Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Har kvinnor inget ansvar?

Selfish Geene skrev 2010-06-24 07:58:16 följande:
    Om du är sambo med en våldtäktsman föreslår jag att du omedelbart flyttar ifrån honom.
    Om du inte är sambo med en våldtäktsman är sannolikheten att du ska bli våldtagen i ditt hem extremt liten, då kan du lungt bo kvar.

Det handlar om att göra en riskbedömning.

Att de flesta våldtäkterna sker i hemmet betyder naturligtvis inte att den farligaste platsen är hemma. Det skulle vara som att säga: "När ett barn dödas är det oftast en förälder som är gärningsman, därför är mina barn tryggare hos främlingar än hos mig"
    Ja, och vid en riskbedömning så är det inte särskilt farligt att gå ensam genom parken heller. Det är farligare att  gå genom parken med en killkompis som du känner.
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 08:04:41 följande:
    Ja, det har jag inga siffror på, så jag kan inte säga varken bu eller bä om den saken.

Tror du att det inte finns några andra påverkbara faktorer än slumpen vid en våldtäkt?
    (tyvärr måste jag åka på jobbet nu, återkommer i afton. Jag fortsätter gärna det här samtalet då)
    Jovisst finns det andra faktorer. Om du liknar någon som våldtäktsmannen hyser särskilt agg mot, en exflickvän till honom som behandlade honom illa och hon hade mörkt hår och samma sorts jeans som du har så påverkar det med största sannolikhet. Han får då det trängande behovet av att hävda sin makt och rätt som är så typiskt vid en våldtäkt.

Du kan vara klädd i skoteroverall, om han av någon anledning hatar kvinnor i skoteroveraller så gör det det till en risk för dig att bli utsatt.
  • BlommyNess12
    LivL skrev 2010-06-24 08:47:57 följande:
    Hmm, good point. Helt arligt sa ar det ju en jamforelse.

Men nej, du har inget ansvar. Du ma ha retat och provocerat, absolut. Men det ar dom som utfor den kriminella handligen.

Fast i AIK-fallet sa handlar det om ren ilska, och sa vitt jag forstar sa ar ilska svarare att hantera an kathet.

Jag menar, jag har slangt saker efter min man nar jag varit arg (forlat...) men inte nar han vagrat sex.

En helt annan grej som jag kom och tanka pa: Jag har last att det ar olagligt att fraga om saker i en rattengang som inte ar relativt. Sa om jag lamnar en nattklubb i jeans och en kille foljer efter mig och valdtar mig, sa har mina underklader inget med brotten att gora. Han vet ju inte vad jag har for sorts trosor under dom dar jeansen! Men anda fragar man offret i varenda jakla rattegang om hon hade string...

Nar man blir ranad sa blir man ju knappast fragad varfor man sag rik ut (dyr klocka), varfor man bar runt sa mycket kontanter, var ensam etc.
    Sa tydligen bryter manga advokater mot lagen har... 
    Våldtäktsmän vådltar en inte för att de är kåta, de våldtar en för att de vill visa sin makt. Våldtäkt har inget med sex eller kåthet att göra.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:10:53 följande:

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

Är du helt knäpp eller? Klart det har inträffat, om man vaknar dagen efter att någon drogat en i smyg med  sperma i trosorna så är det fan ett trauma. Någon har gjort något med dig, någon har kränkt dig och förgripit sig på det, någon har tagit sig rätten till din kropp utan ditt samtycke.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:17:36 följande:

Vad var det som var knäppt??? Läs raderna igen!

Att resonera "om man inte är medveten om det så har det aldrig hänt"
    Det är ju helt idiotiskt. Det har hänt oavsett om du vet det eller ej, det är fakta.
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:20:37 följande:
    Det är en intressant fråga tycker jag. Mitt spontana svar skulle vara nej. Men så tänker jag på situationer som mina vänner satt sig i ibland och då börjar mitt nej vackla lite.

Jag tror att mitt slutgiltiga svar blir att kvinnan har inget ansvar om hon blir våldtagen MEN alla flickor/tjejer/kvinnor/tanter borde se till att inte utsätta sig för riskfylda situationer. Om olyckan är framme kan du bli våldtagen ändå. Men i min värld så känns det som att risken ökar om du hoppar in i en bil med en främmande man, mitt i centrala göteborg, full och i kort kjol utan trosor. I en ideal värld skulle inte det vara något problem... men vi lever inte i en ideal värld och jag tycker att det är fånigt att låtsas som om vi gör det.
    Det är allra mest sannolikt att du blir våldtagen inomhus i ditt eget, eller din partners hem, av din partner. Betyder det att jag inte ska utsätta mig för den risken att sova naken brevid min sambo då? Om man ska undvika riskfyllda situationer? För det är 100 gånger större sannolikhet att ens partner våldtar en än någon du inte känner.
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:30:49 följande:
    Jag skrev att om olyckan är framme så kan man bli våldtagen ändå. Nej, jag tycker inte att man ska låta bli att sova naken brevid sin partner. Och visst, statistiken talar sitt tydliga språk.
    Men jag tar inte gärna risken att bli våldtagen av någon jag inte känner heller, även om det är en så liten chans att det skulle hända. Därför lallar jag inte ensam runt full på stan på nätterna eller följer med okända män hem.
    Nej, men om kvinnan har ett ansvar för att inte utsätta sig för riskfyllda situationer så innebär det ju tyvärr också att inte bo ihop med en man, eller träffa honom utan förkläde.
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:38:37 följande:
    Tror du att jag menar så på riktigt eller vill du bara provocera? För det känns svårt att försöka ha en diskussion med någon som ska dra allt till sin spets?

Den trista verkligheten är att vissa män våldtar kvinnor. Ibland är det överfallsvåldtäkter och ibland är det någon man känner eller litar på. Man kan inte skydda sig mot allt. Men om man kan skydda sig mot en del så är det väl bra? eller?
    Ja men då har ju inte KVINNAN något ANSVAR över att inte försätta sig i RISKFYLLDA SITUATIONER, för om vissa högrisksituationer är ok att utsätta sig för utan att man har ansvar över det, men vissa lågrisksituationer inte är ok och man har ett ansvar över det, så blir det ju bara konstigt?

Då är det ju väldigt mycket bättre att säga att man som kvinna ska kunna leva ett normalt liv, med normala situationer, utan att man är oansvarig.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:42:02 följande:

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.

Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.

Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?
    Ja, det är det jag pekar på med det där, det orimliga i att hålla en kvinna ansvarig för att undvika riskfyllda situationer. För den allra mest riskfyllda situationen är att vara gift/sambo.
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:46:33 följande:
    Menar du att jag skrivit att man som kvinnar har ansvar? Det kan jag inte dra mig till minnes? Det jag vill minnas att jag skrev var att kvinnan inte har ansvar men att man inte borde sätta sig i riskfyllda situationer.

Jag tycker självklart att man som kvinna ska leva ett normalt liv. Jag har aldrig påstått något annat :) Det är du som lägger ord i min mun om att man inte ska träffa män alls?
    Okej, du skriver att en kvinna inte borde sätta sig i riskfyllda situationer, men du tycker det är helt ok att sova näck brevid sin sambo, vilket är den allra mest riskfyllda situationen en kvinna någonsin kan befinna sig i?

Och varför tycker du som du tycker? Det är därför jag skriver detta. Normalt liv innebär att kunna gå ut själv, och gå hem själv, åka taxi själv, och klä sig i vad man vill.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Nej JAG litar på min sambo, men om vi nu ska titta på statistiken så är det större sannolikhet att han våldtar mig i våran säng, än att nån knäppis hoppar på mig i en park.
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:05:19 följande:

Allting handar ju om hur man gör riskbedömningar och hur man definierar ett "normalt liv".

Ja, enligt statistiken så är det mest riskfyllt att sova brevid sin sambo. Jag kan inte argumentera detta även om jag inte egentligen sett någon källa på det och även fast jag "vet" att man kan manipulera statistik till att visa lite vad man vill ;) Men det är inte relevant egentligen. Jag litar på dig och ditt uttalande.
    Men om jag valt att leva med en man så har jag ju gjort en riskbedömning där. Hur stor sannolikhet tror jag att det är att han kommer våldta mig? Som jag skrivit tidigare så kan man inte skydda sig mot allt, och även om man tycker att man är försiktig så kan man bli våldtagen ändå.
    Men som jag uppfattar världen så tycker jag att det känns som en större risk att gå hem från krogen ensam och full. Jag bor i Örebro just nu. Under hela hösten och våren har det varit ganska täta överfallsvåldtäkter och våldtäktsförsök. Jag bor ca 5 km från centrum och det tar en stund att gå. Även om jag tycker att jag borde ha rätt att gå där själv mitt i natten utan att vara rädd för våldtäktsmän så känner jag inte så. Jag är rädd för okända våldtäktsmän. Jag är inte rädd för min man.

Varför jag tycker som jag gör kan jag inte riktigt förklara tyvärr. Det är väl en kombination av min uppfostran och hur jag tolkar och bearbetar händelser omkring mig och som jag får höra talas om. Jag tycker självklart att man som ensam tjej ska kunna ta sig runt med taxi när man vill. Gå ut när man vill och komma hem när man vill. När det gäller kläder så får man också klä sig hur man vill men det är bra att tänka på att man blir bemött utefter hur man ser ut. Det kan vara fjantigt men så är det. Som jag sagt tidigare så vore det fantastiskt om vi ledve i en perfekt värld utan brott. Men nu gör vi inte det.

Och igen: även om det är en "låg" risk att råka ut för överfallsvåldtäkter. Är det inte bättre om man kan låta bli att råka ut för det alls? :)

Jo det är bättre att inte råka ut för det alls. Men jag har ju precis som du gjort riskbedömningen att min sambo inte kommer våldta mig, då är jag fri från ansvar om han gör det ändå eller hur?
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:08:07 följande:
    Har man inget ansvar för ett eget riskbeteende?
    Nej, du har inget ansvar för "riskbeteende" om du blir utsatt av yttre part.
    Om du kör 200 och krockar så bär du ansvar för ditt riskbeteende.
    Däremot så bär den som körde 70 på 70 vägen som du krockade med inget ansvar, även om det är ett riskbeteende att öht köra bil.
  • BlommyNess12
    Esther M skrev 2010-06-24 10:14:42 följande:
    Vilken situation skulle det vara? Som flera nämnt tidigare, så är risken att bli våldtagen större i hemmet än på gatan.

När bör jag förvänta mig en våldtäkt?
    Precis det jag försökt få fram..
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:16:35 följande:
    Ja jag tycker ju egentligen att man som offer är fri från ansvar öht. Men om du gjort riskbedömningen att din partner antagligen kommer våldta dig. Och du ändå väljer att sova naken bredvid honom och han våldtar dig. Då tycker jag att det givetvis är han som gjort fel, men du kanske inte borde vara så förvånad ? Om du tror att något hemskt kommer hända om du gör på ett visst sätt, men ändå väljer att göra på det sättet. Borde inte ansvarsfrågan vackla liiiite då ?
    Ja, MEN om jag gör en bedömning som är att min partner  inte kommer att våldta mig, och han trots att jag inte ens kunde föreställa mig det, gör det, är jag fri från ansvar då?
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:20:30 följande:
    Esther M skrev 2010-06-24 10:14:42 följande:
    Vilken situation skulle det vara? Som flera nämnt tidigare, så är risken att bli våldtagen större i hemmet än på gatan.

När bör jag förvänta mig en våldtäkt?
    Jag vet att det första jag citerat här inte var riktat till mig men det går i linje med vad jag tycker. Man har inget ansvar för att man blvit utsatt för ett brott. Men man har ansvar för sitt beteende. Som svar på det andra jag citerat så tycker jag redan att jag svarat på det. läs inlägg #272
    Ja men vilket beteende är att räkna som en risk då? Det är det jag inte förstår.
    Om jag gör en riskbedömning, min man kommer inte våldta mig och sover brevid honom.
    Han våldtar mig, har jag ansvar för mitt beteende då?

Om jag gör en bedömning att jag inte kommer bli våldtagen om jag går igenom parken, men jag blir det, har jag ansvar för mitt beteende då?
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:25:43 följande:
    Haha, jag svarade ju på det.

Mitt svar till dig : Ja.
    Min fråga till dig: Om du gjort en bedömning att din partner kommer att våldta dig. Och du väljer att sova näck brevid honom ändå. Har du då verkligen gjort det du kan för att skydda dig? Kan ditt beteende ifrågasättas även om det inte är ditt egentliga ansvar att du blev våldtagen?
    Jaha, jag missade det, trodde du inte förstod min fråga. Kolla in mitt andra inlägg och svara på det.

Mitt beteende kan inte ifrågasättas för att jag sover brevid en man som kan komma att våldta mig. Det är inte mitt ansvar att skydda mig från övergrepp, det är mannens ansvar att inte begå övergrepp.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?