• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni
    Rose Bay Willow skrev 2010-06-23 14:26:31 följande:
    Hej där!!
    Bara goda nyheter på den frontenn! Inte mer än två kräkningar sen i februari!!
    Och då har det varit i samband med en förkylning samt vid ett tillfälle hela munnen full av tuggad korv!

Det är underbart när det minskar.
    Här har vi nu fullt upp med att försöka få hjälp i 2 månader av kommunen, då maken börjar jobba den 19 juli-jag kan ju inte lyfta C eller sondmata mer än högst ett mål om dagen, pga mitt egna handikapp. Så nu är det brådis med att få loss en assistent!
    Dagis är ju inte förrän 2 månader senare, så mellantiden kan bli tuff.
    Vad skönt att kräkandet verkar ha gett sig för er del! Håller tummarna för att det ska lösa sig med assistent fram till C börjar på förskolan. Men det måste det ju göra, han kan ju inte gärna få svälta heller.
  • Klara 80
    Adni skrev 2010-06-22 21:49:16 följande:
    Har börjat hålla lite mer kollpå E:s kräkningar igen och konstaterat att hon i snitt kräks upp två mål av sex per dag. Nu måste vi börja kompensera genom att ha pumpen på två timmar längre på natten. Hur går det med er andra och kräkandet?
    Ush, det där med kräkningar är ju så jobbigt o trist!!! Esters kräkningar har blivit betydligt färre, kräker igenomsnitt 1 ggr varannan dag. Men blir hon förkyld eller får deet minsta lilla virus i kroppen kräker hon ofta flera gånger per dag! Tyvärr har det varit väldigt mycket sånt under våren och därför har hon gått ner i vikt!
  • Adni
    Klara 80 skrev 2010-06-27 21:58:47 följande:
    Ush, det där med kräkningar är ju så jobbigt o trist!!! Esters kräkningar har blivit betydligt färre, kräker igenomsnitt 1 ggr varannan dag. Men blir hon förkyld eller får deet minsta lilla virus i kroppen kräker hon ofta flera gånger per dag! Tyvärr har det varit väldigt mycket sånt under våren och därför har hon gått ner i vikt!
    Ja, skojigt är det inte... E:s dietist har sett till att hon ligger på plussidan även om hon kräks upp en del så hittills fortsätter hon att gå upp i vikt. Om hon kräks upp mycket mat flera dagar i rad så ska vi ju som sagt kompensera det på natten med pumpen. Ligger Ester precis på den mängden hon absolut behöver när det gäller sondnäring?
  • Skumboll
    Emmy K skrev 2010-06-28 22:32:57 följande:
    Skumboll: Vad skönt att höra att han äntligen har knapp! Hur länge har ni väntat egentligen?

Annars låter det som att tråden går i positiv anda, jätteskönt.
    Två år.... Drömmer
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Nu har han förresten fått granulom.... inget som verkar störa honom direkt men det läcker en del.... har ni någon bra kur som funkar?

♥ Simon ♥
  • Adni
    Skumboll skrev 2010-06-28 23:33:24 följande:
    Nu har han förresten fått granulom.... inget som verkar störa honom direkt men det läcker en del.... har ni någon bra kur som funkar?
    Vi kör med lite mild hydrokortisonsalva som finns på Apoteket receptfritt. Annars har jag följt tipset som andra gett här i tråden och ökat magdropparna till typ 10 droppar. Brukar oftast ge med sig ganska snabbt.
  • Skumboll
    Adni skrev 2010-06-29 19:54:57 följande:
    Vi kör med lite mild hydrokortisonsalva som finns på Apoteket receptfritt. Annars har jag följt tipset som andra gett här i tråden och ökat magdropparna till typ 10 droppar. Brukar oftast ge med sig ganska snabbt.
    Kör magdroppar nu och så har vi fått elocon utskrivet (stark kortisonsalva). Jag hoppas det ger med sig snabbt...
    ♥ Simon ♥
  • Adni
    Skumboll skrev 2010-06-29 20:15:23 följande:
    Kör magdroppar nu och så har vi fått elocon utskrivet (stark kortisonsalva). Jag hoppas det ger med sig snabbt...
    Elocon har vi också kört när hon har haft granulom som inte velat ge med sig och jag tycker att det har fungerat. Fast någon gång har vi fått köra två behandlingar innan det gick tillbaka. Håller tummarna för att det ska fungera bra för er också!
  • Carcassonne

Hej på er i tok-värmen!
    Hur har ni det?
    Hoppas det blivit bättre för S, Skumboll!!

Det är alltså Queen här-på landet med makens nick .Idag är jag smällförkyld, så då stal jag mig ett par minuter vid datorn.
    C mår finemang, trots värmen och äter som aldrig förr. En hel chokladglass häromdagen...
    Men fortfarande långt ifrån hela mål, men vi hoppas det skall lossna på dagis i höst.

Vore roligt att höra ifrån er!!!

Kraaam Queen 

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!