• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Carcassonne

Glömde ju berätta det allra roligaste mitt i värmen; C gick igår sina allra första steg utan stöd (nästan 30 månader är han! 26. 5 korrigerat) och idag gick han hela 6 till-nu verkar det lossna!

• Adni
    Carcassonne skrev 2010-07-11 19:48:50 följande:
    Glömde ju berätta det allra roligaste mitt i värmen; C gick igår sina allra första steg utan stöd (nästan 30 månader är han! 26. 5 korrigerat) och idag gick han hela 6 till-nu verkar det lossna!
    Men vad kul att höra!!! Skoj att maten går så bra också!
    Här är samma ungefär, men hon ber ofta om mat i olika former även om inte mycket slinker ner. Var och badade med bekanta för en vecka sedan och de hade ett rör med Pringles, då satt E ett bra tag och tuggade och sa efter varje färdigtuggat och utsopttat chips "Mea pipps"!

Idag har vi spenderat hela dagen på sommarland. Är helt slut!
  • Carcassonne

Härligt att höra att lilltjejen gillar "pipps"!!
    Vår gosse älskar alla typer av snacks, kan nog äta en hel påse chips om vi lät honom!
    Glass går också bra-och allt annat sött.
    Det är väl nu man skall börja jobba med gränsdragning seriöst, men det tar emot lite.
    Sommarland i den här värmen låter både skönt och lite jobbigt!
    Själva har vi knappt tagit oss från pooldäcket! Det kom en rejäl åskskur för en stund sen-"Bam" sa C då!!Och jag gick ut i trädgården och svalkade mig i regnet...skönt!

Är så glad att höra att det går framåt för er-man behöver andras goda nyheter också!!
    Kram till er!! 

• Adni

Måste fråga, är det bara vi som matar under nätterna? E börjar bli så stor nu och vi skulle önska att hon kunde "få bli" så stor som hon faktiskt är och flytta in i eget rum och komma ur spjälsängen. Men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det rent praktiskt... Hon är ju kopplad till matpumpen med kontinuerlig matning under drygt 10h varje natt och vi måste kunna höra pumpen när den larmar.Är osäker på om det funkar med babywatcher och om vi skulle vakna av det. Sedan är det ju problemet med om hon får för sig att gå upp på natten för då måste hon ju få med sig ryggsäcken och så stor är hon inte att hon kan tänka på det när hon halvsover. Är det någon som har något smart tips? Tycker att man kanske skulle kunna få hjälp med sånt här, är det kommunen som man ska vända sig till tro...?

• Carcassonne
    Adni skrev 2010-07-24 20:20:52 följande:
    Måste fråga, är det bara vi som matar under nätterna? E börjar bli så stor nu och vi skulle önska att hon kunde "få bli" så stor som hon faktiskt är och flytta in i eget rum och komma ur spjälsängen. Men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det rent praktiskt... Hon är ju kopplad till matpumpen med kontinuerlig matning under drygt 10h varje natt och vi måste kunna höra pumpen när den larmar.Är osäker på om det funkar med babywatcher och om vi skulle vakna av det. Sedan är det ju problemet med om hon får för sig att gå upp på natten för då måste hon ju få med sig ryggsäcken och så stor är hon inte att hon kan tänka på det när hon halvsover. Är det någon som har något smart tips? Tycker att man kanske skulle kunna få hjälp med sånt här, är det kommunen som man ska vända sig till tro...?
    Nej, ni är inte ensamma. Vi ger fortfarande sista målet i sömnen mellan 12 och 1 varje natt.Vi märker att han sover bättre om han får det och eftersom vi numera låter honom matträna ett mål (då han oftast bara får i sig en eller  två matskedar)så tror vi att han snabbt skulle tackla av om han inte fick 120 ml på natten också.
    Det är ju en av de positiva sakerna med knapp-att man kan mata när de sover!
    Hör med kommunen-kanske kan ni får en resurs på natten. Babywatcher låter ju annars smart!

Han är nu en liten filur som går omkring mycket oftare än han "gumpar". Häromdagen åkte min väninna hem till stan (hon hade varit här en vecka och är lillens favorit) och då smet han ut på kvällen i bara blöjan och gick barfota på grusgången! Detta trodde vi aldrig att vi skulle få uppleva!
    Så med facit i hand; Han är syrgasfri, han dricker ur nappflaska, han kan alla siffror och han GÅR!!!
    Sen får talet och maten ta den tid det tar! 
  • Adni
    Carcassonne skrev 2010-07-25 12:55:12 följande:
    Nej, ni är inte ensamma. Vi ger fortfarande sista målet i sömnen mellan 12 och 1 varje natt.Vi märker att han sover bättre om han får det och eftersom vi numera låter honom matträna ett mål (då han oftast bara får i sig en eller  två matskedar)så tror vi att han snabbt skulle tackla av om han inte fick 120 ml på natten också.
    Det är ju en av de positiva sakerna med knapp-att man kan mata när de sover!
    Hör med kommunen-kanske kan ni får en resurs på natten. Babywatcher låter ju annars smart!

Han är nu en liten filur som går omkring mycket oftare än han "gumpar". Häromdagen åkte min väninna hem till stan (hon hade varit här en vecka och är lillens favorit) och då smet han ut på kvällen i bara blöjan och gick barfota på grusgången! Detta trodde vi aldrig att vi skulle få uppleva!
    Så med facit i hand; Han är syrgasfri, han dricker ur nappflaska, han kan alla siffror och han GÅR!!!
    Sen får talet och maten ta den tid det tar! 
    Han har gjort superframsteg även om man själv nog kan tycka att det går långsamt ibland!

E får köra ett tag till i vårat sovrum och utan spjälsäng vet jag inte riktigt hur det ska gå till. Bodde på hotell i veckan där de missat att vi i bokningen angett spjälsäng och det var ett gissel att få henne att inte sticka iväg, man fick försöka hänga med med väskan så gott det gick. Insåg snabbt att hon inte kommer att klara av att få med sig mat och pump själv om hon har vanlig säng och ska gå upp, då skulle slangen gå av på direkten...
  • Adni

Då var vardagen igång här igen. Barnen har gått två dagar på förskolan och E har skött sig bra vid matbordet, suttit still och tagit mycket in i munnen för att smaka. Ingen kräkning alls på förskolan, men hemma på kvällen har det blivit lite grann. Tycker att det i alla fall blivit mycket bättre med kräkningarna på morgonen som vi haft stora problem med. Nu kan vi lyfta över henne i vår säng och mysa lite på morgonen utan att vara på helspänn med kräkpåse redo!

• Carcassonne
    Adni skrev 2010-08-10 22:00:23 följande:
    Då var vardagen igång här igen. Barnen har gått två dagar på förskolan och E har skött sig bra vid matbordet, suttit still och tagit mycket in i munnen för att smaka. Ingen kräkning alls på förskolan, men hemma på kvällen har det blivit lite grann. Tycker att det i alla fall blivit mycket bättre med kräkningarna på morgonen som vi haft stora problem med. Nu kan vi lyfta över henne i vår säng och mysa lite på morgonen utan att vara på helspänn med kräkpåse redo!
    Så himla skönt för er att det blivit bättre!
    Små och stora framsteg värderas ju numera lika högt...
    C går nu helt och har börjat tala lite mer. Maten...ja, han äter ALLT! Och tar nu igen det där med munmotoriken med råge-idag har han gått omkring med en byggkloss i munnen i timtal-man är ju rädd att han ska trilla men tycker det är bra att han tar igen det han missat... 
    Nu har vi bara vår barnflicka i tre dagar till, men sen är maken hemma igen, fick ju sparken när han återvände efter 2 1/2 års föräldraledighet...
    Jag själv skriver nu på deltid-har gjort en del för Kattis & co som är ute nu.Håller även på att savsluta den gamla barnboken som varit på g i snart 6 år! Kommer ut i maj nästa år.

En fråga-när ger ni sista målet?
    Vi matar fortfarande sista i sömnen vid 12-1... 
  • Klara 80

Hej på er!

Har haft semester och varit runt på lite olika håll så jag har inte hunnit lästa här itråden!

Här är det ganska oförändrat sedan början av sommaren, har dock varit lite lugnare med kräkningarna de senaste två veckorna!!! Vissa dagar har E fått för sig att hon vill äta en HEL yoggi på 50 ml, men vissa dagar inget alls. Hon  är väldigt intresserad och vill stoppa alla mat i munnen, dock sväljer hon inte ner bitar utan spottar ut det efter en liten stund. Gör inte din flicka också så Adni? Vad gör man åt det, bara att vänta tills de själva vill eller våga svälja maten, vad jag förstått, men tycker det är väldigt frustrerande ibland!

Kul att det går så bra för C med mat och motorik!!! Och att kräkningarna minskat på morgonen för din flicka Adni!

Vi ger E sista målet någon gång mellan 19-21 tiden. Ibland försöker vi ge något mål senare när hon sover, men ofta vaknar hon och kräker då tyvärr! Hade nog behövt pumpa i lite extra annars!

• Adni

Hej

Klara, E tuggar och spottar. Ibland är hela haklappen full med tuggad mat så vi får gå och tömma den. Hon sväljer sällan mat, det som slinker ner är sådant som blir kvar i munnen efter att hon spottat och som följer med ner när hon dricker eller sväljer saliv. Någon gång sväljer hon fil eller yoghurt men det är max några skedar. Jag känner också frustration men kan tänka att det är än värre för er när ni ser att hon ibland kan äta så mycket yoghurt. Det är ju bara att låta henne ta det i sin takt även om man ibland bara vill skrika åt henne att hon för sjutton kan testa att svälja i alla fall.

Queen, vi ger sista målet i knappen någon gång mellan kl 21-00. När hon har somnat ordentligt. Vid kl 19-20 någonting sätter vi igång hennes pump som går drygt 10h under natten (mat in i tarmen).

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!