Inlägg från: LyckligtSlut |Visa alla inlägg
  • LyckligtSlut

Har kvinnor inget ansvar?

Nej, alltså jag kan inte se det. Gällande vissa slags sexuellt utnyttjande så kan jag i vissa fall dra det till att det kan finnas omständigheter, som om man ljuger om sin ålder t ex, men oftast verkligen inte. Man ska inte beskyllas om någon tar sig rätten att med våld ha sex med en mot ens vilja när man uttrycker det, för det är vad som räknas in i våldtäkt. Våldtäkt är ju inte att man bara ångrat sig efteråt liksom. Samma gäller om män blir våldtagna också såklart.

Blir man våldtagen så är det mot ens vilja och varför ska man bära skulden om någon begår brott mot en? Man ska inte begå brott mot någon, även om den t ex går ensam på kvällen eller är full i soffan, även om man kan säga att det inte är smart att bli full i soffan t ex. Det är inte ens fel att man blir våldtagen även om man t ex däckat eller legat på en parkbänk, även om det var dumt att göra det. Man behöver inte vara smart för att man ska behöva slippa våldtäkt eller mord.

Man får helt enkelt inte begå våldsbrott mot någon.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut
    riboflavin skrev 2010-06-23 10:10:08 följande:
    Med risk för missförstådd ironi.

Män kan ju inte bli våldtagna, de vill ALLTID ha sex.

Nä samma tänk gäller även i situationer där män är offer, även om våra domstolar är stofila och inte riktigt hänger med i vissa fall 
    Sex och våldtäkt är inte samma sak. Du menar att du alltid vill att en främmande man ska t ex slänga in dig i bilen, hota dig med kniv och fista dig i röven? Menar du det på allvar?
  • LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2010-06-24 05:13:06 följande:
    Sex och våldtäkt är inte samma sak. Du menar att du alltid vill att en främmande man ska t ex slänga in dig i bilen, hota dig med kniv och fista dig i röven? Menar du det på allvar?
    Ok inser att jag missuppfattade ts inlägg där. Fattade det inte alls nämligen.
  • LyckligtSlut
    Newbride2008 skrev 2010-06-23 10:23:54 följande:
    Jag tycker att det är beroende på situationen. Är personen inlåst eller utsatt för dödshot kan det vara svårt att ta sig bort. Då tycker jag inte att personen har något ansvar utan stannar kvar utifrån rädsla. Den personen behöver hjälp.
    Stannar man för att man godtar idiotens ursäkt så har man ansvar.
    Mm, alltså en del ansvar har man att då ta sig ifrån därifrån, men jag kan förstå att man i en känslig eller pressad situation inte gör det, men man har ändå ett ansvar mot sig själv att lämna om man blir illa behandlad, men ansvarig för att våldtäkterna och misshandeln äger rum har man ju inte. Däremot att man är kvar och låter sig bli utsatt för den, för att förenkla lite, men menar inte att det är hennes ansvar att han gör det.
  • LyckligtSlut
    tjockis skrev 2010-06-23 11:08:24 följande:
    Jag kan blotta mig totalt för en liten stund:
    För några år sen blev jag så full på en fest att jag knappt kunde röra mig, 3 killar utsatte mig för övergrepp...minns att jag sa ordet nej flera gånger..
    Om jag nu aldrig druckit den där sista groggen och blivit så full hade det aldrig hänt? mitt ansvar låg då på att inte supa mig så full? för jag då blev ett mer lämpligt offer?
    Nej, det var inte ditt ansvar alls att de våldtog dig när du sa nej. Även om du var så full. Men visst är det kanske dumt att supa sig så full så man inte kan röra sig, men det är INTE ditt fel att de bestämde sig för att våldta dig!

Jag blev också nästan ihjälslagen och blev illa våldtagen av en man jag träffat via internetdejt. Jag har tänkt en miljon gånger att hade jag inte träffat den mannen, hade jag tolkat bättre, hade jag tagit med en kompis osv då hade det aldrig hänt. Visst hade det varit smartare av mig eftersom jag vet att det kan finnas elaka människor.

Så jag gjorde en del val som gjorde mig till ett lättare offer, men det är inte offrets fel att våldsmannen bestämmer sig för att begå ett brott. Brottet står för dem som begår brottet oavsett hur lämplig man är som offer i en viss situation.

Är inte brottet räknat som värre när offret är extra utsatt till och med och inte kan försvara sig alls?
  • LyckligtSlut
    Koloraturell skrev 2010-06-24 14:54:26 följande:

Jo, i sällsynta fall. När tjejen klänger, fnissar, tafsar och klämmer på en kille som säger ifrån och hon ändå inte respekterar det så gör han tillslut förmodligen likadant tillbaka för att få henne att sluta. Då illvrålar tjejen och kallar honom våldtäktsman. Då är det tjejen som får skylla sig själv.

Vad i det exemplet är våldtäkt öht? Om tjejen och killen småtafsar på varandra och småbråkar så är det ju inte våldtäkt. Däremot skulle den ena med tvång penetrera den andra med kroppsdelar eller föremål medan den säger nej och gör motstånd, är det  verkligen att man får skylla sig själv då?

Jag fattar inte resonemanget. Tafsa på en kille som säger ifrån = fel och sexuellt ofredande. Han gör det på henne = fel och sexuellt ofredande

En väldigt märklig situation du målar upp.

När är det ok att någon av dem slutligen våldtar varandra?
  • LyckligtSlut
    Plutteli skrev 2010-06-24 15:57:45 följande:
    Tillägg: Det finns INGA statistiska bevis för att kvinnor som utsätter sig för "risker" i högre utsträckning blir våldtagen än de som inte gör det! Det är precis lika vanligt att party bruden som följer främmande killar hem, som super sig redlös iklädd minimala kläder och går hem ensam genom mörka parker blir våldtagen som den "perfekta" kvinnan som aldrig är packad, aldrig ensam med främmande män, som aldrig är ute ensam efter kl sju på kvällen och aldrig har utmanande kläder blir det.
    Har svårt att tro att det inte finns statistik på det tyvärr. T ex när det gäller prostituerade som är en hög riskgrupp för att bli utsatta för våld. Har man sex med folk dagligen som man inte känner som redan gått över en gräns genom att begå en brottslig handling så är det nog väldigt större risk att bli utsatt för våld än om man jobbar på Ica. Även t ex gatubarn i u-länder blir såklart utsatta för mer våld än barn i Sverige som bor i en trygg miljö.

Däremot har man INTE ansvar för gärningsmannens handlingar, men att vissa miljöer är mer riskfyllda kan man inte blunda för, det är farligt. Menar inte alls att dessa offer får skylla sig själva, men det är farligt och därför finns det många som kämpar hårt för att förhindra denna typ av miljöer och att folk hamnar där.
  • LyckligtSlut
    Koloraturell skrev 2010-06-24 21:13:04 följande:
    När du läser vad jag skrivit ordentligt och inte misstolkar medvetet.
    Jag läste tre gånger men förstod inte eftersom du skrev tafsande och att killen sa nej och sedan tjejen och då får man skylla sig själv. Jag förstod inte ett dugg av den beskrivningen. Om du menar någon som ändrar sig i efterhand så var det ju inte våldtäkt och då menar du ju något helt annat. Jag misstolkar inte medvetet alls. Vad skulle det ge mig?
  • LyckligtSlut
    Plutteli skrev 2010-06-24 17:31:36 följande:
    Det är en gigantiskt skillnad på de som är prostituerade och "vanliga" kvinnor. Många som blir våldtagna är oskulder, har aldrig druckit osv osv. Det är precis lika vanligt som det omvända! Gatubarn blir utsatta för mycket, det stämmer, beroende på att de är lätta offer! Vem tror på en skitig gatuunge liksom? Samma gäller för prostituerade, de är lätta offer, för vem tror på att en hora som fått betalt kan bli våldtagen? Det är även därför killar/män som våldtagit är jävligt snabba med att utmåla offret som en promiskuös hora, skit samma om hon var oskuld när övergreppet skedde, plötsligt vet "alla" att hon minsann varit med var och varannan kille och älskar gruppsex. Men om vi håller oss till de kvinnor som inte är gatubarn/hemlösa eller prostituerade så är det faktiskt ingen skillnad på om man är "ordentlig" eller ej, våldtagen kan man bli ändå i samma utsträckning som någon annan.
    Det är inte särskilt stor skillnad faktiskt. Många rätt vanliga tjejer är just prostituerade i Sverige också. Samma lagar gäller om man våldtar dem också. Det är inte alls stor skillnad på dem och "vanliga tjejer". Alla står inte på gatan som i filmerna direkt, som du vet.

Gatubarn finns sällan i Sverige, det håller jag med om var lite överdrivet.

Men även om prostitution var ett för dig extremt exempel så menar jag ändå att t ex vara full på fest med många främlingar så man däckar är farligt om man är ensam, att gå på internetdejter med folk man inte känner är farligt, att gå hem med en främmande kille är farligt, att åka svarttaxi är farligt. Just för att man inte VET i vilken situation man hamnar.

Däremot är det inte ens eget ansvar när någon våldtar en för man förtjänar aldrig att bli våldtagen oavsett bakgrund, tillstånd eller var man befinner sig eller hur man är klädd. Brottet i sig är gärningsmannens skuld enbart. Men jag har verkligen upplevt att en del sätt att leva är mycket farligare än andra. Kanske är det annorlunda för andra, men jag har inte fått den erfarenheten:(
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?