• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni
    Skumboll skrev 2011-01-06 12:54:00 följande:
    Vad duktiga era små verkar vara med pott- och toaträning ändå!
    S är ju 3,5 och börjar kunna signalera att han har bajsat, men fick han skulle han gärna springa runt med det hela dagen. Flört Längre än så har vi inte kommit. 
    Haha, känner igen det lite! Vi fortsätter på ett litet flyt vi fick när E fått gå utan blöja en dag och fått byta kläder typ åtta gånger. Efter det så började hon fatta lite när kisset väl kommer, men så fort hon har vanlig blöja på sig kunde hon inte bry sig mindre! Hon blev 3 i oktober. Men det kommer så småningom, även för S!
  • Carcassonne

Måste bara dela med de enda på hela jorden som fattar (förutom den närmaste familjen!).
    Min C har nu två dagar i rad ätit lunch (idag boef bourguinone med ris och gröna bönor) OCH samtidigt druckit mjölk. Alltså, han kan nu hantera mat och dryck i munnen samtidigt. Ett stort steg för vår lille man!

• Adni
    Carcassonne skrev 2011-01-09 19:59:44 följande:
    Måste bara dela med de enda på hela jorden som fattar (förutom den närmaste familjen!).
    Min C har nu två dagar i rad ätit lunch (idag boef bourguinone med ris och gröna bönor) OCH samtidigt druckit mjölk. Alltså, han kan nu hantera mat och dryck i munnen samtidigt. Ett stort steg för vår lille man!
    WOW säger jag bara! Heja C!!!
  • Carcassonne
    Adni skrev 2011-01-09 20:52:10 följande:
    WOW säger jag bara! Heja C!!!
    Tack så jättemycket Adni!!
    Ja, det var ett rejält kliv . Idag får vi se om han har lust att upprepa tricket.
    Mest tycker han annars om att spotta. Han spottar på allt och överallt, antagligen för att han kan. Detta retar ju upp omgivningen, speciellt storebror som blir vansinnig!
    Svårt att hindra dessutom...man försöker distrahera och göra annat, ibland går det, ibland inte.
    Någon som har tips? 
  • Coche

Vilket framsteg för C! Konstigt det där med svinis och hur olika sjukhus hanterar information. Efter att du skrev in det första gången så ringde jag neo för att fråga om råd. Det var inga problem här i storstan, och lilla G var ju vaccinerad så inte skulle vi oroa oss. För mig så skulle det kännas bättre om de faktiskt sa att vi skulle vara vaksamma, då blir det liksom legitimt att vara så försiktiga som vi är och jag skulle slippa känna mig som världens hönsmamma hela tiden. Adni: har ni provat fingertandborste? Nu är min G mycket yngre än E, men när vi höll på mycket med den så accepterade han den i munnen. Funderar faktiskt på att börja igen och borsta eftersom han inte gillar tandborsten tillräckligt för att få röra alla tänder.

• Coche

Ps. Ursäkta utebliven styckeindelning. Min Iphone vill inte. ds

• mammamumin

Hej har en fråga till er alla. Ante är så trött på att sitta och gegga med maten här hemma (han stoppar ABSOLUT inget i munnen) så skulle vilja ha lite råd hur ni har gått till väga.

• Carcassonne
    mammamumin skrev 2011-01-10 17:29:06 följande:
    Hej har en fråga till er alla. Ante är så trött på att sitta och gegga med maten här hemma (han stoppar ABSOLUT inget i munnen) så skulle vilja ha lite råd hur ni har gått till väga.
    Hej Mammamumin!
    Nästa hela mitt inlägg # 173 handlar om det, tror det var Coche som undrade samma sak.
    Hoppas det kan vara till någon hjälp!
    Coche skrev 2011-01-10 12:46:10 följande:
    Vilket framsteg för C! Konstigt det där med svinis och hur olika sjukhus hanterar information. Efter att du skrev in det första gången så ringde jag neo för att fråga om råd. Det var inga problem här i storstan, och lilla G var ju vaccinerad så inte skulle vi oroa oss. För mig så skulle det kännas bättre om de faktiskt sa att vi skulle vara vaksamma, då blir det liksom legitimt att vara så försiktiga som vi är och jag skulle slippa känna mig som världens hönsmamma hela tiden. Adni: har ni provat fingertandborste? Nu är min G mycket yngre än E, men när vi höll på mycket med den så accepterade han den i munnen. Funderar faktiskt på att börja igen och borsta eftersom han inte gillar tandborsten tillräckligt för att få röra alla tänder.
    Tusen tack!!'
    Ja, det är märkligt, men to,m Neo här tror att han skulle klara H1N1 nu! Typ Hur då?! När fullt friska småbarn utan lungproblem dött!
    Men jag går efter smittskyddsenheten och deras läkares rekommendationer. De tyckte absolut att vi skulle vara mycket försiktiga.

• Adni
    Coche skrev 2011-01-10 12:46:10 följande:
    Vi har kört olika varianter och det fungerar jättebra när hon får greja själv men så fort någon annan håller i borsten så går det oftast inte utan att hon kräks.
  • Coche
    mammamumin skrev 2011-01-10 17:29:06 följande:
    Känner igen det där med ointresse pga tristess. G brukar tex få en nytändning av nya matplatser och när vi flikar in lite mat vid oanade tillfällen. Sen brukar jag leta efter nya "fasta" smaker att prova och plocka med. Senaste fyndet var torkad mango. Den sitter han och suger på och det fungerar nästan alltid om han vägrar allt annat. Sen kör vi mycket med ostbågar, smaksatta kex och pepparkakor. Det blir ofta kräkning om han biter av småbitar, men om han bestämt sig för att smaka verkar det inte bekomma honom så mycket. Det är nog mest vi som tycker det är jobbigt.

Hur går det med Antes drickande? G dricker lite ibland, små volymer, men han sväljer. G gillar variation och vi har därför flera olika små glas att servera honom ur. Använder: medicinkoppar, äggkoppar, snapsglas, olika färger på glas, pipmuggar, drickpip från mam mm. Ibland får han dricka direkt ur infatriniflaskan, eller direkt ur medelaflaskan. Är han i ett flow så tar man fram ett nytt glas när han ratat det gamla. Nu är han inte i ett flow sådär jätteofta, men generellt så brukar han vara mer intresserad av ett helt nytt glas än något han sett tidigare. Och om jag sen sjunger samtidigt som han dricker, då går det ännu bättre.

Läste i EPT-forumet att ni inte får Synagis till Ante. Så jättejobbigt det måste kännas. Kan inte riktigt förstå hur försäkringsbolaget ni har resonerar eftersom det borde bli dyrare om han läggs in än att ge Synagis.
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!