• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni

Queen, vad är det du skriver för Kattis & Co? Låter spännande!

• Klara 80
    Adni skrev 2010-08-11 18:59:03 följande:
    Ja, det låter verkligen spännande! :)
  • Carcassonne
    Adni skrev 2010-08-11 18:59:03 följande:
    Inget märkvärdigt, ett resereportage med resor för själen i numret som är ute nu. Blir lite annat, mer livsstil, senare i höst. Jag jobbade ju på Hennes i några år och gjorde allt nöje och kändisporträtt, det var kul.

Förstår att både Klara och Adni är frusterade-men håll ut! Det  började ju så för vår C, att han sakta blev modigare. Youghurt, chokladbitar och glass först, sen ostbågar och chips och nu stekt halloumi, grillat lamm, fetaost, tomat, knäckemackor, sill...det som INTE funkar är fullkornsbröd, fruktbitar i yoghurt och korvskinn. Samt vanlig hyvelost..vet inte varför med osten, kanske konsistensen.
    Potatismos är en favorit...

Tack för svar om nattmål, vi funderar på att skippa det snart, men är rädda att han tacklar av på vikten...nu en halv kurva över på längd och en halv under på normalvikt! 
  • Skumboll

Hej på er! 

Kul att läsa om alla modiga barn som stoppar all god mat i munnen... även om de inte sväljer! Jag har ett tvärtombarn, han sitter och gnager på sin macka/köttbulle/korvbit i evigheter. Han sväljer å andra sidan men att få i sig en halv köttbulle kan ta en timme. Nåja, det han får i sig på egen hand är bara en bonus.
    Vi ger sex mål mat per dygn varav det sista 00.30 och sen är det frukost 05.30. De målen får han i sängen, ofta sovandes.   
    Lilleman fyller tre om bara ett par veckor och jag är stolt för han har för första gången fattat ett vanligt glas med bägge händerna och "druckit" själv. Eller snarare, han häller allt han har i glaset i munnen och han får antingen en redig kallsup eller så rinner ju bara allt ut. Men han var så nöjd, och jag med!!

Han har fortfarande granulom kring knappen, kört kortisonkurer flera gånger men det blir inte bättre, så fort vi gör ett uppehåll blir det illrött och börjar blöda. Knappsyrran på sjukhuset såg ingen annan sätt än att köra lapis. Aj aj! Vi ska in på måndag så får vi se då. 

♥ Simon ♥
  • Klara 80
    Skumboll skrev 2010-08-12 20:39:40 följande:
    Hej på er! 

Kul att läsa om alla modiga barn som stoppar all god mat i munnen... även om de inte sväljer! Jag har ett tvärtombarn, han sitter och gnager på sin macka/köttbulle/korvbit i evigheter. Han sväljer å andra sidan men att få i sig en halv köttbulle kan ta en timme. Nåja, det han får i sig på egen hand är bara en bonus.
    Vi ger sex mål mat per dygn varav det sista 00.30 och sen är det frukost 05.30. De målen får han i sängen, ofta sovandes.   
    Lilleman fyller tre om bara ett par veckor och jag är stolt för han har för första gången fattat ett vanligt glas med bägge händerna och "druckit" själv. Eller snarare, han häller allt han har i glaset i munnen och han får antingen en redig kallsup eller så rinner ju bara allt ut. Men han var så nöjd, och jag med!!

Han har fortfarande granulom kring knappen, kört kortisonkurer flera gånger men det blir inte bättre, så fort vi gör ett uppehåll blir det illrött och börjar blöda. Knappsyrran på sjukhuset såg ingen annan sätt än att köra lapis. Aj aj! Vi ska in på måndag så får vi se då. 

Känner igen det där med granulomet kring knappen, vi har också provat kortisonsalva  men det ger ingen effekt alls! Är jätteröd runt om, blir väl lapis här med... inget kul! Hoppas det funkar bra annars med knappen!
  • Skumboll
    Klara 80 skrev 2010-08-12 21:07:37 följande:
    Känner igen det där med granulomet kring knappen, vi har också provat kortisonsalva  men det ger ingen effekt alls! Är jätteröd runt om, blir väl lapis här med... inget kul! Hoppas det funkar bra annars med knappen!
    Den fungerar superbra, vi är jättenöjda med knappen! Lilleman är dessutom så glad över den. Det är lite lustigt, han kan inte peka ut några kroppsdelar men knappen vet han var den sitter och pekar stolt på magen.
    ♥ Simon ♥
  • Adni

E är också stolt över knappen och ska alltid öppna den själv vid matning!

Tänkte på granulom. E hade ju lite småproblem till och från med det men sedan vi slutade att tvätta rent kring knappen med kompresser och istället lät henne duscha varje kväll så gick det över och hon har inte haft problem efter det. Vi försöker låta henne bada eller duscha varje dag i den mån vi hinner, annars blir det lite snabb tvätt med bara vatten, för hennes knapp verkar må bäst av att man inte är och pillar för mycket. Det är i alla fall vår teori.

• Skumboll

Så kan det säkert vara Adni, ofta mår ju huden bäst om man låter den vara i den mån man kan. Jag önskar vara att det gick att bada/duscha honom som ett normalt barn men icke. Han får sådan panik lilla gubben och bara skriker till han slutar andas. Ingen höjdare att göra varje dag alltså.

♥ Simon ♥
  • Klara 80

Ja, tror också det kan vara så, att det är bäst att låta huden vara ifred och inte pilla för mycket!

Va söta de är, Ester gillar också sin knapp. Vi har även satt en gammal knapp på en av hennes dockor och det tycker hon är jättekul! Hon springer och hämtar sin mat och vill att dockan ska sondmatas också! :)

• Rose Bay Willow
    Klara 80 skrev 2010-08-13 13:40:08 följande:

Ja, tror också det kan vara så, att det är bäst att låta huden vara ifred och inte pilla för mycket!

Va söta de är, Ester gillar också sin knapp. Vi har även satt en gammal knapp på en av hennes dockor och det tycker hon är jättekul! Hon springer och hämtar sin mat och vill att dockan ska sondmatas också! :)

Vilket bra tips, det kanske man skulle göra!

Kul att läsa att ni har det gott alla-bra även här. Inga granulom, peppar, peppar, men en kille som växer så det knakar. 14 kg och 97 cm tycker jag är ganska bra jobbat för en som är 30 månader korrigerat och har knapp.
    Snart börjar dagis och jag oroar mig lite för att andra barn kommer vilja dra i knappen, men än så länge har vi bodies på honom, så kanske  går det vägen...
    Igår åt han en halv cheeseburgare igen-börjar göra kopplingen hunger/mat, verkar det som och det känns helt underbart!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!