• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni

Fick ett snällt telefonsamtal idag från E:s läkare som hört att det varit/är lite käpigt nu när E är hostig och snorig. Han var orolig för vår hälsa. Har en stående inbjudan att bli inlagd med E för att få lite andrum och avlastning, men jag vet inte jag. Tanken är ju god men jag vet inte om det skulle kännas som så mycket avlastning direkt när man blir fast på ett lasarett och sömnen får man ju störd om man ska sova i samma rum som E även om man inte behöver bädda rent själv och så... Men vi får väl fundera på det nästa gång det känns outhärdligt.

• Coche

Jag avundas dig verkligen inte Adni. Tänker ofta på er och hur länge ni behövt kämpa med kräkningarna och matningarna. Själv känner jag mig ofta helt knäckt trots den relativt korta tid vi har hållit på, tanken på att det kan hålla på i många år till blir väldigt tung just då.

Har ni lagts in tidigare vid liknande tillfällen? Tror du inte att ni kan få möjlighet att ha henne på övervakad sal så att du slipper sova med henne? Om de vill hjälpa er så vore det det enda rimliga, för som du säger, att sova på en annan plats, men fortfarande i samma rum, det hjälper inte så mycket.

• Adni
    Coche skrev 2010-11-19 23:11:12 följande:
    Jag avundas dig verkligen inte Adni. Tänker ofta på er och hur länge ni behövt kämpa med kräkningarna och matningarna. Själv känner jag mig ofta helt knäckt trots den relativt korta tid vi har hållit på, tanken på att det kan hålla på i många år till blir väldigt tung just då.

Har ni lagts in tidigare vid liknande tillfällen? Tror du inte att ni kan få möjlighet att ha henne på övervakad sal så att du slipper sova med henne? Om de vill hjälpa er så vore det det enda rimliga, för som du säger, att sova på en annan plats, men fortfarande i samma rum, det hjälper inte så mycket.
    De flesta verkar ju som tur är få färre och färre kräkningar ju större de blir, och så är det faktiskt här också. Sen var ju Ellen väldigt extrem i sitt kräkande när hon var liten (så pass att det helt enkelt inte gick att ge henne mat i magsäcken) så även om det blivit mycket bättre så är det fortfarande ofta än så länge.

Jag ska ta och fråga lite mer nästa gång vi är till lasarettet hur det skulle gå till om vi blev inlagda. Har inte varit det för kräkningarna och sutkörda föräldrar förut, vi har försökt att härda ut helt enkelt. Ellen är ju 3 år nu och jag har svårt att se att hon skulle vara bekväm att sova i okänd miljö och vakna på natten utan att någon av oss är där, men vi kanske ska prova ändå vi får se. Annars så har jag en känsla av att det ändå kommer vara någon av oss som springer och torkar kräk efter henne i korridorerna för det går ju inte att avsätta en personal som går och vakar på oss...

Har precis roat mig med att duscha ur bilstolen som kom in nyss helt nerkräkt. Hur gör alla andra här egentligen? Vi har som tur är två bilar med varsin uppsättning stolar, men det är ju bara på helger och kvällar i bästa fall som bägge bilarna är hemma så man kan byta när hon kräkt ner sig. Vi får ju endera lägga handdukar i stolen när det värsta är urtorkat och åka iväg dit vi skulle ändå eller så blir vi ju fast hemma tills allt är tvättat och torkat. Är det meningen att man ska ha en tredje stol stående någonstans (gud vet var) här hemma som reserv??? Blir helt matt!

En annan fråga till er med lite större barn. Hur duktiga är de på att själva säga till när de ska kräkas eller själva ta kräkpåse eller handduk och kräkas i? Jag håller på att bli HELT galen på E som bara ställer sig där hon är och kräks rätt ut. Hon är ändå så pass stor att hon kan koppla kräk till att ta påse (som förövrigt finns strategiskt utplacerade över hela huset) eller säga till, det är i alla fall vad jag kan tycka ibland, men icke. En natt skrev hon faktiskt "åse åse" och när jag röck med en och höll upp så kräktes hon i den, men det har aldrig hänt igen. Hennes stackars storasyster på 4 år är istället den som, när hon är i närheten, håller fram påse när hon ser att det är på gång i leken eller när vi åker bil (de sitter bak båda två). N är jätteduktig på alla sätt när det gäller att passa på E och hennes slang mm. och kolla henne när hon kräks och jag inte är i närheten, men jag känner att det verkligen inte är rättvist att en 4-åring tar på sig den rollen. Men vad gör man...
  • Coche

Vi har ingen bil, så svar på hur många bilbarnstolar vi har blir rätt ointressant. När vi hyr däremot så täcker vi allt med plastad frotté, har inte lust att betala extra för tvätt av bilen.

Din lilla 4-åring gör bara som alla andra syskon i samma situation, hjälper till. Oftast så känns det t o m bra för dem när de får göra det. De får en roll och blir en del av sammanhanget, annars skulle hon bli utanför allt det som ändå tar väldigt mycket av er tid och det är inte heller kul. Och jag skulle inte tro (eller hoppas iallafall) att hon lider av det så du behöver inte ha dåligt samvete. Men jag förstår att det känns jobbigt.

• mammamumin

Hej! Vi har en bilstol och Ante brukar också roa sig med att kräkas när han sitter i bilstolen. Jag brukar ta med en extra handuk och lägga över honom som en haklapp om jag känner på mig att han kommer kräkas. Fast Ante äter ju bara ersättning så det blir ju inte så "matiga" kräkningar.

Jag har en fråga angående era matproblem har ni haft det kämpigt från början (vet ju att en del av er har haft det iaf) eller har det långsamt förvärrats?
    Så känns det nämligen för mig. Hans kräkningar blir bara värre o värre, nu kräks han kaskadkräkningar iaf 3-4ggr /dag ibland mer.. suck.
    Vi ska iaf till sjukhuset imorgon, de ska försöka luska ut om det ligger ngn enkel medicinsk förklaring bakom hans kräkningar.

• Coche

För oss blev det värre och värre, sen lite bättre, sen värre igen osv. Kräkningarna fanns inte där i början, men kanske beror det på att han nu blivit starkare och kan "hjälpa till" när han blir illamående eller när kräkreflexen aktiveras.

Har du provat Enfamil? Om han kan äta mjölkprotein så kan det vara en idé att testa, hjälper vissa eftersom det tjocknar i magen av magsyran. G kräks mindre volymer och blir inte heller lika lätt illamående när vi förtjockar hans mat.

• gosungar

Hej, vi har tack och lov sluppit bilkräkandet ett tag nu men när det var som värst köpte jag en extra klädsel till vår bilbarnstol på blocket och när hon hade kräkts ned stolen var det "bara" att spola av stolen, torka och sätta på nya klädseln. Vi har också ett "säteskydd" samt handdukar under stolen, lättare att lyfta ut.
    Hoppas verkligen att det blir bättre för er också!! 

• Rose Bay Willow

Hej i tråden!
    Har inte varit på FL sen i augusti, har en ny laptop som C hällde vatten i idag, så för en gångs skull är jag på min stationära.
    Läser ju att det hänt massor och tiden går snabbt.
    C började på dagis i september och är nu hemma med sin 4e infektion på fem veckor (och den andra öroninflammationen) och Amimox igen.
    Troligen är han trots allt mer infektionskänslig än andra barn pga sina lungor, men han hanterar sina sjukor bra.
    Kanppen är kvar och just nu matar vi alla mål i den pga infektionen men annars äter han hyfsat minst en gång om dagen.
    På dagis finns inga mjölkprodukter, så det har varit en viss tillbakagång, svårt motivera en ätstörd unge att äta äcklig, smaklös och ganska kalorifattig mat...men som tur är får han vara ett mål på dagis, resten hemma.
    Vi har precis fått svaren på hans extra psykologutvärdering, jag har varit väldigt orolig för hans sena tal mm.
    Men vi fick veta att han låg högt i allt och helt i mitten av normalspannet för talet!
    Vilken lättnad!
    Detta är ju första vintern vi inte är isolerade och det känns kluvet.
    Dock blir jag ganska trött när jag ser hur även på hans allergi&asthmadagis , det finns föräldrar som trycker i sina sjuka ungar alvedon och sen dumpar dem på dagis!!
    Man man kan inte skyffa sig mot dumhet!

Jag föreslår att vi fortsätter den här tråden även när vissa av våra små fyllt 3, jag skriver ett tillägg, skall vi säga 6 år?

Vill gärna veta mer om hur ni har det-om ni har lust/tid att uppdatera.
    Många kramar från
    M med C

Välkomna även ni nya i tråden!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Adni

Igår hade E en superdag på förskolan. Bara ett knappmål kräktes upp och vid lunchen råkade hon av misstag svälja lite puréad mat som hon och hennes resurs fixat iordning. Stackarn blev helt chockad, men hittade snabbt fattningen och tog tag i skålen med dipsås och slevade i sig uppskattningsvis 2 msk! Vilket är rekord i hästlängder för henne.
    Idag däremot ville hon inte smaka något vid lunchen och alla knappmål utom ett kräktes upp, men man kan väl kanske inte ligga på topp jämt.

• Klara 80
    Rose Bay Willow skrev 2010-11-24 15:10:48 följande:
    Hej i tråden!
    Har inte varit på FL sen i augusti, har en ny laptop som C hällde vatten i idag, så för en gångs skull är jag på min stationära.
    Läser ju att det hänt massor och tiden går snabbt.
    C började på dagis i september och är nu hemma med sin 4e infektion på fem veckor (och den andra öroninflammationen) och Amimox igen.
    Troligen är han trots allt mer infektionskänslig än andra barn pga sina lungor, men han hanterar sina sjukor bra.
    Kanppen är kvar och just nu matar vi alla mål i den pga infektionen men annars äter han hyfsat minst en gång om dagen.
    På dagis finns inga mjölkprodukter, så det har varit en viss tillbakagång, svårt motivera en ätstörd unge att äta äcklig, smaklös och ganska kalorifattig mat...men som tur är får han vara ett mål på dagis, resten hemma.
    Vi har precis fått svaren på hans extra psykologutvärdering, jag har varit väldigt orolig för hans sena tal mm.
    Men vi fick veta att han låg högt i allt och helt i mitten av normalspannet för talet!
    Vilken lättnad!
    Detta är ju första vintern vi inte är isolerade och det känns kluvet.
    Dock blir jag ganska trött när jag ser hur även på hans allergi&asthmadagis , det finns föräldrar som trycker i sina sjuka ungar alvedon och sen dumpar dem på dagis!!
    Man man kan inte skyffa sig mot dumhet!

Jag föreslår att vi fortsätter den här tråden även när vissa av våra små fyllt 3, jag skriver ett tillägg, skall vi säga 6 år?

Vill gärna veta mer om hur ni har det-om ni har lust/tid att uppdatera.
    Många kramar från
    M med C

Välkomna även ni nya i tråden!!
    Nä, maten på dagis kanske inte är så stimulerande för våra barn. Men fröknarna på E dagis är faktiskt duktiga på att hitta på saker... de beställer glass till henne ibland, gör lite god fruktyoggi och bjuder på pepparkakor. De andra barnen bryr sig inte alls om det utan vet att det är bara Ester som får sånt på dagis! Det är ju jätteviktigt att det är gott och lusfyllt för att intresset ska öka!
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!