Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

chobokid skrev 2010-06-29 08:11:05 följande:
    Jag har blivit nästan våldtagen en gång och delvis var det mitt eget ansvar eftersom jag hade kunnat åka säkert i stället för att stå vid vägen och lifta.

Jag tycker att man självklart har rätt att bära minikjol när man vill men man måste vara medveten om att det kan innebära konskvenser. Självklart är det då inte direkt tjejens fel att bli våldtagen men alla vuxna vet att killar blir mer upphetsade av stor urringning och minikjol än heltäckande burka eller något liknande. Som sagt är det fortfarande killars fel att de inte kan behärska sig men tjejer kan undvika en del farliga situationer.
    Vad konstigt, jag har alldeles för mig att kvinnor blir våldtagna i typ Afghanistan och Irak också. Men deras burkor var kanske inte tillräckligt döljande?

Har läst på lite och vet ni vad det värsta är? Att på 1600-talet låg inget ansvar på kvinnan. Mannen ansågs vara en högre stående varelse med kontroll över sina lustar. Är det dagens omhändertagande samhälle och alla curlande mammor har gjort att männen inte lärt sig att hålla snoppen i kalsongerna? Eller kanske till och med så att de har fått lära sig att om kvinnor har en kort kjol och var full så kan man alltid skylla på det och komma undan? Eller att hon var provocerande när hon tyckte att hon visst hade rätt att prata med annan man på någon fest, så maken har skyldighet att visa vem som bestämmer?
  • Hertha
    StinaFia skrev 2010-06-29 08:39:44 följande:
    det är nog snarare så, att det alltid funnits och alltid kommer att finnas respektlösa människor.

på 1600-talet var kvinnan omyndig. år 1810 först kunde kvinnor ANSÖKA hos kungen om att bli myndiga. således har nog utvecklingen gått framåt ändå ;)

att hävda att "mannen" per automatik skulle vara på ett visst sätt motsätter jag mig å det kraftigaste. sociopati återfinns i alla grupper.
    Missförstå mig inte, 1600-talet och jag är inte kompisar i vanliga fall. Men man brukar ju peka finger åt att det var mycket värre förr (även jag) men det är lite skrämmande att man i det samhället inte la ansvaret på kvinnan och så tycker folk att så ska vara fallet idag. Har vi liksom inte kommit längre?

Och är det något jag argumentar mot hela tiden är just att se mannen som ett icke tänkande djur men det är det som på något sätt återkommer hela tiden i kommentarer om att kvinnor bär ansvar och bör tänka sig för innan de klär sig på ett visst sätt eller går i vissa områden. För om vi ska ta ansvar för detta är det som att säga att män inte kan kontrollera sig själva utan vi måste ta det ansvaret. Sen spelar det ingen roll att en del menar att man kan ha 15%  ansvar själv medan den andra har 100%. Det är så det blir, implicit.
  • Hertha
    ugnspannkakan skrev 2010-06-29 09:25:35 följande:
    något jag stör mig lite på är att vissa verkar tro att våldtäkter handlar om kåthet. det gör våldtäkter ALDRIG. en människa kan inte bli så jävla kåt att den inte kan behärska sig. Typ som om en tjej fölt med en kille hem, och han tog det som underförstått att de skulle ha sex. men sedan ville inte tjejen. En normal person blir kanske lite sur och går tillbaka till krogen typ. En potentiell våldtäktsman kanske våldtar tjejen, men då gör han det för att han har någon knäpp jag-kan-ta.dig-och-göra-precis-vad-jag-vill-med-di g-så-du-ska-inte-komma-här-och-tro-att-du-är-nått- för-nu-vill-jag-ha-sex-och-då-ger-jag-fan-i-vad-du -vill.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 10:48:58 följande:

Skillnaden var väl rätt uppenbar?!?!? Det har i din beskrivning inte förekommit annat än att det var en helt normal situation där ett bråk gick över styr och någon kom på den briljanta iden att våldta en kille.

Är det uteslutet att kvinnor genom att agera ansvarsfullt för sin egna person också minskar risken till våldtäkt??

Förlåt men skulle du vilja skriva den rätt uppenbara skillnaden för jag ser den inte?
  • Hertha

Vill också höra svaret på min fråga Ljushuvud.

varför var det skillnad för killen som blev våldtagen och en kvinna i liknande situation?

• Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 13:43:44 följande:
    Skönt att det dyker upp lite manlig logik,,  och inte bara kvinnlig empati  Flört
    Jag söker ju svar på hur din logik fungerar men det var rätt länge sedan du ens försökte.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 14:03:46 följande:
    Älskar er också!
    Betyder det att du är kvinna och inte klarar av manlig logik?
  • Hertha

Varför är det skillnad om en kille festar loss med ett gäng nyligen blivna kompisar blir våldtagen och om en tjej gör samma sak?

• Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-29 14:28:05 följande:

Det är ingen skillnad!

Men om vi gör situationen lite mer jämlik??

En kille festar loss med ett gäng nyligen blivna killkompisar blir våldtagen och om en tjej gör samma sak med sina nya tjejkompisar.

Behöver du verkligen fråga?
    ALLT ansvar ligger hos förövarna.
    Vad menar du med att göra situationen mer jämlik?
  • Hertha

Kille som inte tar sitt ansvar

Tjej som inte tar sitt ansvar

DET är väl lika?

Men från början sa du att han inte behövde ta någon ansvar, han hade ju inte utsatt sig för någon risk.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?