• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 09:38:37 följande:
    Tror du att jag menar så på riktigt eller vill du bara provocera? För det känns svårt att försöka ha en diskussion med någon som ska dra allt till sin spets?

Den trista verkligheten är att vissa män våldtar kvinnor. Ibland är det överfallsvåldtäkter och ibland är det någon man känner eller litar på. Man kan inte skydda sig mot allt. Men om man kan skydda sig mot en del så är det väl bra? eller?
    Låter du bli att köra bil i rusningstrafik? Äter du enbart nyttig mat och motionerar 3 ggr i veckan? Spritar du alltid händerna efter att du varit på toaletten? Är det ditt ansvar att kompisen blir jättefet om du bjuder henne på onyttig mat?
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:42:02 följande:

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.

Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.

Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?
    Ja, det är det jag pekar på med det där, det orimliga i att hålla en kvinna ansvarig för att undvika riskfyllda situationer. För den allra mest riskfyllda situationen är att vara gift/sambo.
  • Esther M
    Hertha skrev 2010-06-24 09:42:45 följande:
    Låter du bli att köra bil i rusningstrafik? Äter du enbart nyttig mat och motionerar 3 ggr i veckan? Spritar du alltid händerna efter att du varit på toaletten? Är det ditt ansvar att kompisen blir jättefet om du bjuder henne på onyttig mat?
  • Hettie
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:40:54 följande:
    Ja men då har ju inte KVINNAN något ANSVAR över att inte försätta sig i RISKFYLLDA SITUATIONER, för om vissa högrisksituationer är ok att utsätta sig för utan att man har ansvar över det, men vissa lågrisksituationer inte är ok och man har ett ansvar över det, så blir det ju bara konstigt?

Då är det ju väldigt mycket bättre att säga att man som kvinna ska kunna leva ett normalt liv, med normala situationer, utan att man är oansvarig.
    Menar du att jag skrivit att man som kvinnar har ansvar? Det kan jag inte dra mig till minnes? Det jag vill minnas att jag skrev var att kvinnan inte har ansvar men att man inte borde sätta sig i riskfyllda situationer.

Jag tycker självklart att man som kvinna ska leva ett normalt liv. Jag har aldrig påstått något annat :) Det är du som lägger ord i min mun om att man inte ska träffa män alls?
  • Hettie

Jag kan tillägga lite allmänt här i tråden att jag inte tänker svara på några inlägg som bara vill provocera. Om du vill diskutera min åsikt så kan vi göra det sakligt :)

• BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:46:33 följande:
    Menar du att jag skrivit att man som kvinnar har ansvar? Det kan jag inte dra mig till minnes? Det jag vill minnas att jag skrev var att kvinnan inte har ansvar men att man inte borde sätta sig i riskfyllda situationer.

Jag tycker självklart att man som kvinna ska leva ett normalt liv. Jag har aldrig påstått något annat :) Det är du som lägger ord i min mun om att man inte ska träffa män alls?
    Okej, du skriver att en kvinna inte borde sätta sig i riskfyllda situationer, men du tycker det är helt ok att sova näck brevid sin sambo, vilket är den allra mest riskfyllda situationen en kvinna någonsin kan befinna sig i?

Och varför tycker du som du tycker? Det är därför jag skriver detta. Normalt liv innebär att kunna gå ut själv, och gå hem själv, åka taxi själv, och klä sig i vad man vill.
  • Esther M
    Hettie skrev 2010-06-24 09:46:33 följande:

Per definition innebär det ju ansvar om det åligger en person att göra någonting.

Om det åligger mig att undvika en viss situation, så ansvarar ju jag för att den inte ska uppstå.

Att jag är befriad från ansvar innebär att jag går var jag vill, klädd hur jag vill, utan att eventuella våldsbrott som begår mot mig är något jag valt eller provocerat fram med min blotta existens.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:42:02 följande:

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.
    Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.
    Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?

Precis, kvinnor SOM MÄN tar ansvar för SINA handlingar. Män är väl för sjutton inte förståndshandikappade, inkompetenta, omyndiga sexgalningar. De har väl samma kontroll över sina känslor som kvinnor. För med ditt resonemang skulle det innebära att män bär mindre ansvar om de blir våldtagna än kvinnor i samma situation för männen inte är utsatta för sådana brott i lika hög utsträckning som kvinnor.

Själv blev jag och min bil påkörd bakifrån häromdagen. Jag stod still i en rondell och skulle köra ut, killen bakom mig gjorde en annan bedömning av trafiken än vad jag gjorde och påbörjade utkörning utan att först se efter om jag också gjorde det. Är något av ansvaret över olyckan min? Jag satt faktiskt i en bil, i en storstad och skulle köra i en rondell. En massa riskbeteende alltså!
  • Ljushuvud

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

• Malva05
    riboflavin skrev 2010-06-23 10:00:55 följande:
    Även här gäller ju alla lagar och regler, det enda jag kan se är att hon kanske utsätter sig för en högre risk, själva våldtäkten är ju fortfarande inte hennes ansvar, klädseln är det, men inte våldtäkten.

det här "skylla sig självtänket" är ju egentligen bara ett bevis på hur otroligt taskig människosyn viss personer har, att kränka någon annan för sin egen skull och så vill man ha något annat att skylla på...
    Helt rätt ,vist kan man i vissa lägen locka /dra till sig att det sker en våldtäkt (genom att bete sig,klä sig eller vara utmanande på annat sätt) fast oavsätt de så bär ju kvinnan (offret) ingen skuld oavsätt... JAg ska kunna gå naken eller klädd hur än jag vill utan att någon ska ofreda mig,

Ett exempel långt i från väldtäkt , tex om du är på en bank, affär eller i en smyckes affär, ligger det i ett sånt läge framma, pengar smycken mm (kansk  du blir sugen att ta /sno dom) men inte fan får du göra de ändå, var en lite banal liknelse men som sagt oavsätt vad så, trots lockelse så får man inte begå ett brott ...  (där avligger allt ansvar hos förrövaren)

Så nja blir väl svaret på ts kvinnan (våldsoffret) har inget ansvar av själva övergreppet, men självklart har man ansvar att anmäla ett sådant brott , det ansvaret har man gentemot sig själv och andra....
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?