Inlägg från: Towanda |Visa alla inlägg
  • Towanda

Har kvinnor inget ansvar?

Jag förstår inte meningen med att reda ut dessa begrepp. Människor som medvetet och med vilje ökar risken att de själva ska bli våldtagna måste må väldigt dåligt psykiskt. Är det då viktigt att ta upp frågan om ansvar i en sådan situation, eller är det kanske viktigare att ta upp frågan om hur man kan hjälpa individer som hamnat i en sådan destruktiv livssituation?

Jag tycker det är en än mer intressant fråga vilket ansvar man har när man formulerar ett problem på det sättet du gör i trådstarten. Det finns så många sätt att minska antalet våldtäkter, är detta bästa sättet eller kan det till och med ha motsatt effekt?

Man kan vara en riktigt duktig flicka, bära dykardräkt och inskränka sitt livsrum till en liten låda, den lådan som är ens lägenhet. Aldrig träffa någon, inte okända män, inte släkten (den är värst, vet du). Inte vara tillsammans med nån (äkta män kan också vara farliga när de druckit). Är det att ta sitt ansvar att leva ensam i en låda? Vill vi då ha en värld där kvinnor tar sitt ansvar? Och var går gränsen för vad som är oansvarigt och som jag skrev förut, VARFÖR är det viktigt att reda ut?

• Towanda
    Här och nu skrev 2010-06-23 18:41:33 följande:
    Vi vet inte de olika orsakerna till att vissa klär sig utmanande. De kanske trivs i det o behöver därför ingen hjälp. Tror de tänker att ingen har rätt att våldta pga.klädsel.
    Var går gränsen för vad som är utmanande och inte? Är burka ok? Jag menar, om jag visar mitt ansikte i sällskap med en vän till familjen kanske han blir kåt, och det är mitt ansvar att minimera upphetsningsrisken, mitt lösa lilla stycke.

Problemet med ansvarsfrågan är gränsdragningen. Man kan aldrig vara så riskeliminerande att man tagit allt ansvar för alla potentiella brott som kan begås mot en. Det är i så fall om man tar livet av sig. Därför blir svaret: Nej, det är inte kvinnans ansvar om hon blir våldtagen. Ansvaret för ett brott ligger hos förövaren.

Förresten, varför är frågan ställd bara avseende kvinnor? Män kan också bli våldtagna tyvärr.
  • Towanda
    Bedan skrev 2010-06-23 19:15:09 följande:
    Tänk om det blåser och burkan smiter lite sexigt åt om din kropp och liksom avslöjar mer än vad den döljer...
    Ja, vad slynigt och ansvarslöst att inte ha tredubbla burkor med dunjacka och täckbrallor under. Och naturligtvis slalompjäxor men det goes without saying.

Alltså, allvarligt talat, jag har hört att det finns kvinnor som andas. Hur tänker de? Snacka om att utsätta sig själv för fara.
  • Towanda
    Här och nu skrev 2010-06-23 19:20:47 följande:
    Jag menar väldigt LITE kläder.
    Vad är väldigt lite? En bikini? En kortkort kjol? Kroppsmålning? Nej, det är ändå inte personens ansvar.

Nu kom jag på varför frågan är ställd angående kvinnor. Det är för att om en man blir våldtagen, så är det onaturligt och alltså inte den våldtagnes fel, medan det är mer normalt att våldta kvinnor. Män som våldtar män är ju sjuka jävlar liksom.
  • Towanda
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 20:46:46 följande:
    Det är bara småbarn och utvecklingsstörda som är utan ansvar för sin egen säkerhet.

Du kan följa med vem du vill, men du bör vara medveten om riskerna. Om du tycker att det är värt risken: kör hårt! Om inte: följ inte med vem som helst.

Du kan stampa med din lilla fot och skrika dig blå om din "rätt att göra vad du vill utan att bli våldtagen" riskerna finns där vare sig du accepterar det eller inte.
    Alla som är medvetna om riskerna (något alla normalbegåvade kvinnor bör vara) har ett ansvar att inte utsätta sig själva för dom.
    "Stampa med din lilla fot"... Ska du inte tillägga "lilla gumman" också?

Jag hänvisar fortfarande till mit första inlägg, jag tycker hela den här frågeställningen är jävligt märklig. Beroende av hur man frågar så hjälper man till att forma det sätt på vilket ett ämne diskuteras, man kan skapa en terminogi som är obehaglig. Ja, du vill skilja på orden ansvar och skuld, men är det rättsliga termer? Nej. Vad tjänar det till att utreda om kvinnan har ett ansvar att inte utsätta sig för farliga situationer om det inte är en fråga om skuld? Är det någon som tror att kvinnor är omedvetna om faran i att gå hem själva klockan tre på natten? Vad är meningen med denna diskussion? Är det bara en filosofisk fråga, för det känns inte som att den kommer att ha någon som helst praktisk betydelse för kvinnor förutom att vi nu blir ännu mer rädda.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?