Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:36:06 följande:

Ännu en "manshatare"?

Varför tror kvinnor att män alla är potentiella våldtäktsmän?? Om man skulle försöka kika på lite statistik, hur många våldtäkter är det då i jämnförelse med okejat sex mellan kvinnor och män? Förmodligen är det så jäkla få promille att det inte ens är lönt att prata om! Med den typen av statistik är det så få väldtäkter att de som hävdar att män är potentiella förrövare verkligen borde tänka om!

Och därmed faller resonemanget att vi borde akta oss för att försätta oss i riskfyllda situationer och känna ett ansvar för det om något händer. För om det är en sådan försvinnande liten chans att något händer föredrar jag att springa i parken på kvällen för risken att jag blir fet och sjuk är bra mycket större än risken för att bli våldtagen.

Alltså har jag tagit ansvar för mitt beteende, min kropp och mina handlingar och blir helt utan ansvar om något händer.
  • Hertha
    Esther M skrev 2010-06-24 10:39:25 följande:
    Jag tycker inte att du har svarat på när jag bör förvänta mig en våldtäkt i det inlägget. Du nämner Örebro som en osäker plats, men är det bara Örebro jag behöver undvika?
    Jag har en killkompis som bor i Örebro, tror det är bäst jag börjar undvika honom, man vet ju aldrig...
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:41:41 följande:

Herta, nu känns det som t.o.m. du tänkt till lite  Nä men allvarligt. Du är närmare en poäng än du någonsin varit tror jag. Det är ditt ansvar att ansvara för dig själv och om du har möjlighet så skall du försöka i möjligaste mån att undvika situationer som innebär uppenbar fara för dig själv.

Så i ditt exemepel är det jäkligt puckat att dissa killen med t.ex. "Dra åt hvt ditt j-a äckel!". Bättre med "Jag är smickrad men inte intresserad!"

Om killen inte ger sig, ja då måste du kanske tyvärr försöka få lite stöd från någon du litar på för att situationen inte skall gå över styr.

Som sagt, ansvarig för sitt egna riskbeteende är vi alla!

Och ärligt talat önskar jag att du kunde återgälda mig den tjänsten  ! Om ett jävla äckel håller på med mig eller en kompis så inte fan tänker jag sitta och leka vän oskuld och fnittra åt hans skämt för att jag är rädd! Jag hoppas innerligt att du inte tillhör min bekantskapskrets för dig vill jag INTE ha med i en sådan situaition.

Läs nu noga:
    Du är ALDRIG ansvarig för någon annan vuxens olagliga handlingar! Det är ingen som sätter en pistol mot huvudet på en våldtäktsman och säger "våldta annars skjuter jag".

Jag undrar fortfarande om du känner dig ansvarig för Bedans kommentar.
    Eftersom du startade TS och därmed borde veta hur sådana här diskussioner blir.
  • Hertha
    petsod skrev 2010-06-24 10:46:27 följande:
    Ibland känns det som att vissa kvinnor försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska inte en tjej på 16 år följa med 3 st  22-åriga killar hem tillsammans med en massa alkohol, det kan ju sluta ganska illa och det är viktigt att man tänker sig för innan.

Ingen har rätt att förgripa sig på någon annan men det är upp till var och en att minimera riskerna.
    Nej de stackars killarna kanske inte gillar när hon spöar upp dem. Men de borde ju tänkt sig för innan förstås.
  • Hertha
    Esther M skrev 2010-06-24 10:50:24 följande:
    Jag har alltid undvikit Örebro, men av helt andra skäl....
    Nackdelen är ju att han egentligen bor här i Skåne. Så vem vet...
  • Hertha
    Johan01 skrev 2010-06-24 10:50:33 följande:
    ja men samtidigt, ska man inte kunna göra det utan risk för att bli våldtagen? Jag blir irriterad på sådana åsikter som att "en tjej ska inte...för då...."  Varför ska en tjej inte kunna gå med 3 killar hem med en massa alkohol? Har killar en sådan enorm drift och inte kan behärska sig, så att det kan likställas med djur?

Rätt ofta skäms jag över att vara kille alltså.
    Varför ska du skämmas? Så länge inte du gör något bär du ju inget ansvar för vad andra gör.

Jag vet inte hur många gånger jag har följt med grabbar hem för en sista öl, alla fulla som alikor utan att något någonsin har hänt.  
  • Hertha
    Esther M skrev 2010-06-24 10:53:39 följande:
    Instämmer till fullo.

Jag har ingen skyldighet att dalta med fulla idioter, och kommer aldrig att göra det. Att göra det är att acceptera det ansvar som många män, och sorgligt nog, tydligen också kvinnor, vill lägga på våldtäktsoffer.
    Precis! Och var drar dessa kvinnor och män gränsen? Får man ha strumbyxor men inte nätstrumpbyxor? Får kjolen vara 10 cm ovanför knäet men inte 15 cm.
    Hur stor BH-storlek får man ha i en tajt tröja innan mäns reptilhjärnor tar över?

Det är ett under att det finns så många stora upptäckter som män har gjort för enligt den här tråden och i andra sammanhang kan ju män inte riktigt fungera om det är för oanständiga kvinnor i närheten av dem.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:57:24 följande:

Herta, en personlig fråga så du behöver inte på något sätt svara!!! Bara att hoppa över för jag förstår att det kan leda till allt för personlig och tråkig samtalston. (Vilket jag inte är ute efter!)Vad tycker du om killar? Är du sexuellt ointresserad av dem?

Anledningen till att jag frågar är enbart för att jag inte riktigt förstår ditt resnoemang om att hata män och att aldrig ha kontakt med dem.

Om du känner att det är för personligt eller av någon annan anledning inte vill svara så hoppar vi detta!!! Cool

Har läst igenom mina ínlägg och hittar följande åsikter

1. Jag vägrar se mina söner som potentiella våldtäksmän
    2. Män bär ansvar för sina handlingar, jag bär ansvar för mina
    3. Män har intelligens och tankeverksamhet precis som kvinnor

Ingenstans hittar jag något om att hata män. När det gäller att leva utan dem så har jag frågat flera gånger utan att ha fått svar om enda möjligheten för mig att inte behöva känna ett ansvar vid en ev våldtäkt är om jag lever ensam.

Om du läser mina inlägg till fullo kanske du kan förstå.

Undrar fortfarande om du känner ett ansvar inför Bedans kommentar.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 11:03:27 följande:

Oki, svara på de andra oxo dåh..

Varför pratar SAMTLIGA nyheter om risken med kommande helg och biltrafiken?! Upplysning och "utbildning". Ta det lungt, stressa inte, se till att inte göra onödiga omkörningar, barnen skall ha kul i baksätet, ta paus med jämna mellanrum vid långa resor.

Nyheterna pratar ofta om riskerna som finns för ungdomar (det är oftast de som är ute på helgen). Man pratar om det i debattprogram, man läser det i tidningar och det nämns i broschyrer från Systembolaget. Upplysning och "utbildning"!

Vem var det jag pratade trafikregler med innan?
    Börja med att läsa det och sedan kan du läsa det här:

Du ska inte stressa och göra omkörningar för om DU kör om kan DU orsaka en krock!
    Ta många pauser så att DU är utvilad och inte krockar.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 11:16:26 följande:

Samhället tillåter inte våldtäkt, i någon situation! Men det finns en obehaglilg gråzon om offret inte är medveten om själva brottet. För mig så är det nästan ännu grövre brott, att utnyttja någon som är försvarslös.

Man skall alltid ströva efter att undvika dåliga situationer!

En tjej som är 16 och på kvällstid (efter kl 22?) umgås med killar som är 22, där det förekommer alkohol, DET är helt oacceptabelt!

Den förälder som inte tar sitt ansvar för sin dotter är ute på riktigt djupt vatten!

De killar som i exemplet är 22 och umgås med en 16årig tjej och alkohol borde enligt mig ha ett juridiskt ansvar för att 16åringen INTE befinner sig i den miljön!

Vaddå helt oacceptabelt?
    Jag var tvungen att flytta hemifrån i den åldern för att kunna gå på gymnasiet. Jag hade skolarbete ihop med någon som var 21.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?