att stiga ur bilen, hon borde ju givetvis parkerat i lägenheten.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 18:09:47 följande:
    Om jag har blivit misshandlad?? Vad har det med saken att göra?
    Du verkar vara så full av misstro mot det egna könet så jag tänkte att du kanske blivit utsatt själv någon gång och för att döva känslor av litenhet och utsatthet försöker du tro att du hade lite kontroll över situationen genom att påta dig någon form av ansvar för att du var där. Som om det var du som valde situationen och inte tvärtom.

Eller också så bor du kanske i ett förhållande där du blir misshandlad på något sätt och tar på dig ansvaret för det.
  • Hertha
    ViceGuy skrev 2010-06-29 18:26:42 följande:
    Trisst att du skippade meningen som kom efter i din citering av mig.
    Esther M skrev 2010-06-29 18:14:16 följande:
    Man kan istället använda sig av statistik, som i alla fall har en liten möjlighet att ha någon form av reproducerbar bevisföring. Enligt statistiken är risken för våldtäkt störst i hemmet.
    Ja, vissa är förjävliga..

Har man en våldsam man kanske man borde dra?

Vissa kvinnor söker sig aktivt till dessa psykfall, min mamma är en av dessa. Det är knappast en slump att hon alltid råkar ut för en massa skit.

Sen finns det naturligtvis dom som utåt är helt normala, men får nån slags knäpp och gör helt oväntade saker.
    aha
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-30 07:45:24 följande:
    Att lära sina döttrar att undvika våldsamma män är en del i att lära henne ansvar för sin egen säkerhet, alltför många kvinnor blir "offer" för våld i förhållandet för att de tror att de inte kan påverka sin situation.

Jag håller med om att det är viktigare att kunna se de tidiga varningssignalerna i ett våldsamt förhållande än att inte utsätta sig för onödiga risker utanför hemmet, men det ena behöver inte utesluta det andra.
    Man ska inte lära henne ansvar att undvika våldsamma män. Lär henne istället att hon absolut inte behöver acceptera ett sådant beteende och att hon har RÄTT att gå. Man behöver lära dem att INGEN har rätt slå eller våldta henne även om hon har stått och skrikit förövaren rätt upp i ansiktet eller på annat sätt provocerat.

Givetvis gäller även omvända roller!

Det kommer antagligen att göra henne starkare dessutom att faktiskt gå i en sådan situation. För är det något vi lärt oss av våldsamma män i förhållande så inte är det att de slår på första dejten. När slaget kommer har det oftast gått en tid och då gäller det att ha ett starkt självförtroende samt veta att hon har RÄTT att gå.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-08 08:54:46 följande:

Nästan skönt att tråden "dog"...  men läser i vilket fall lite och kan inte hjälpa att jag blir lite störd på kvinnors märkliga attityd. En stolthet som kommer att ge dem katastrofala följder, och de hävdar att det är deras rätt...

Funderar på att starta en ny tråd om feminism och hur lika könen egentligen är.

Tja, det är väl ungefär samma känsla jag får av den störiga märkliga attityd hos män när de anser att det är ok att våldta kvinnor eller den ännu vanligare attityden: att det är ok att plötsligt klämma på någon annans rumpa.

Men visst, nästa gång det händer ska jag komma ihåg att det är mitt ansvar: Inte gå i parker efter kl 17, inte ha kjolar ovanför knäet, inte gå ut och dansa, inte bjuda hem män om de inte kan visa upp sitt vattenstämplade brottsutdrag (varje gång), inte lita på någon, aldrig gå på krogen utan min man, inte bära högklackat, inte dricka mer än 1/2 glas vin, sova i skilt sovrum från min man.  

Och nästa gång jag hör att en man blivit misshandlad eller dödad utanför krogen så ska jag också helt enkelt tänka "jaja, hade han bara tagit sitt ansvar så..." istället för att bara tycka att han råkat ut för något fruktansvärt.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-08 09:36:54 följande:

Ja men det är ju det jag försöker "testa" genom att ställa frågan.... Kan man förbättra eller lösa problemen?!?

Tror tyvärr att problemet blivit större iom FI och puckade feminister! Kvinnor är inte på något sätt lika män, och vice versa

Nej, jag är inte, tack och lov, lik dig på minsta lilla sätt.
  • Hertha

Nej nu går jag och badar istället. Frågan är bara om jag vågar? Jag kommer ju faktiskt vara på en plats full av okända män enbart iklädd bikini. Plagg som när de är av bomull anses vara ett högriskbeteende att iklä sig och sedan gå ut.

Ska jag stanna hemma istället? Tänker nu på alla de okända män som också kommer vara där. Jag kan ju inte begära att de ska tygla sina lustar när jag inte tar på mig mer? Min bleka och, av två graviditeter, ärrade kropp måste ju framstå som värsta afrodisiaken för dessa stackars män.

• Hertha
    Esther M skrev 2010-07-08 10:40:23 följande:
    Och hur ska de då kunna kontrollera sina djuriska lustar? De är ju bara män.
    Jag vet inte. Jag får fråga min man och kompis hur de fixar det egentligen. Fast då sätter jag kanske griller i huvudet på dem Obestämd.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-09 11:53:53 följande:

Jag menar att du tänker rätt "snävt" och om du agerar som du resonerar så riskerar du din hälsa. Om du inte kan förstå att ett visst beteende kan leda till konsekvenser som du själv varken önskar eller planerar,,, ja då har du INTE tagit dit egenansvar! Det kan ju iofs vara så att du är medveten och också är beredd att ta konsekvenserna?!

Kvinnor får klä sig hur tusan de vill, för mig!! De får bete sig som de vill också, om det nu inte innebär brottsliga saker eller kränkande mot andra o.s.v.

Män har precis lika mycket ansvar för sin egna hälsa som kvinnor har!

Vi har lite olika beteenden, vilka anses bero på kön/gener. (Detta är sedan typ 5-10år omstritt och debatterat av sk. "feminister", men forskare är totalt eniga! Det som faktiskt varit bra med debatten är att forskarna fått ta en vända till och sortera bort fakta som egentligen bara varit antaganden, men fakta kvarstår,, Kvinnor är kvinnor, män är män, och könen har sitt typiska beteende helt obereoende av uppfostran.)

Kvinnor försöker locka till sig någon som kan säkerställa avkomman (mer eller mindre medvetet/planerat)

Män kämpar för att säkerställa tillgången till kvinnor (mer eller mindre medvetet)

Män har inget direkt behov av att ta hand om sin avkomma, men eftersom vi är människor så har vi ett socialt beteende och medvetenhet som medger att vi inte enbart följer vår instinkt.

Kvinnor har ett extremt stort behov av att ta hand om sin avkomma, annars dör vår ras. Även kvinnor kan precis som männen styra sitt beteende i viss mån och bortse från instikterna.

Generaltiseringar, glöm inte det! Det finns alltid undantag och det är ju det som bekräftar "regeln",,,

Så generellt sett är du en våldtäktsman som dumpar dina ungar i en hög i skogen när du ser en kvinna?
    Du kan väl inboxa mig ditt riktiga namn och bifoga ett foto så kan jag skriva upp dig på listan över män som jag inte kan klä mig i kort kjol inför.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-09 12:40:32 följande:

Herta,, nu är du elak! Tänk på vad du säger,, jag blir rätt ledsen när du använder din personliga uppfattning  om män och projicerar den på mig!

Majoriteten av män är attraherade av kvinnor! Varje kvinna försöker visa att just hon är mer attraktiva än omgivningen. Har du svårt att se detta som fakta?

Angående forskare,, jag väntade på frågan och det är som sagt kontsigt att man aldrig kan tänka själv eller kolla själv... Är det något tvivel om att det finns en majoritet av forskare som gång på gång bevisar skillnaden mellan könen och även deras typiska beteenden?!?

Det är väl ändå inget problem att könen är så olika?! Genom att feminister försöker hävda motsatsen så skapar man ytterligare underläge för kvinnor och ett övertag för männen. Kvinnor skall ju bli som män och inte tvärt om. Det är ingen som säger att männen skall ha sänkta löner så att de hamnar på samma nivå som kvinnor.

Ärligt talat är det du som omvänt mig ju. Hur många gånger har jag inte sagt att jag tror att män har lite mer i pannbenet än att det spelar roll vad jag har på mig eller beter mig. Men du har ju argumenterat väldigt hårt för att så inte är fallet. Alltså blir ju slutsatsen att eftersom du är man så har jag dig gärna på listan.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-09 16:57:47 följande:
    och när jag gjort det, ja då läser alla "antagonister" och blir sedan omvända?
    Förstår inte riktigt vad du vill av oss? Du gillar ju inte att jag anammar dina tankar om mäns generella behov av sex och våldtäkter så varför fortsätta på det spåret? Eftersom jag inte känner dig så blir du ju en av de generella männen. Och vad jag har förstått av dig så är det så jag ska behandla alla okända män.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-07-10 02:07:50 följande:

"Oss"?? Finns det ett kollektiv här som jag antyds vilja ha något av ?!

Du får gärna anamma mina tankar, men det är långt till att skriva en lista över tänkbara våldtäktsmän.... där du antyder att du vill ha med mig. Du vet överhuvud taget inte om jag är man eller kvinna!

Var lite kreativ i stället för att på något typiskt pubertalt kvinnomaner leta upp en lämplig "fiende" och mobba tillsamman med förmodat likasinnade. Pls!

Oavsett om majoriteten av män är potentiella "väldtäktsmän" så finns det t.o.l. en övervägande del av dem som har god kontroll och medvetenhet kring hur vår sociala miljö förväntas fungera.

Med "oss" menar jag givetvis vi som inte anammar dina tankar om att män generellt är genetiskt betingade till att våldta.

Eftersom den enda källa jag hittills uppfattat från dig är dina egna tankar antar jag att du dömer andra efter dig.

Jag behandlar andra som jag blir behandlad, dina förutfattade meningar mot mig (som jag dessutom dementerade) men som du ändå försöker applicera på mig gör att jag tycker att du bör stiga ur glashuset innan du börjar hojta om mobbing.

Jag antar att du är man för alternativet är ett troll och sådana ska inte finnas på FL har jag förstått.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?