• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Klara 80

Adni: Ja visst känns det helt hopplöst ibland med alla dessa kräkningar. Väntar hela tiden på att det ska "växa bort", men just nu känns det som en evighet tills dess!

Coche: Nej, jag har inte heller något bra tips tyvärr. Min flicka dricker inte heller mycket själv. Hemma kan det vara några klunkar saft ibland och då dricker hon ur vanligt glas. Hon har heller aldrig druckit ur flaska. Innan använde vi pipmugg. På dagis kan hon ibland drick några klunkar mjölk också.

• Coche

Tack för svaren. Jag antar att jag hela tiden försöker hitta någon universallösning. Att det egentligen finns en metod där ute som jag bara inte känner till. Men så är det förstås inte eftersom alla barn är så olika.

Jag har inte hunnit kämpa med det lika länge som ni, men han har aldrig någonsin ätit. Det känns hopplöst att skapa förutsättningar för att han ska hitta lust till äta samtidigt som hans munmotorik inte utvecklas och därmed blir han väl aldrig bekväm med att äta. Och så är det förstås kräkningarna. Som terror känns det ibland.

• Klara 80
    Coche skrev 2010-10-05 20:03:37 följande:
    Tack för svaren. Jag antar att jag hela tiden försöker hitta någon universallösning. Att det egentligen finns en metod där ute som jag bara inte känner till. Men så är det förstås inte eftersom alla barn är så olika.

Jag har inte hunnit kämpa med det lika länge som ni, men han har aldrig någonsin ätit. Det känns hopplöst att skapa förutsättningar för att han ska hitta lust till äta samtidigt som hans munmotorik inte utvecklas och därmed blir han väl aldrig bekväm med att äta. Och så är det förstås kräkningarna. Som terror känns det ibland.
    Jo, jag känner igen det där... man letar febrilt efter en lösning till hela problemet, men tyvärr finns det nog i ngen enkel lösning på det här. Man får bara ha världens tålamod känns det som. Det är inte alltid det lättaste.

Hur gammal var din pojk nu?

Vi var med vår flicka på Folke bernadottehemmet i Uppsala under 2 veckor när hon var knappt 1 år gammal. Där fick vi träffa logoped bla som hjälpte oss med matträning och hur man skulle tänka osv. Det hjälpte oss mycket och vi fick mer förståelse för problemet även om det inte gick att förändra på en dag. Bara ett tips. :)
  • Klara 80

Finns även en bok som logopeden skrivit "Var så god och ät" som jag tycker är ganska bra. Nu har de ärven gjort en liten film som vi fått hemskickad "Två barn med ätovilja - ett exempel på föräldrars vägledning"

• Adni
    Coche skrev 2010-10-05 20:03:37 följande:

Ja, den där universallösningen skulle sitta fint. Om någon hittar den så MÅSTE ni berätta för jag blir GALEN på det här! Nu har vi i alla fall haft det lugnt på nättrena länge när det gäller kräkningar så det är skönt, men pumpen är fortfarande kvar på nättrena och larmar mycket ibland medan andra nätter går utan larm. Helst vill vi ju att hon ska få "känna sig stor" och få flytta in i eget rum och ligga i riktig säng (spjälsäng fortfarande)men så länge pumpen är där så går det ju inte...

Ja, ja
  • Adni

Hej alla!

Hur går det för er?
    Här är E lite småsnuvig precis som de flesta förskolebarn och självklart kommer mer kräkningar som ett brev på posten. Hur mycket kräks era barn när de är snuviga? Får de behålla mycket mat? Igår kräktes E upp 4 av 6 knappmål (+en massa slemkräk) och idag har hon hittils kräkts upp 3 av 4 mål. Hoppas att hon kan få behålla det jag gav nyss och det hon får när hon somnat. Känns lite smått tröstlöst att stoppa in mat i den lilla magen när det ändå inte behagar stanna kvar.

• Klara 80
    Adni skrev 2010-10-27 18:17:34 följande:
    Hej alla!

Hur går det för er?
    Här är E lite småsnuvig precis som de flesta förskolebarn och självklart kommer mer kräkningar som ett brev på posten. Hur mycket kräks era barn när de är snuviga? Får de behålla mycket mat? Igår kräktes E upp 4 av 6 knappmål (+en massa slemkräk) och idag har hon hittils kräkts upp 3 av 4 mål. Hoppas att hon kan få behålla det jag gav nyss och det hon får när hon somnat. Känns lite smått tröstlöst att stoppa in mat i den lilla magen när det ändå inte behagar stanna kvar.
    Hejsan!

Låter precis som här... Lilla E är jätteförkyld och hosig och kräks en hel del. Vi var på 2½ års kontroll på BVC igår, det gick kanon och utvecklingen var helt som den skulle för åldern! Dock hade hon rasat ner till sista kurvan på vikten. Vägen nu 10,6 kg och är 90 cm. Känns lite tröstlöst, vet inte hur jag ska få i henne mer kalorier så hon ökar i vikt... kör man på mer sondmat så kräker hon ju!!!
  • Adni
    Klara 80 skrev 2010-10-30 22:11:27 följande:
    Hejsan!

Låter precis som här... Lilla E är jätteförkyld och hosig och kräks en hel del. Vi var på 2½ års kontroll på BVC igår, det gick kanon och utvecklingen var helt som den skulle för åldern! Dock hade hon rasat ner till sista kurvan på vikten. Vägen nu 10,6 kg och är 90 cm. Känns lite tröstlöst, vet inte hur jag ska få i henne mer kalorier så hon ökar i vikt... kör man på mer sondmat så kräker hon ju!!!
    Jag vet inte hur vi ska göra här heller, jag ger upp snart. Fast vår E är som en liten svamp som suger i sig minsta lilla hon får i sig och går upp i vikt trots allt kräk. Fast det förstås jag vet inte hur det är med vikten nu när hon kräkts så väldigt igen. Men vi har ju fördelen att vi vet att hon alltid för i sig 500 ml (=500 kcal) per dygn, det hon får på natten in i tarmen. Idag har hon typ behållit 30 ml... Känns tröstlöst för hon är inte jättesnuvig utan lite smått sådär som man kan vara under vintern (lite täppt morgon och på natten, men inte så jättesnorigt på dagen). Det som fungerat här är att ge henne typ 20-30 ml i knappen en gång i timmen, men hur ka vi lyckas hinna med det här hemma??? Storasyster N på 4 år är måttligt imponerad av sina föräldrar som aldrig har tid för henne...
  • Jiged

Hej. Jag undrar över er som har små prematurbarn med ätsvårigheter. Hur gamla var de när de fick Peg?

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!