Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

Selfish Geene skrev 2010-06-24 00:05:13 följande:
    Så fotgängaren har inte företräde(rätt att gå före) vid ett obevakat övergångsställe?
    Nej, fotgängaren har inte rätt att gå, bilisten har skyldighet att stanna.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 00:19:43 följande:
    Vilket trams! Visst finns det rättigheter i trafiken precis som överallt där det finns skyldigheter.
    När det är grönt har du rätt att köra
    Där det finns en P-skylt har du rätt att parkera
    På en huvudled har du rätt att köra utan att lämna företräde
    osv

Du försöker krångla dig ur frågeställningen: Varför lär du dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?

Svaret är troligtvis: Man ska se sig för innan man går ut i gatan för att alla inte respekterar trafikreglerna, bilar är hårda barn är mjuka. Det är osmart att gå rakt ut i gatan bara för att du "har rätt" att göra det.
    Nej, en av de viktigaste grundreglerna i trafiken är att du har inga rättigheter, endast en massa skyldigheter. Om du tar ett körkort kommer du få höra massor om det.
    Om du vill veta mer om detta föreslår jag att du tar det i min gästbok istället.

Åter till topic
    I parken däremot har jag en massa rättigheter, som att gå klädd som jag vill utan att behöva vara rädd för att bli attackerad. Jag har rätt att vara fredad i min egen bostad. Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 07:23:27 följande:
    Oavsett om du har rätt eller inte så antar jag att du förstår att skyldigheter i trafiken inte innefattar barn!?
    Ett barn har inte "skyldigher" att ta hänsyn till bilister. Därmed inte sagt att man inte ska uppmana dom att ta ansvar (eller "predika ansvar" om du hellre formulerar dig så ) när de befinner sig i trafiken.
    Just för att man inte kan veta (eller förutsätta) att alla andra följer reglerna (man kan vara hyffsat säker på att många inte uppfyller sina skyldigheter)

Att säga till sitt barn: "Du har rätt att gå före på obevakade övergångsställen, om bilisterna inte respekterar det är det inte ditt ansvar, du ska inte behöva se dig för bara för att vissa inte respekterar zebra-lagen"
    det vore idiotiskt.
    Varför skulle det inte innefatta barn? Du lär dem väl rätt från början? Eller säger du en sak fram till dess att de är typ 7 för "barn är barn" och har aldrig fel? När vi ändå är inne på åldersgränser, vid vilken ålder ska jag börja se på mina söner som potentiella våldtäktsmän? Om de är säg 15, ska jag slänga ut dem då för min egen säkerhets skull om jag hör något rykte? Eller räknas det först när de blir myndiga?
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:27:33 följande:
    Äntligen någon som tänker till lite!
    Menar du inte "äntligen någon som tänker som jag".

Undrar fortfarande över hur mycket ansvar du tar över Bedans kommentar.
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 09:38:37 följande:
    Tror du att jag menar så på riktigt eller vill du bara provocera? För det känns svårt att försöka ha en diskussion med någon som ska dra allt till sin spets?

Den trista verkligheten är att vissa män våldtar kvinnor. Ibland är det överfallsvåldtäkter och ibland är det någon man känner eller litar på. Man kan inte skydda sig mot allt. Men om man kan skydda sig mot en del så är det väl bra? eller?
    Låter du bli att köra bil i rusningstrafik? Äter du enbart nyttig mat och motionerar 3 ggr i veckan? Spritar du alltid händerna efter att du varit på toaletten? Är det ditt ansvar att kompisen blir jättefet om du bjuder henne på onyttig mat?
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:42:02 följande:

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.
    Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.
    Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?

Precis, kvinnor SOM MÄN tar ansvar för SINA handlingar. Män är väl för sjutton inte förståndshandikappade, inkompetenta, omyndiga sexgalningar. De har väl samma kontroll över sina känslor som kvinnor. För med ditt resonemang skulle det innebära att män bär mindre ansvar om de blir våldtagna än kvinnor i samma situation för männen inte är utsatta för sådana brott i lika hög utsträckning som kvinnor.

Själv blev jag och min bil påkörd bakifrån häromdagen. Jag stod still i en rondell och skulle köra ut, killen bakom mig gjorde en annan bedömning av trafiken än vad jag gjorde och påbörjade utkörning utan att först se efter om jag också gjorde det. Är något av ansvaret över olyckan min? Jag satt faktiskt i en bil, i en storstad och skulle köra i en rondell. En massa riskbeteende alltså!
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Men anledningen till att vi är flera här som pratar just om att ta bort all kontakt med män i våra liv är ju för att du och några andra hävdar att vid en våldtäkt så har du ett visst ansvar för att du själv är på just den platsen. De flesta brott mot kvinnor sker i hemmet, alltså bär vi ansvaret för att vi är i våra hem. För att kunna känna att vi inte bär något ansvar vid en ev våldtäkt bör vi alltså bo själva och gå hem med livvakter (som sedan givetvis aldrig är i din bostad). 

Och ja det låter helt absurt för det är det! Varför ändra sitt beteende när det inte är du som gör fel?
    Istället så gör vi, som med alla andra brott i samhället, lägger ansvar och skuld på den som utför brottet.  
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 10:16:35 följande:
    Ja jag tycker ju egentligen att man som offer är fri från ansvar öht. Men om du gjort riskbedömningen att din partner antagligen kommer våldta dig. Och du ändå väljer att sova naken bredvid honom och han våldtar dig. Då tycker jag att det givetvis är han som gjort fel, men du kanske inte borde vara så förvånad ? Om du tror att något hemskt kommer hända om du gör på ett visst sätt, men ändå väljer att göra på det sättet. Borde inte ansvarsfrågan vackla liiiite då ?
    Nej!
    Det är fortfarande min man som är ansvarig för sina handlingar. Precis som att jag är ansvarig över mina. Jag våldtar inte honom, han våldtar inte mig. Om någon av oss plötsligt skulle bli idiotiska maktförtryckare så är det dennes ansvar, oavsett vad som hänt tidigare under dagen!
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:28:36 följande:

Det är så jäkla skumt att ni kvinnor som svara (för det verkar vara flest kvinnor som svarar) inte kan se skillnaden mellan offer och förrövare. Inte heller skillnaden mellan att ta ansvar för sitt EGNA betende och att ansvara för någon annans beteende.

Ni faller hela tiden tillbaka på att kvinnor antas vara ansvariga för brottet och är de som är skylldiga till brottet. Så är det ju givetvis inte!

Man är ansvarig för sitt egna riskbeteende! Eller som någon uttryckte det "Man kanske inte skall bli så förvånad om man utsätter sig för en risk och därmed drabbas"

Att man själv bestämmer vilka rättigheter man har och enfaldigt tar sig friheten att visa att man har den rätten,, då är man korkad! Även om det givetvis ALDRIG är ok att någon våldtar någon!!

Du är asnvarig för ditt egna riskbeteende!

Och jag undrar vilka gränsdragningar du gör med det resonemanget! Är det mitt ansvar att jag blev påkörd eftersom jag befann mig i en högrisksituation? Är det mitt ansvar att se till att den fulla kille på krogen som spanat in mig hela kvällen och som sedan blir sur över att jag dissar honom överfaller mig på vägen hem förblir på ett sådant gott humör att han inte överfaller mig på vägen hem? Är det mitt ansvar att se till män respekterar min kropp?

Jag upprepar: Mitt ENDA ansvar är att respektera andra och att JAG inte begår brott!
  • Hertha
    Hertha skrev 2010-06-24 10:33:29 följande:
    Och jag undrar vilka gränsdragningar du gör med det resonemanget! Är det mitt ansvar att jag blev påkörd eftersom jag befann mig i en högrisksituation? Är det mitt ansvar att se till att den fulla kille på krogen som spanat in mig hela kvällen och som sedan blir sur över att jag dissar honom överfaller mig på vägen hem förblir på ett sådant gott humör att han inte överfaller mig på vägen hem? Är det mitt ansvar att se till män respekterar min kropp?

Jag upprepar: Mitt ENDA ansvar är att respektera andra och att JAG inte begår brott!
    Jag menar: 

Är det mitt ansvar att se till att den fulla kille på krogen, som spanat in mig hela kvällen och som sedan blir sur över att jag dissar honom  och vill visa vem som bestämmer överfaller mig på vägen hem, istället  förblir på ett sådant gott humör att han inte gör det?
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?