KäRinGa2 skrev 2010-06-23 10:59:18 följande:
Vi säger så här då:
Människor idag både bygger och köper säkrare och säkrare bilar, för att minimera risken att utsätta sig för skador eller dödsfall i trafiken. Bär då inte den enskilda individen i samhället också ett visst ansvar för att inte utsätta sig för samma risk på gator och torg? Det vill säga, man tänker en gång till innan man vinglar ensam ut i den till synes tomma parken.
I dag då det vimlar av psyksjuka överallt, våldtäktsmän, våldsmän osv, bär inte vi andra, som inte har dessa egenskaper inom oss, ett visst ansvar i att inte i onödan riskera bli utsatta??
ja, jag vet att så är fallet, att det är inom bekantskapskretsen detta sker oftast, och också inom familjen. I dessa fall, har man förmodligen gjort sin del av ansvarsfullt övervägande. I dessa fall är det en icke ömsesidig tillit som finns. Ett falskt uppbyggt förtroende. Man umgås med de man känner sig trygg med, men man undviker sådana man får obehagskänslor i närheten av..
Min åsikt är iaf, att man som individ bär ett visst ansvar. DOCK, själva handlingen som är extern varken kan eller ska den utsatta ta minsta ansvar för.
Som min fotnot säger: Det finns alltid ett val till. I alla situationer.
Jag kan blotta mig totalt för en liten stund:
För några år sen blev jag så full på en fest att jag knappt kunde röra mig, 3 killar utsatte mig för övergrepp...minns att jag sa ordet nej flera gånger..
Om jag nu aldrig druckit den där sista groggen och blivit så full hade det aldrig hänt? mitt ansvar låg då på att inte supa mig så full? för jag då blev ett mer lämpligt offer?