mammamumin skrev 2010-11-12 13:12:54 följande:
Hej alla
Jag har läst igenom halva tråden och gissa om jag kommer att läsa andra halvan så fort jag får tid
Jag har länge tänkt att rådfråga er här på tråden efter att i ca 6mån brottats med mat hemma. Jag känner ju Queen sedan tidigare på EPT forumet. (då hade jag ett konto under premamma)
Jag har så länge sökt info på nätet om bebisar/barn som inte vill äta, men det finns typ ingen info alls. Men ni verkar ju vara experter och jag känner igen mig i kaskadkräkningar och mattrugande. Så jag har massor med frågon (om ni orkar svara)
Ante föddes i v26 för ett år sen så han är ca 9mån korrig. Han har aldrig ätit någon annan mat än ersättning. Han har alltid varit lite mindre (han är ju prematur) men framtills ca en mån sen höll han sin kurva någorlunda.
Han äter ca 700ml ersättning om dagen och det har varit rena slagsmål från hans sida ibland för att slippa äta. Nu har vi börjat med reflux medicin och grädde o mjölk i maten så vikten går uppåt iaf.
Nu till mina frågor:
Hur lite åt era barn när man bestämde sig för att sätta knapp?
Hur ofta går ni hos logoped? jag ska få börja nästa vecka efter att ha tjatat i 4mån..
Ante tar D-vit på sked ganska bra och så fort han får leka med bara skeden så stoppar han den långt in i munnen, men så fort det är något kladdigt på skeden så låter han bli och ifall man med trugande skulle få in en liten bit så kräks han skaskader efter "Robert Gustavssons liknande klorin hostningar" Någon som känner igen det??
Tack för att ni delar med er!!
Hej hej och välkommen!
E fick knappen när hon skulle fylla 1 år och hon har aldrig ätit någon direkt mängd via munnen. När hon försökte lära sig amma så kunde hon som bäst få i sig ca 40 ml men sedan hon var ca 3 mån korr. så har hon inte ätit alls via munnen. Hon fick knapp dels för att man insåg att hon inte skulle börja äta själv inom den näraste framtiden (är drygt 2 år sedan nu) och dels för att ev. kunna få bukt med kräkningarna. Blev ingen skillnad i kräkningar men skönt att slippa nässonden som hon drog ut stup i kvarten.
Vi går i perioder hos logopeden och då brukar det vara en gång i veckan eller varannan vecka 5 gånger och sedan brukar vi ha ett litet uppehåll och sedan köra en period igen. E älskar att gå dit och storasyster också som brukar få följa med! Spelar spel och har massor med frukt, snacks och godis som man får smaka på. Men jag tror att hon var närmare 1 år innan vi träffade logoped första gången.
Vet inte om det var till någon hjälp men nu vet du lite mer om oss!