Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Har kvinnor inget ansvar?

Absolut inget ansvar, men jag skulle själv känna att risken var större för våldtäkt om jag klädde mig väldigt utmanande och/eller blev väldigt full. Obs att det inte är samma sak som att tycka våldtäkt är ok. Skulle bara känna mig säkrare om jag tänkte på klädseln o alkoholen, men så har jag inte de vanorna heller.

• Här och nu
    Lady Dahmer skrev 2010-06-23 15:15:21 följande:
    varför vill vi visa upp oss? För att få bekräftelse. Inte för att bli knullade mot vår vilja.

Och du har fel - kvinnor som blir våldtagna kan visst ha sex vid tillfället. Våldtäkt är inte bara att man blir överfallen och påsatt.
    Vad är det mer än att bli överfallen o påsatt? Jag behöver inte mer bekäftelse från män än min egen man kan ge mig.
  • Här och nu
    ankabang skrev 2010-06-23 17:34:34 följande:
    Nej kvinnor ansvarar inte för våldtäkt då våldtäkt innebär samlag mot hennes vilja.
    Anledningen till att våldtäkten sker ligger inte hos kvinnan utan hos gärningsmannen. De flesta våldtäkter sker  "i hemmet" eller "inom relationer". Omöjligt att veta vem som är våldtäktsman innan man utsätts. Ofta kan en våldtäktsman te sig vara en perfekt gentleman, trevlig och charmig. Han kan vara omringad av flera kvinnliga vänner men ha detta i bagaget ändå.
    Kvinnor kan göra det mesta för att undgå att bli våldtagna men det är inget säkert kort för det.

Problemet och lösningen ligger inte hos offret utan hos gärningsmannen.
    Precis och om männen har svårt att behärska sig får de ha ögonbindel. En tjej skulle ha all rätt att gå näck o kråma sig o killen skulle ändå klara att behärska sig om han ville.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 17:41:33 följande:
    Han skulle kanske behöva hitta en undanskymd plats och göra nåt åt sitt stånd men att hoppa på någon behöver de inte.

Herregud, om män hade så dålig sjävkontroll så skulle ingen våga vara på stranden o bada i bikini.
    Vissa män har uppernbarligen så dålig självkontroll. Men på en strand är det mer naturligt med bara kroppsdelar. Jag är tjej men blir inte blöt av att se en snygg kille, utom min egen förstås.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 17:47:13 följande:
    Fast det handlar inte om brist på självkontroll pga nakenheten utan det är ju svepskäl.
    Hur menar du?
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 17:55:24 följande:
    Visst handlar våldtäkt om bristande självkontroll men om någon skulle skylla på att jamen hon var så snygg o naken o visade upp sig så är det svepskäl eftersom det inte handlar om kåthet

(jag är trött och förklarar säkert dåligt men jag hoppas du förstår vad jag menar)
    Nja, det KAN handla om kåthet. Särskilt om killen försöker förföra o misslyckas.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 18:03:27 följande:
    Jag håller inte med. 99,99% av alla killar tar det och runkar istället. Det är inte kåthet som gör att några få killar tror att det är okej att ta en kvinna med våld
    De kan ju våldta som hämnd för att de inte lyckades förföra.
  • Här och nu
    Towanda skrev 2010-06-23 18:07:32 följande:
    Jag förstår inte meningen med att reda ut dessa begrepp. Människor som medvetet och med vilje ökar risken att de själva ska bli våldtagna måste må väldigt dåligt psykiskt. Är det då viktigt att ta upp frågan om ansvar i en sådan situation, eller är det kanske viktigare att ta upp frågan om hur man kan hjälpa individer som hamnat i en sådan destruktiv livssituation?

Jag tycker det är en än mer intressant fråga vilket ansvar man har när man formulerar ett problem på det sättet du gör i trådstarten. Det finns så många sätt att minska antalet våldtäkter, är detta bästa sättet eller kan det till och med ha motsatt effekt?

Man kan vara en riktigt duktig flicka, bära dykardräkt och inskränka sitt livsrum till en liten låda, den lådan som är ens lägenhet. Aldrig träffa någon, inte okända män, inte släkten (den är värst, vet du). Inte vara tillsammans med nån (äkta män kan också vara farliga när de druckit). Är det att ta sitt ansvar att leva ensam i en låda? Vill vi då ha en värld där kvinnor tar sitt ansvar? Och var går gränsen för vad som är oansvarigt och som jag skrev förut, VARFÖR är det viktigt att reda ut?
    Vi vet inte de olika orsakerna till att vissa klär sig utmanande. De kanske trivs i det o behöver därför ingen hjälp. Tror de tänker att ingen har rätt att våldta pga.klädsel.
  • Här och nu
    Zombra79 skrev 2010-06-23 18:51:46 följande:
    Nej, men för sin egen skull bör man ju ha lite koll på vem man följer med hem och vart man går. I en perfekt värld ska man inte behöva göra det, men som den ser ut nu så är den varken rättvis eller perfekt och då skadar det inte med lite självbevarelsedrift.
    Nu pratar jag alltså om sådana fall där man tex rantat med en främmande kille hem.
    Anser du att tjejer ska klä sig ordentligt också?
  • Här och nu
    ugnspannkakan skrev 2010-06-23 19:04:02 följande:

även om en kvinna lockar en man till att vilja ha sex och sedan säger nej bara för att hon tycker att det är så kul att jävlas med honom är det inte hennes ansvar om hon blir våldtagen. mannen har ju en hjärna han med.

Du påstår väl ändå inte att män har hjärnor?
  • Här och nu
    Towanda skrev 2010-06-23 19:08:54 följande:
    Var går gränsen för vad som är utmanande och inte? Är burka ok? Jag menar, om jag visar mitt ansikte i sällskap med en vän till familjen kanske han blir kåt, och det är mitt ansvar att minimera upphetsningsrisken, mitt lösa lilla stycke.

Problemet med ansvarsfrågan är gränsdragningen. Man kan aldrig vara så riskeliminerande att man tagit allt ansvar för alla potentiella brott som kan begås mot en. Det är i så fall om man tar livet av sig. Därför blir svaret: Nej, det är inte kvinnans ansvar om hon blir våldtagen. Ansvaret för ett brott ligger hos förövaren.

Förresten, varför är frågan ställd bara avseende kvinnor? Män kan också bli våldtagna tyvärr.
    Jag menar väldigt LITE kläder.
  • Här och nu
    Towanda skrev 2010-06-23 19:32:07 följande:
    Vad är väldigt lite? En bikini? En kortkort kjol? Kroppsmålning? Nej, det är ändå inte personens ansvar.

Nu kom jag på varför frågan är ställd angående kvinnor. Det är för att om en man blir våldtagen, så är det onaturligt och alltså inte den våldtagnes fel, medan det är mer normalt att våldta kvinnor. Män som våldtar män är ju sjuka jävlar liksom.
    Nej, det är inte personens ansvar, men man känner sig nog tryggare.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 19:36:49 följande:
    Tryggare för att man har mer kläder på sig? Rustning?

Tryggheten är en illusion eftersom kläderna kvittar, män våldtar kvinnor oavsett vad de har på sig eller inte har på sig.

Bästa sättet att skydda sig mot våldtäkt är att inte ha relationer med män öht
    Jag känner mig tryggare utan djup urringning o kortkort, men sen är det inte min stil heller.
  • Här och nu
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 19:39:29 följande:
    Nej.Tänk om hon ville ha sex, och sen ångrar sig, bär hon ansvar för att hon blir våldtagen då?
    Bär man ansvar för en våldtäkt för att man ändrar sig?
    Ändrar man sig är det ju ett nej.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?