Carcassonne skrev 2010-12-29 17:35:15 följande:
Hej på er!
Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!
C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.
Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.
Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer?
Men vad duktig han är och vad stor han blivit! Vi som tycker att E är superstor (hon fyllde 3 i oktober, men blir 3 år korrigerat i början av februari) med 89 cm och 12,3 kg! Vad fort det går och vad stora de blir, man fattar det knappt.
E dricker vatten bra och har även börjat testa några munnar juice eller liknande ibland, men vatten är ändå favoriten. Vi tränar henne att använda kindtänderna för att tugga med. Hon tuggar annars någon gång bara med framtänderna, och den som testar att tugga mat med bara framtänderna inser snart att det inte är så lyckat. För att hon överhuvudtaget ska kunna äta vanlig mat så måste hon börja våga använda tänderna längre in. Än så länge går det ganska bra när vi testar och hon lägger in något på plats i kinden eller om man kör en slatpinne som är lång och smal, då kan hon tugga några gånger innan det kommer ut. Men vi märker att hon är rädd att föra ut mat med tungan till kindtänderna (så som man ska göra), hon blir så osäker när hon känner att hon inte har kontroll.
Men att hon sväljer vatten är hon supernöjd med och berättar glatt att det åker ner och hamnar i "naveln".
Har frågat henne om hon inte ska ta och svälja lite mat när hon ändå har i munnen men då svarade hon "Nej, kräk" så jag antar att hon tror att hon inte klarar det utan att kräkas... Små skedar yoghurt kan också slinka ner och då blir hon också glad!
Hur går det för alla med tandborstningen? Här får man vara nöjd om man kan snudda vid alla tänder en gång lite snabbt utan att det kommer kräk. Ibland kan hon börja kräkas bara hon ser att tandborsten kommer fram...