Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

Selfish Geene skrev 2010-06-25 12:36:51 följande:
    Ja, ibland "står det skrivet i pannan på dom" tex om det gäller någon som är dömd eller har varit misstänkt för övergrepp mot barn.
    Det är ingen garanti för att denne kommer att förgripa sig på just mitt barn, men det innebär att jag som förälder (eller vemsom helst som har vetskap om övergreppen och ansvarar för ett eller flera barn) har ansvar att vidta extra försiktighetsåtgärder för att undvika nya eller allvarligare övergrepp.
    Vet du vad, jag tror inte att pedofilen som flyttar in i trappan jämte dig kommer visa upp sitt straffregister.
  • Hertha
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 16:35:12 följande:
    Därför att de ÄR ansvarsfria. Som sagt - kvinnor kan gå i burka, vara inlåsta, bara få gå ut med en manlig släkting och verkligen ha noll eget liv för att minska risken för att bli "skändade", men likförbaskat blir de våldtagna. Hur har de då inte tagit sitt ansvar? Genom att de inte tog livet av sig så fort de förstått problemet?
    Nu har du kommit på något tror jag!
    *springer genast och hämtar kniven*
  • Hertha
    Selfish geene Sen skulle jag vilja veta mer om hur du resonerar kring ansvar. Vad lägger du i begreppet? Tänker då särskilt på att jag inte har något ansvar alls för att ett plan blir kapat av terrorister men om jag istället placerar mig på en parkbänk så har jag däremot ett ansvar för vad som händer mig.

Och när kan jag känna att jag inte behöver ha dåligt samvete, att jag har tagit ansvar för mitt beteende och därmed kan känna mig helt ansvarsfri vid en ev våldtäkt? Är det om min man sen 10 år plötsligt får hjärnsläpp och våldtar mig här hemma? Han har aldrig någonsin visat sådana tendenser mot mig eller någon annan tidigare. Eller har jag kanske en liten del i det för att jag hade bråkat med honom tidigare på kvällen?

Jag tycker nämligen att du är ganska inkonsekvent i ditt resonemang och skulle gärna se att du lyckas knyta ihop dina trådar.
  • Hertha

Ok, så nu ska jag undvika flygplan igen
    Men kan bo med min man
    Kan jag gå till affären?

För övrigt så är det så att du fortfarande enbart har skyldigheter i trafiken. Mitt barn har således inga rättigheter när det gäller att gå över vid ett övergångsställe. Bilisten har skyldighet att stanna. Förstår du skillnaden?

• Hertha
    Hertha skrev 2010-06-25 18:32:21 följande:
    Ok, så nu ska jag undvika flygplan igen
    Men kan bo med min man
    Kan jag gå till affären?

För övrigt så är det så att du fortfarande enbart har skyldigheter i trafiken. Mitt barn har således inga rättigheter när det gäller att gå över vid ett övergångsställe. Bilisten har skyldighet att stanna. Förstår du skillnaden?
    Selfish Geene
    ?
    Samt:
    Hur ska jag göra för att slippa känna att jag brast i mitt ansvar när jag träffar andra människor?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-26 16:55:05 följande:
    Du kan göra det du anser är rimligt för att undvika att du och de personer du ansvarar för inte utsätts för brottslingar (och i förlängningen utsätts för brott)

Om du inte tycker att det är rimligt att varna din dotter för att tex bli full med främmande män, fine! Då har du tagit ett aktivt beslut och kan förhoppningsvis leva med konsekvenserna.
    Jag skulle nog tycka att du brustit i ditt ansvar, men å andra sidan: hur viktigt är det för dig vad jag (eller någon annan) anser om den saken?

För min egen del är mitt samvete inte beroende av hur omgivningen dömer mina handlingar, jag försöker att utgå ifrån mina egna värderingar. Om jag känner att jag gjort min del, behöver jag aldrig känna att jag brustit i mitt ansvar
    Och det är väl där skillnaden ligger. Jag kan, utan att ha brustit i ansvar gå hem igenom parken medan du får stanna hemma.

Jag anser att det är viktigt för jag är så trött på folk som tycker att kvinnor (och män) får skylla sig själva om de blir utsatta för våldtäkter.
  • Hertha
    LillTussa skrev 2010-06-26 19:36:48 följande:
    Helt ärligt har jag jättesvårt att se resonemanget du för. 
    För problemet är ju att det blir att man lägger en ansvarsbit på offret. Även om skulden är förövarens. Omedvetet eller ej, juridiskt eller medborgerligt spelar ingen roll. Det är farligt att ens börja gå den vägen..
    Man ska ta ansvar för sina handlingar, givetvis, men inte om man blir utsatt för ett brott. För vem har rätt att våldföra sig på någon annan, oavsett hur lite/mkt ansvar offret tagit för sin säkerhet? Då är det moment 22 att börja diskutera ansvarsfrågor annat än att förövaren ska ta ansvar för sina handlingar.

Det är ju det som blivit problemet i våldtäktsrättegångar, att folk i rättsalarna börjat utreda offrets ansvarsbit. Helt orimligt!
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-26 20:05:01 följande:
    Man behöver inte ta en endaste promille av ansvaret från brottslingen för att ändå kunna förvänta sig ansvarsfullt beteende av de som riskerar att utsättas för brott.
    Jag trodde att man hade ett ansvarsfullt beteende om man betalar sina räkningar, tar hand om sina barn och sköter sitt jobb men min mamma måste ha missat något i min uppfostran.

Betyder det att det är min mammas fel då förresten Obestämd
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 03:11:08 följande:
    Jag har tydligen inte lyckats förklara skillnaden mellan "skuld" och "ansvar", jag har vridit och vänt på saken ur alla perspektiv jag kan tänka mig, men fortfarande får jag frågan om våldtäktsoffer "får skylla sig själva" när jag hävdar att alla bär ansvar för sin egen säkerhet.

Tills jag kommer på ett bättre exempel som förklarar min ståndpunkt lämnar jag diskussionen
    Tack för ett mycket intressant samtal!
    /Geene
    Jo jag förstår mycket väl vad du försöker säga men jag håller inte med dig. Har försökt att förklara att med ett ansvar så får du skulden på köpet. Samt att om man nu ska prata ansvar så måste man också vara beredd på att visa på hur man kan ta sa sitt ansvar och i vilka lägen man har brustit i sitt ansvarstagande.

Men jag håller med dig på en punkt, det funkar inte att diskutera det längre så idag ska jag göra något annat.
  • Hertha

Läste det här avsnittet i en blogg nyss och tänkte givetvis på den här tråden som jag inte hade tänkt att skriva i mer. Så jag lovar, det här är absolut mitt sista inlägg!

"Pappan till flickan ansåg att flickan var skyldig - vilket förstås är enormt upprörande. En treåring skyldig till att ha blivit våldtagen! Det finns mycket informationsarbete att göra inom detta område."

Jag vet att ni som tycker att kvinnor ska ha ett eget ansvar för att inte bli våldtagna kommer protestera och säga att det absolut inte är så ni menar. Och det är därför jag, och andra, gång efter gång undrar var ni sätter gränsen. När är det inte mitt ansvar att någon annan förgriper sig på mig?

Den stackars flickan blev för övrigt våldtagen av den 9-åriga grannpojken och nej det är inte i Sverige.

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?