Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
en våldtäkt (tillika andra våldsbegrepp) är en extern krafts val, jag som individ (om jag nu är den vålstagna) kan på inget vis bära ansvar för någon annans medvetna val och agerande.
Däremot bär jag ansvar för att inte utsätta mig för risker. Till exempel, alltid ha sällskap med någon man känner och litar på.
Jag tror inte på att man som kvinna, eller man, ska behöva gömma sig i pylsiga kläder för att undgå våldtäkt. Ty det är, anser jag, våldsmannen som bär ansvar över sitt handlande, och som inte kan styra sig i en sådan situation.
Jag kan inte bära ansvar för någon annans val!
Beter jag mig utmanande, har jag väl ändå rätt att säga nej till sex, och alltså få det nejet respekterat? Att gå emot det ordet, med hänvisning till att jag visade jag ville, före nejet, är ett dåligt argument. Nej är alltid nej, oavsett tidigare beteende..
Också om ett nej till en början är skämtsamt, för att sedan bli allvar, så är det likafullt ett nej.
Nej såklart de inte har. Varför undrar du TS? Vet du inte det själv?
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
En gång i ett förhållande? Nej. Upprepade gånger i ett förhållande? Ja.
Påhoppad ute i en park? Nej.
Nej. Man ska kunna gå naken utan att behöva bli våldtagen (inte för att man får gå naken).