• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Amelie av Paris

Hej, har en dotter född i v. 33 som blivit sondmatad sedan födseln, är 5 mån nu korrigerat. Hon ska få knapp nu i jan. Hon åt tidigare små mängder i flaska eller via amning men har helt slutat sedan hon började få tänder vid 2 mån (korr). Det enda hon äter på är majskrokar. Hon kniper ihop munnen när jag prövar med flaska eller mat. Har inga större problem längre med kväljningar när hon tar leksaker eller fingrar i munnen. Vad har ni andra för erfarenheter av matproblem? Hur gör man för att bebisarna ska börja äta med munnen? Blev det mindre kräkningar och lättare att träna på att äta sedan de fick knapp? Ibland (väldigt sällan) verkar hon ha jättelust att stoppa saker i munnen verkar intresserad, och gör tuggrörelser när vi äter, då har jag testat att ge lite havregröt men hon tar två skedar som hon delvis sväljer, delvis spottar ut.

• Adni
    Amelie av Paris skrev 2010-12-05 10:20:04 följande:
    Hej, har en dotter född i v. 33 som blivit sondmatad sedan födseln, är 5 mån nu korrigerat. Hon ska få knapp nu i jan. Hon åt tidigare små mängder i flaska eller via amning men har helt slutat sedan hon började få tänder vid 2 mån (korr). Det enda hon äter på är majskrokar. Hon kniper ihop munnen när jag prövar med flaska eller mat. Har inga större problem längre med kväljningar när hon tar leksaker eller fingrar i munnen. Vad har ni andra för erfarenheter av matproblem? Hur gör man för att bebisarna ska börja äta med munnen? Blev det mindre kräkningar och lättare att träna på att äta sedan de fick knapp? Ibland (väldigt sällan) verkar hon ha jättelust att stoppa saker i munnen verkar intresserad, och gör tuggrörelser när vi äter, då har jag testat att ge lite havregröt men hon tar två skedar som hon delvis sväljer, delvis spottar ut.
    Hej hej och välkommen hit!

Vår E fick knapp när hon fyllde 1 år ( ca 8 mån korr.). Då hade hon helt slutat att äta via munnen och hon var extremt överkänslig i munnen. För oss blev det ingen skillnad vare sig med kräkningar eller ätandet när hon fick knappen, men det är olika för alla barn. För oss var det dock en befrielse att bli av med nässonden som hon drog ur i tid och otid!

Nu är E 3 år (guuud vad tiden går fort!) och äter fortfarande i stort sett ingenting, bara någon sked yoghurt ibland, men hon dricker vatten bra. Vi går kontinuerligt hos logoped där hon får göra lite munövningar i leksamma former. Förhoppningen nu är att hon ska börja tugga maten som hon tar in i munnen innan hon spottar ut den.

Hur ser er kontakt med sjukvården ut idag?  Du kan ju lägga in ett önskemål om att få träffa en logoped som får kolla på henne och kanske ge er några tips!
  • Coche

God Jul allesammans! Hur går det för er? Någon med lite framsteg att skryta om? Vi har haft olika magsjukor till och från i 4 veckor, så framstegen känns långt borta just nu. Innan tyckte jag att G började visa lite lite attitydförändring, men just nu kan jag verkligen förstå om han inte tycker mat är så kul. Knappen är iallafall fantastisk i det här läget eftersom vi kan ge honom vätskeersättning hela nätterna. Hoppas att ni alla har det bra i julfirandet. Kram

• Adni

God jul!

Här knallar det på i vanlig ordning! Har i ett sista desperat försök bytt ut E:s mat från Nutrini till Febrini. Inte för att jag vet vad det skulle spela för roll, det ska ju vara samma sak, men då har vi testat i alla fall. Första dagen idag och E har inte kräkts en enda gång hittills. Vi får se om det håller i sig.

Kram

• Skumboll

God jul och god fortsättning får man väl säga...

Här knallar det också på! Knappen funkar super, men det elaka granulomet poppar upp så fort S får en infektion.... och det är ju ofta. Vet inte om jag berättat men S började dagis i november och det fungerar superbra! Har en toppenbra resurs men utan henne skulle det nog blivit platt fall!
    S kräks ju rätt sällan numera men häromveckan fick S ett hemskt kräkanfall, alla blev ju hysteriska och trodde det var magsjuka men jag är mer än övertygad om att det bara var hans "vanliga" kräkningar, som ett migränanfall ungefär. Tar sig för huvudet, kräks, blir ljud- och ljuskänslig. Men till skillnad från tidigare så var det ingen infektion som utlöste kräkningarna, jag har min misstanke om att det är stressen på dagis. Blir nog ett samtal till läkaren efter helgerna. Kräkningarna är ju en del av hans problematik men dagis vill inte ha dit honom även om han inte smittar. Jag kan förstå på sätt och vis, att han inte orkar med, men å andra sidan kan ju kräkningarna sitta i i några veckor. Vad gör man?
    Men jag säger som coche, tackar gudarna för knappen så att man kan ge vätskeersättning på nätterna. Har sakta sakta kunnat trappa upp maten och ut vätskeerättningen och igår var han uppe på full "ranson" igen så idag fick han åka till dagis så mamman fick vila upp sig efter julhelgen...  

♥ Simon ♥
  • Adni
    Skumboll skrev 2010-12-28 18:38:14 följande:
    God jul och god fortsättning får man väl säga...

Här knallar det också på! Knappen funkar super, men det elaka granulomet poppar upp så fort S får en infektion.... och det är ju ofta. Vet inte om jag berättat men S började dagis i november och det fungerar superbra! Har en toppenbra resurs men utan henne skulle det nog blivit platt fall!
    S kräks ju rätt sällan numera men häromveckan fick S ett hemskt kräkanfall, alla blev ju hysteriska och trodde det var magsjuka men jag är mer än övertygad om att det bara var hans "vanliga" kräkningar, som ett migränanfall ungefär. Tar sig för huvudet, kräks, blir ljud- och ljuskänslig. Men till skillnad från tidigare så var det ingen infektion som utlöste kräkningarna, jag har min misstanke om att det är stressen på dagis. Blir nog ett samtal till läkaren efter helgerna. Kräkningarna är ju en del av hans problematik men dagis vill inte ha dit honom även om han inte smittar. Jag kan förstå på sätt och vis, att han inte orkar med, men å andra sidan kan ju kräkningarna sitta i i några veckor. Vad gör man?
    Men jag säger som coche, tackar gudarna för knappen så att man kan ge vätskeersättning på nätterna. Har sakta sakta kunnat trappa upp maten och ut vätskeerättningen och igår var han uppe på full "ranson" igen så idag fick han åka till dagis så mamman fick vila upp sig efter julhelgen...  
    Oj, om E inte skulle få gå till förskolan om hon kräktes så skulle hon vara hemma varje dag! Både personal och barn är så vana med hennes kräkande att ingen reagerar på det längre, det är en del av dagen bara. Hon har säkert varit där med magsjuka också, men det går ju inte att veta när hon har det eller inte... Så länge hon inte är hängig och slö så får hon gå dit!
    Prata med S resurs och hör om hon kan ta honom åt sidan ibland om han verkar bli trött. På vår förskola så tar E:s resurs henne åt sidan (ibland själv och ibland med ett eller möjligen två barn till) så att hon får lite lugnare. De märker ju att hon till och från inte orkar med att vara i stora barngruppen men då är de jätteduktiga på att ta henne till eget rum där de kan sitta och pyssla eller nåt i lugn och ro. Tycker rent allmänt att de är duktiga på att komma ihåg att E finns i barngruppen och tar hänsyn till hennes behov, och vi vet att hennes resurs alltid ser sakerna ur E-perspektiv.
  • Carcassonne

Hej på er!
    Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
    Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!

C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
    Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
    Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
    Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.

Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.

Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer? 

• Skumboll
    Adni skrev 2010-12-29 16:35:48 följande:
    Oj, om E inte skulle få gå till förskolan om hon kräktes så skulle hon vara hemma varje dag! Både personal och barn är så vana med hennes kräkande att ingen reagerar på det längre, det är en del av dagen bara. Hon har säkert varit där med magsjuka också, men det går ju inte att veta när hon har det eller inte... Så länge hon inte är hängig och slö så får hon gå dit!
    Prata med S resurs och hör om hon kan ta honom åt sidan ibland om han verkar bli trött. På vår förskola så tar E:s resurs henne åt sidan (ibland själv och ibland med ett eller möjligen två barn till) så att hon får lite lugnare. De märker ju att hon till och från inte orkar med att vara i stora barngruppen men då är de jätteduktiga på att ta henne till eget rum där de kan sitta och pyssla eller nåt i lugn och ro. Tycker rent allmänt att de är duktiga på att komma ihåg att E finns i barngruppen och tar hänsyn till hennes behov, och vi vet att hennes resurs alltid ser sakerna ur E-perspektiv.
    Han har ett alldeles eget rum på dagis och han är inte inkluderad i vanliga barngruppen på det viset utan vistas där det passar honom bäst för tillfället. Dessutom är han på dagis väldigt få timmar. Eftersom han har autism också så är det superviktigt att det är lugnt kring honom och jag tycker att dagis och resursen gör vad de kan. Men när han får sina kräkanfall så blir han ju totalt utpumpad, så just då skulle han ju inte orka med alls, det är mer när han börjar återhämta sig och bara kräks någon/några gånger per dag eller om han mår illa som jag inte vet hur vi ska göra. Det är svårt, jag kan på sätt och vis förstå att de inte vill ha honom där när han inte mår så bra. Å andra sidan kan det ju i värsta fall hålla på i några veckor och var drar man gränsen för när han får komma. Iofs vet jag inte ens hur jag ska få honom till dagis när han kräks, han blir så ofantligt åksjuk och kräks ju i bilen. Hua. Jag får nog ta en diskussion med resurs och chef kring dethär... 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Carcassonne skrev 2010-12-29 17:35:15 följande:
    Hej på er!
    Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
    Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!

C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
    Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
    Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
    Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.

Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.

Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer? 
    Vad roligt att han äter så bra!! Läste i ditt tidigare inlägg att ni gjort en utvecklingsbedömning, var det av någon speciell anledning? Misstänkte du något?

S äter lite knäckemacka, chips, gnager på frysta köttbullar osv (sånt som är knaprigt!), som han gjort ett tag. Men det går inte framåt... på dagis äter han inte alls och det kan gå veckor här hemma då han totalvägrar. Dricker gör han absolut inte, det är väl det värsta, har man tur kan han doppa fingret i ett glas med vatten och sen stoppa i munnen.
    Infektioner har vi haft gott om, mycket förkylningar och massor med feber. Men men, vi har klarat det också.
    ♥ Simon ♥
  • Adni
    Skumboll skrev 2010-12-29 19:11:39 följande:
    Han har ett alldeles eget rum på dagis och han är inte inkluderad i vanliga barngruppen på det viset utan vistas där det passar honom bäst för tillfället. Dessutom är han på dagis väldigt få timmar. Eftersom han har autism också så är det superviktigt att det är lugnt kring honom och jag tycker att dagis och resursen gör vad de kan. Men när han får sina kräkanfall så blir han ju totalt utpumpad, så just då skulle han ju inte orka med alls, det är mer när han börjar återhämta sig och bara kräks någon/några gånger per dag eller om han mår illa som jag inte vet hur vi ska göra. Det är svårt, jag kan på sätt och vis förstå att de inte vill ha honom där när han inte mår så bra. Å andra sidan kan det ju i värsta fall hålla på i några veckor och var drar man gränsen för när han får komma. Iofs vet jag inte ens hur jag ska få honom till dagis när han kräks, han blir så ofantligt åksjuk och kräks ju i bilen. Hua. Jag får nog ta en diskussion med resurs och chef kring dethär... 
    Usch, det är tufft! Men vad bra att det verkar funka annars på förskolan.

Kräk i bilen är inte skoj. Det händer minst en gång i veckan här...
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!