• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Klara 80
    Carcassonne skrev 2011-01-14 15:55:52 följande:

Kan också berätta att min C fyller 3 år imorgon-ofattbart!!
    Och här en bild på honom med sina alvöron (en ny favoritleksak..)

Å, så stor han har blivit! :)
  • Carcassonne
    Klara 80 skrev 2011-01-16 16:27:18 följande:
    Å, så stor han har blivit! :)
    Ja det har han verkligen! Fyllde 3 år igår, känns väldigt konstigt men härligt! Han firade med att äta nästan 2 stora bitar av pappas hembakade cheesecake med blåbärssås. Och idag har han ätit en tredjedels Enchilada också lagad av pappa. Imorgon börjar pappa plugga, så då får vi hoppas att han gillar mammas mat också.
    Grattis i efterskott till lilla E!! 
  • Carcassonne

Lillen äter fortfarande bra, kan jag meddela. Lite sämre med frukosten men lunch och kvällsmat varje dag.

• Adni
    Carcassonne skrev 2011-01-25 16:39:51 följande:
    Lillen äter fortfarande bra, kan jag meddela. Lite sämre med frukosten men lunch och kvällsmat varje dag.
    Är mycket imponerad!

Här har vi haft en vecka med ganska lite kräk, vilket varit väldigt skönt. Men idag slog det till igen... 4 av 5 knappmål uppkräkta. Blir så j-la less!
  • Carcassonne

Tack Adni! Speciellt skönt med tanke på att jag och storebror haft vinterkräksjukan sen i lördags.
    Nu lite bättre, men puh! Hoppas så att lillen slipper den.
    Men så skönt att lilla E kräkts mindre. Och bakslag har ni ju haft förut, du skall se att det snart är bättre igen.
    Det måste ju börja nånstans. För vår del var det ju en långsam utfasning av kräkningarna. Vissa dagar mindre, sen tillbaka till massor. Och sen blev 2 dagar en vecka och nu har han nog bara kräkts 3 ggr på ett halvår!
    Förlåt om jag låter hurtig, jag vill verkligen bara peppa!

• Adni

Vi får hålla tummarna för att det är så! Är så trist när det är kräkperiod bara, man blir så trött och E blir också trött och grinig när hon inte får behålla något om dagarna.

• mina12

Hej alla!
    Ny här i tråden. Vår dotter (född jan 09 v.24+0) har alltid varit liten i maten och nu tycker hennes läkare att vi har försökt på alla sätt utan att få henne att äta tillräckligt. Idag var vi på läkarbesök och hon berättade att hon nu skickar remiss för knappoperation. Vi har ju levt med att hon äter pyttelite och inte växer så mycket, men det kom ändå som en chock idag när läkaren sa att nu är det dags för knapp. Det är tydligen lite kö för operationen, vet inte hur länge. Parallellt ska det tas massor av prover, för att utesluta andra fel.

Hon är 2år (20mån korr) väger 9,3kg och är 79,5cm.

Hur har det varit för era barn? Har de aldrig ätit tillräckligt? Vår dotter har i perioder ätit helt ok och vi har hela tiden trott att det skulle "lossna". Just nu känns det här som ett jättebakslag, men det kanske blir en lättnad när det väl är gjort. Har läst att era barn har problem med kräkningar. Är det pga knappen? Vår tjej har aldrig kräkts särskilt mycket. Kommer hon börja göra det när hon har knapp eller beror det på något annat.

Kanske lite rörigt inlägg, men jag känner mig rätt rörig i huvudet just nu...

• Coche

Hej Mina12.

Välkommen hit till oss.
    Jag har en kille född 29+3 dec 09. Vi fick knapp när han var 6 mån (3 okorrig) eftersom han aldrig lärde sig äta ett helt nappflaskmål själv. Trolig orsak är hans svårt skadade lungor. Han kräktes mycket före, och efter operationen. Nu har vi ibland bättre perioder utan kräks, men det pendlar. För oss är det superskönt att ha knapp. Vi blev aldrig av med sonden, så bara att slippa den var fantastiskt, men den har ni nog inte haft på länge antar jag. Skönast av allt är att alltid veta att vi kan få i honom näring. Trots det så har han nu stått still i vikt i 5 månader. När han är sjuk så kan vi mata långsamt kvälls och nattetid vid behov. Vi har en pump som är väldigt praktisk. Vid magvirus har vi sluppit lägga in honom utan har gett vätskeersättning hemma. Det är väldigt skönt att få ha den kontrollen själv.

Jag kan bara rekommendera knapp. Men den ska inte vara en ersättning för en ordentlig undersökning och eventuellt behandling med tillväxthormon. Om jag inte minns fel så skrev väl du om det någon gång i EPT-tråden? Det är trist att hon inte kan försörja sig själv, men jag tror ni kommer uppleva det som en lättnad när den väl är på plats.

Från andra föräldrar har jag hört att barn ibland kan börja kräkas en period efter att de opererat in knapp eftersom det drar lite i magsäcken och på så vis öppnar magmunnen. Vår son kräktes även före så för oss gjorde det ingen skillnad.

Hoppas ni får en kort väntetid, när man väl tagit beslutet är det så skönt att bara få det gjort. Slippa oroa sig för operation och allt annat som är okänt.

• mina12

Tack för dit svar Coche!

De vill först se om hon växer bättre av mer mat, innan de sätter in hormon. Precis som du säger, så är det säkert en lättnad när den väl är på plats.

Kan barnet bada i simhallen efter operationen eller hur funkar det?

Hur fungerar det med dagis/dagmamma? Kan de mata i knappen eller behövs nån särskild resurs då?

• Amelie av Paris

Nu har min lilla fått knapp. Det funkar bra tycker jag. Jag testar allt åt henne i matväg, men hon är verkligen inte intresserad. Hon smakar inte på torkad frukt, morotssnacks, makaroner, fruktgröt, fruktpuré, majspuré, äpplen, majskrokar, kex som är det jag bjudit henne på denna vecka. Däremot har hon gnagt på rå morot. Det verkar hon inte tröttna på och hon får loss små bitar som hon spottar ut. Svårt när hon är mätt jämt för att jag måste mata henne pga sjukdomen... Fler tips någon?

Mina, jag tror de får bada igen efter en månad med knapp. Vi har två veckor kvar!

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!