Har kvinnor inget ansvar?
Nej såklart de inte har. Varför undrar du TS? Vet du inte det själv?
Nej såklart de inte har. Varför undrar du TS? Vet du inte det själv?
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt, är "får skylla sig själv!".
Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!
Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?
Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??
Män kan bli våldtagna precis som kvinnor! Men jag tror inte att män kan ha sex utan att vilja det.
På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.
Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?
Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)
Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!
Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?
Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!