Coche skrev 2010-11-13 17:09:28 följande:
Hej Mammamumin.
Vi har träffats lite i BPD-tråden under ditt Premamma namn. Hur är det nu med Antes BPD?
Jag kan kopiera stora stycken av det Adni skrivit i sitt första stycke om hur G har det med maten. Han åt aldrig något helt mål själv, ammade eller nappade som mest 30-50 mL, och slutade helt vid 2 mån korrigerad ålder (född v 29). Snabbt därefter fick vi knapp, ingen trodde han skulle börja äta, han kräktes mycket varje dag och nässonden ansågs även störa hans andning. Kräkningarna blev inte bättre av knappen, till en början blev det nästan värre. Nu går det lite i perioder hur mycket och ofta han kräks, men han är aldrig helt kräkfri.
Vi träffade en logoped första gången i samband med att han blev mer och mer ointresserad av nappflaska (2 mån korrigat). Sen dess har vi träffat henne två gånger till med ca 2 månaders mellanrum. G är ännu bara 8 månader så mer aktiv träning skulle inte ge så mycket. Först försökte vi mata honom, men det tyckte han alltmer illa om. Nu får han själv leka bäst han vill med skeden. Vi hjäper upp lite mat på den, han tar den ibland till munnen, maler runt och spottar ut det mesta. Turkisk yogurt och gröt verkar han gilla bäst. Sen får han hårda kex och ostbågar mm också. Hans finmotorik är inte den bästa men vi är glada att han ens smakar på skeden ibland. I början var han som din Ante med känsligheten i munnen, kräktes mycket lätt. Men på logopedens inrådan så jobbar vi med desensiblisering av munhålan med en fingertandborste och direkt med fingrarna. Det hjälpte faktiskt förvånansvärt fort.
G kräks fortfarande. Ofta när han ska bajsa, då blir trycket för stort. Ibland för att han kväljs vid matning och ibland bara hux flux, utan någon direkt orsak. Vår nutritionssköterska sa att när han kräks någon timmer eller mer efter matningen kan det bero på att det blir backflöde i samband med att magen töms ner till tarmen. Vi har inte gjort några undersökningar förutom för pylorusstenos men man antar att det beror på för öppen/slapp magmun.
Berätta gärna vad er logoped säger om Ante och vilka råd ni får. En annan sak, vilken dinapp är Antes favvo? Jag la ut en halv förmögenhet i förhoppning om att G skulle börja äta på nappflaska om vi bara hittade rätt napp. Men det hjälpte visst föga för oss.
Hej ja jag kommer ihåg er från BPD forumet också. Antes lungor är väl ok tycker vi, han har slutat med syrgas på dagen har bara lite på natten fortfarande. Men de är väldigt stränga här i Schweiz när vi ska stänga av helt han måste ligga över 95% hela natten, just ligger han mellan 93-97 om vi stänger av, fast dipparna till 93 är typ bara en sekund, men det är väl bra att de är noggranna, fast det finns inte ord på hur trött jag är på syrgas, grimma, tejpning och skrik men det där vet ju de flesta BPD föräldrar hur det är.. Läkarna är väl nöjda med hans utveckling, fast efter varje läkarbesök i Schweiz så skickar de ut journalen till oss och jag blir lika ledsen o uppgiven varje gång jag läser vad de skriver om hans SVÅRA bpd och STORA emphysemblåsor osv, då slår liksom allt emot mig..
Ante kräks oftast 20min-1h efter målen, så det kanske kan vara något med magtömmning i det, det hjälper inte att hålla honom upprätt eller rapa honom och det är rejäla fontäner som kommer, kan spruta iväg 1-2m, har fått putsa fönstrerna några gånger.. Det går lite i perioder hur han kräks, ibland varje dag 2-5gr per dag, ibland kan det gå dagar emellan.
Vi har nog också lagt ut en månadslön på nappflaskor o dinappar. Hans favvo är medelas dinapp, den är väldigt mjuk och kort, vilket är bra. Den finns att köpa på babyproffsen. Vi har stl medium.
Vi ska till logopeden imorgon så det ska bli spännande att höra vad hon tycker.
Hoppas det går bra att jag fortsätter att hänga här på forumet även om Ante inte har knapp, det känns som att jag har lite liknande problem ändå.