Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Har kvinnor inget ansvar?

Nej såklart de inte har. Varför undrar du TS? Vet du inte det själv?

• BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:54:35 följande:

(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)

Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?

(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)

Nej, jag sa kunna gå naken utan att någon sa tvinga mig till sex.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 10:24:10 följande:

En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt,  är "får skylla sig själv!".

Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!

Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?

Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??

Nej, du har inget ansvar. De som slår ner dig har ansvar för sina handlingar.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 10:54:01 följande:

Män kan bli våldtagna precis som kvinnor! Men jag tror inte att män kan ha sex utan att vilja det.

En kvinna kan inte heller ha sex utan att vilja det?!
  • BlommyNess12
    KäRinGa2 skrev 2010-06-23 11:18:54 följande:
    Men, vad man BORDE KUNNA och vad man i verkligehten KAN, är tyvärr i detta fallet helt olika saker....
    Det finns alltid ett val till
    Ja men ingen rädsla ska hindra mig från att gå ut och dansa ensam och sen ta bussen hem. Jag bör inget ansvar om jag blir våldtagen mellan krogen och busstationen, för att gå ut, roa mig, och åka hem igen är något jag ska kunna göra utan att jämt behöva släpa med mig massa polare.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 11:33:39 följande:
    Det finns väl situationer där man definitivt inte har något som helst ansvar för situationen. När det inte finns någon som helst provokation, men nu handlade det om när det finns en provocerande omständlighet.
    Kvinnan bär inget ansvar även om hon klädde av sig, la sig på sängen och smekte sig till orgasm samtidigt som hon sa "du får inte röra mig"
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:02:40 följande:

På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.

Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?

Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)

Nej, jag gör iallafall inte det. Jag klär upp mig för att jag vill känna mig fin och vacker, oavsett vafan alla andra tycker.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 14:12:35 följande:

Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!

Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?

Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!

Nej.Tänk om hon ville ha sex, och sen ångrar sig, bär hon ansvar för att hon blir våldtagen då?
    Bär man ansvar för en våldtäkt för att man ändrar sig?
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:27:38 följande:
    tja, dom skulle kunna växa upp och bli våldtäktsmän, frågan är vad det skulle finnas för skäl att se dom som våldtäktsmän redan nu?

Säg att du äger ett försäkringsbolag: En av dina klienter lämnar sin TV på stans mest trafikerade parkering en lördagnatt, skulle du ersätta hennes TV om (läs:när!)den blev stulen? Eller skulle du anse att hon varit ovarsam och medvetet utsatt sig för en överhängande risk att bli utsatt för brott?
    Våldtäkter handlar inte om att mannen vill ha sex, eller är kåt. Det handlar om att utöva makt och trycka ner den andra människan. Alltså borde alla kvinnor kunna gå nakna, men inte käfta emot eller säga ifrån för då utsätter man sig för risker..

Dessutom låser jag aldrig dörren till mitt hem, nånsin.
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 07:23:27 följande:
    Oavsett om du har rätt eller inte så antar jag att du förstår att skyldigheter i trafiken inte innefattar barn!?
    Ett barn har inte "skyldigher" att ta hänsyn till bilister. Därmed inte sagt att man inte ska uppmana dom att ta ansvar (eller "predika ansvar" om du hellre formulerar dig så ) när de befinner sig i trafiken.
    Just för att man inte kan veta (eller förutsätta) att alla andra följer reglerna (man kan vara hyffsat säker på att många inte uppfyller sina skyldigheter)

Att säga till sitt barn: "Du har rätt att gå före på obevakade övergångsställen, om bilisterna inte respekterar det är det inte ditt ansvar, du ska inte behöva se dig för bara för att vissa inte respekterar zebra-lagen"
    det vore idiotiskt.
    Och vad exakt föreslår du att jag ska göra? För att minimera risken för att bli våldtagen behöver jag göra detta

*Flytta ifrån min sambo, eller åtminstone inte vistas ensam med honom, och absolut aldrig säga emot honom.
    *Inte umgås ensam med manliga släktingar

För det är där de STÖRSTA riskfaktorerna ligger i. Just nu utsätter jag mig för den största risken någonsin, jag ligger naken i sängen brevid den man som är mest sannolik att våldta mig om jag någonsin blir våldtagen, min partner.

Så nu är jag ju rätt dum i huvudet alltså, om han bara hoppar på mig så får jag ju skylla mig själv.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?