Coche skrev 2010-08-19 21:57:36 följande:
Hej.
Jag skrev några få inlägg under våren i den förra småbarn med knapp tråden, men följer med jämna mellanrum det ni skriver.
Min ena lilla kille fick knapp för snart två månader sedan. Han äter inte alls själv, men är heller inte så gammal än (8 månader kronologisk, 5,5 månader korrigerat). Har aldrig kunnat äta ett helt mål själv pga lungsjukdom. Men vi ättränar, med varierande resultat.
Jag har funderat lite på en del praktiskt. Tex kläder. Ser i ett inlägg ovan att Queen of Meadow fortfarande använder bodies på sin C. Har du gjort någon "lucka" i plagget eller öppnar du upp i grenen vid varje matningstillfälle?
Ni som har matning under lång tid på natten (Adni tex), vad är sagt om hållbarheten på maten i påsen? Kyler ni något under tiden?
Har ni provat med förtjockad mat för att minska kräkningarna? Enfamil eller Thick & Easy eller något annat? Vad var resultatet? Är det någon av er som ger "vanlig" mat i sonden? När började ni isf med det?
Hej!
Nix, vi har ingen lucka, utan öppnar i grenen på dagen och har pyjamas med knappar framtill och ofta längs benen nattetid. Man har ju lärt sig att handla rätt om man säger så! ; D
I julas köpte jag en jättefiin Duns bodysuit till honom, den ligger oanvänd i en låda då den är helt slät framtill och svår att mata i...kroppstrumpemodellen är inte så praktisk.
Idag har vi varit hos logopeden som inte tror C har några störningar munmotoriskt alls. Hon tror att hans sena tal hänger ihop med den allmänna senheten och så har vi fått belägg för våra misstankar att det var en neosköterska som ställde till det med maten och annat från början!
Han blev ju påtvingad en "stor" napp redan när han var 34 veckor och det var i den vevan han slutade suga bra på bröstet, kräktes för första gången (de var ju så himla på med att nappa honom fast vi tydligt förklarat att han inte skulle ha nappflaska!)och sen dess vägra att ha napp och inte vågade börja dricka ur nappflaska igen förrän för ett halvår sen.
Inte så att vi vill ha en syndabock, men redan då kändes det helt dfel-jag sa detta till sköterskan som sa ett "han är ju en stor kille nu, inte ska han ha den lille nappen-en bröstvårta är ju också stor"! Ja, men en bröstvårta är inte en hård gummibit!! Detta till en kille med såna andningsbesvär!
Kan känna mig arg och ledsen när jag tänker på det!
Men logopeden tyckte som sagt att han var en kommunikativ kille med ett enormt behov av att prata, han behöver bara lite mer pepp och tid, tror hon.
Vi skall även börja teckna lite med honom, och där är jag kluven. Tänk om han tycker tecken är så bekvämt att han struntar i att prata helt?!
I alla fall kan han nu säga Tomliboo! Och ordet MIN förekommer ofta! Underbart med framsteg!