• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • tjockis
    KäRinGa2 skrev 2010-06-23 11:13:31 följande:
    Ansvaret låg nog mera i att se till att ha en, två, tre tjejkompisar med dig..

(också jag har blivit utsatt, både våldtäkt och försök till våldtäkt, utsatt för sexuellt utnyttnande under längre tid, också våldtäkt inom förhållande) I alla fallen utom det sista bär jag inget eget ansvar, då jag själv såg till att minimera riskerna -gjorde vad jag kunde åtminstone-, medans i det sista bär man ansvaret t viss del då man inte lämnar relationen) observera att man inte bär ansvar för HANDLINGEN, utan för att man utsätter sig för fortsatta övergrepp geom att stanna kvar.. Dvs, man minimerar inte risken.
    Alltså jag kan verkligen inte hålla med dig, jag kan inte tycka att man bär ett ansvar att inte utsätta sig för risker.
    I mitt tycke ska man kunna sätta sig och pulla på öppen gata utan att nån ska komma och trycka in sin snorre i en. (om det nu hade vart lagligt att pulla på öppen gata vill säga).
  • KäRinGa2
    tjockis skrev 2010-06-23 11:16:39 följande:
    Alltså jag kan verkligen inte hålla med dig, jag kan inte tycka att man bär ett ansvar att inte utsätta sig för risker.
    I mitt tycke ska man kunna sätta sig och pulla på öppen gata utan att nån ska komma och trycka in sin snorre i en. (om det nu hade vart lagligt att pulla på öppen gata vill säga).
    Men, vad man BORDE KUNNA och vad man i verkligehten KAN, är tyvärr i detta fallet helt olika saker....
    Det finns alltid ett val till
  • BlommyNess12
    KäRinGa2 skrev 2010-06-23 11:18:54 följande:
    Men, vad man BORDE KUNNA och vad man i verkligehten KAN, är tyvärr i detta fallet helt olika saker....
    Ja men ingen rädsla ska hindra mig från att gå ut och dansa ensam och sen ta bussen hem. Jag bör inget ansvar om jag blir våldtagen mellan krogen och busstationen, för att gå ut, roa mig, och åka hem igen är något jag ska kunna göra utan att jämt behöva släpa med mig massa polare.
  • Ljushuvud

Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!

Enkla frågor är det lätt att svara på, men din fråga är inte så enkel. Jo den är "för" enkel!

Det som provocerar förrövaren är anledningen! Mitt exempel på kvinnans klädsel var enbart ett exemepl för att på ett förenklat sätt beskriva en provokation. Men vad som får män att bli våldtagna,, jag kan tänka mig att det är ett sätt att visa sin makt över en man som försöker vara allt för självsäker? (Bara en teori)

Om jag är ute på stan och en tjej kommer fram till mig, och slänger sig om halsen på mig samtidigt som hon är naken.. (det har t.o.l. aldrig hänt!) så tror jag att jag skulle tänka många olika tankar, allt från "vill jag ha sex?" till "oj, behöver hon hjälp innan någon våldtar henne?".

Vad är kvinnans tanke med att visa så mycket som möjligt av det som många män tycker är det mest spännande av allt?

• tjockis
    KäRinGa2 skrev 2010-06-23 11:18:54 följande:
    Jag tycker fortfarande inte att man bär något ansvar
  • KäRinGa2
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 11:22:48 följande:
    Ja men ingen rädsla ska hindra mig från att gå ut och dansa ensam och sen ta bussen hem. Jag bör inget ansvar om jag blir våldtagen mellan krogen och busstationen, för att gå ut, roa mig, och åka hem igen är något jag ska kunna göra utan att jämt behöva släpa med mig massa polare.
    Jag anser i det fallet, att du medvetet agerar i en situation där det kan föreligga en risk. Jag säger INTE att du bär ansvar om något skulle ske, du bär ansvaret för att överväga riskerna vs ikkeriskerna. Det finns ju inget som säger att just du måste bli utsatt för att det föreligger en minimal risk, alltså vågar du satsa och går ut ensam. Dock, OM något skulle ske, kommer du tänka: fan, jag borde följt instinkten som sa mig att inte gå ut just ikväll. Ty sådana instinkter innehar vi alla, dock lyssnar vi sällan på dom. Alltså, du bär ett ansvar genom att ge dig ut ensam. Du bär alltså ansvaret för det val du gjort, inte för externa konsekvenser (dvs om du skulle bli utsatt)
    Däremot, om du går ut i samma ärende, dagen efter att polisen gått ut med en varning om att en våldtäktsman går lös, då anser åtminstone jag att du agerat oansvarigt gentemot dig själv som inte kunde vänta tills läget lugnat sig innan du begav dig ut...
  • Ljushuvud

Det finns väl situationer där man definitivt inte har något som helst ansvar för situationen. När det inte finns någon som helst provokation, men nu handlade det om när det finns en provocerande omständlighet.

• KäRinGa2
    tjockis skrev 2010-06-23 11:28:34 följande:
    Jag tycker fortfarande inte att man bär något ansvar
    haha, e helt oki Vi tycker alla olika, och vi kan inte proklamera att den ena eller den andra åsikten är rätt vs fel
  • Soulstar
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 11:26:33 följande:

Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!

Enkla frågor är det lätt att svara på, men din fråga är inte så enkel. Jo den är "för" enkel!

Det som provocerar förrövaren är anledningen! Mitt exempel på kvinnans klädsel var enbart ett exemepl för att på ett förenklat sätt beskriva en provokation. Men vad som får män att bli våldtagna,, jag kan tänka mig att det är ett sätt att visa sin makt över en man som försöker vara allt för självsäker? (Bara en teori)

Om jag är ute på stan och en tjej kommer fram till mig, och slänger sig om halsen på mig samtidigt som hon är naken.. (det har t.o.l. aldrig hänt!) så tror jag att jag skulle tänka många olika tankar, allt från "vill jag ha sex?" till "oj, behöver hon hjälp innan någon våldtar henne?".

Vad är kvinnans tanke med att visa så mycket som möjligt av det som många män tycker är det mest spännande av allt?

Att kvinnan själv tycker att hon är vacker/ser bra ut på det viset, och det behöver faktiskt inte vara kopplat till någon annan än henne själv och hennes egna smak i kläder. Men det verkar svårt för en del att förstå verkar det som.... Ansvaret anser jag ligger hos den som våldtar eller förgriper sig på annat sätt. Allt annat är i mitt tycke att famla efter halmstrån, att ngn annan skulle bära ansvaret för våldtäktsmannens handlingar. Förkastligt.
  • KäRinGa2
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 11:33:39 följande:
    Det finns väl situationer där man definitivt inte har något som helst ansvar för situationen. När det inte finns någon som helst provokation, men nu handlade det om när det finns en provocerande omständlighet.
    specificera "provocerande omständighet"....
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?