• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni

Skumboll, vad skönt att äntligen ha knappen på plats! Hoppas infektionen lägger sig snabbt. Vi kuffar med 5 ml, men från början hade vi bara 3 ml (när det var PEG). Om det fortsätter att läcka kan du ju höra vad de tycker att du ska göra. För oss har det bara läckt mat när ballongen varit trasig och någon gång har ventilen i knappen krånglat. Kommer maten ur hålet i magen eller ut ventilen på knappen? Håller tummarna för att allt går bra.

Här hos oss händer det grejer! Från och med igår natt behöver jag inte upp och byta mat mer. Nu sätter vi på en påse när E går och lägger sig och sedan stänger vi av när allt gått in efter ca 10h och 15min. Skönt!

• trim

Grattis skumboll...det var väl inte en dag förtidigt! Tyckte själv att det var en befrielse att få knappen! Hoppas det ger med sig o läker bra. Vi har alltid kuffat 5 ml, men är det svullet så är det nog klokt att vänta med att fylla mer. Kolla bara så att den inte har pyspunka...gissar att det var det som hände när O tappade knappen en natt efter att vi slarvat o inte kollat vattenmängden på länge.

Adni: Skönt att inte behöva gå upp och byta mat längre...det måste ju varit väldigt slitsamt att få avbruten sömn under sååå lång tid!?!

HÄr är det snart dags att börja med smakportioner för lillasyster...känns lite konstigt att hon skulle kunna komma att gapa o vilja ha o svälja...kommer säkert mata med pyttetuggor till en början för att man fått en skev uppfattning av vad ett barn klarar att svälja... 

Ha det gott allihopa!

• Adni
    trim skrev 2010-06-12 20:51:48 följande:

Grattis skumboll...det var väl inte en dag förtidigt! Tyckte själv att det var en befrielse att få knappen! Hoppas det ger med sig o läker bra. Vi har alltid kuffat 5 ml, men är det svullet så är det nog klokt att vänta med att fylla mer. Kolla bara så att den inte har pyspunka...gissar att det var det som hände när O tappade knappen en natt efter att vi slarvat o inte kollat vattenmängden på länge.

Adni: Skönt att inte behöva gå upp och byta mat längre...det måste ju varit väldigt slitsamt att få avbruten sömn under sååå lång tid!?!

HÄr är det snart dags att börja med smakportioner för lillasyster...känns lite konstigt att hon skulle kunna komma att gapa o vilja ha o svälja...kommer säkert mata med pyttetuggor till en början för att man fått en skev uppfattning av vad ett barn klarar att svälja... 

Ha det gott allihopa!

Gud vad fort tiden går, har hon blivit så stor nu!?! Smakportionerna kommer nog att gå som en dans. Skoj för er att få se hur det "egentligen" ska vara. Hur går det för O? Tycker han att det är skoj med lillasyster?
  • Rose Bay Willow

Hej på er!
    Är mycket på landet nu-så mindre aktiv än nånsin här...
    Jo, vi fick förtur till dagiset vi ville ha OCH 100% resurs till C!!
    Känns bra att låta honom börja nu. Eller snarare om typ 3 månader.
    Han blev jätesjuk igår kväll, exakt 6 dagar efter MPR vaccin-ngn annan som varit med om det?

Kul att det verkar fungera bättre för alla!
    Hoppas ni och era små mår bra!

• Skumboll

Hej hopp! Infektionen har lagt sig, det läcker inte speciellt mycket... jo, lite, men det beror på att själva hålet inte läkt ännu tydligen (kollat med ssk). Så, det funkar bara finfint här, jag är så glad för knappen! Queen: Grattis till resurs! mpr... jadu, lilleman blev tvärdålig efter 10 dagar och var sen dålig i två veckor.

♥ Simon ♥
  • Rose Bay Willow
    Skumboll skrev 2010-06-14 21:09:42 följande:
    Hej hopp! Infektionen har lagt sig, det läcker inte speciellt mycket... jo, lite, men det beror på att själva hålet inte läkt ännu tydligen (kollat med ssk). Så, det funkar bara finfint här, jag är så glad för knappen! Queen: Grattis till resurs! mpr... jadu, lilleman blev tvärdålig efter 10 dagar och var sen dålig i två veckor.
    Tack!!
    Men oj, dålig i två veckor!!! Här har det varit ännu en sömnlös natt och han är snuvig-andas ganska snabbt och ytligt. När han är vaken är han pigg som en ekorre!
    Är det inte bättre imorgon blir det doktorn. Har dessutom en svullnad i ena ljumskvecket som nästan ser ut som bråck, men som vi hoppas är en svullen lymfa. Ngn som varit med om liknande? Den verkar öm och han gråter när man rör vid den...
  • Skumboll
    Rose Bay Willow skrev 2010-06-15 12:18:21 följande:
    Tack!!
    Men oj, dålig i två veckor!!! Här har det varit ännu en sömnlös natt och han är snuvig-andas ganska snabbt och ytligt. När han är vaken är han pigg som en ekorre!
    Är det inte bättre imorgon blir det doktorn. Har dessutom en svullnad i ena ljumskvecket som nästan ser ut som bråck, men som vi hoppas är en svullen lymfa. Ngn som varit med om liknande? Den verkar öm och han gråter när man rör vid den...
    Japp, hög hög feber och kräkningar fick han. Nu är det ju ett tag sedan men sen dess vill jag inte vaccinera honom... 

Har ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra på barn, jag själv får dock svullna lymfkörtlar lite här och var så fort jag blir förkyld. De gör rätt ont ibland. Ljumskbråck hade jag när jag var gravid (haha, säg vad jag inte hade då) men det var inte ömt på det viset utan yttrade sig mest som en knöl som kom och gick och som var i vägen. 
    ♥ Simon ♥
  • trim
    Adni skrev 2010-06-13 21:49:36 följande:
    Gud vad fort tiden går, har hon blivit så stor nu!?! Smakportionerna kommer nog att gå som en dans. Skoj för er att få se hur det "egentligen" ska vara. Hur går det för O? Tycker han att det är skoj med lillasyster?
    O tycker det är skoj med lillasyster, hade en dipp ett tag med mycket tjuvnyp, men nu är det nästan uteslutande pussar och kramar igen... Jo, A är snart fem månader...helt otroligt!
    Ha det gott!
  • Adni

Har börjat hålla lite mer kollpå E:s kräkningar igen och konstaterat att hon i snitt kräks upp två mål av sex per dag. Nu måste vi börja kompensera genom att ha pumpen på två timmar längre på natten. Hur går det med er andra och kräkandet?

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2010-06-22 21:49:16 följande:
    Har börjat hålla lite mer kollpå E:s kräkningar igen och konstaterat att hon i snitt kräks upp två mål av sex per dag. Nu måste vi börja kompensera genom att ha pumpen på två timmar längre på natten. Hur går det med er andra och kräkandet?
    Hej där!!
    Bara goda nyheter på den frontenn! Inte mer än två kräkningar sen i februari!!
    Och då har det varit i samband med en förkylning samt vid ett tillfälle hela munnen full av tuggad korv!

Det är underbart när det minskar.
    Här har vi nu fullt upp med att försöka få hjälp i 2 månader av kommunen, då maken börjar jobba den 19 juli-jag kan ju inte lyfta C eller sondmata mer än högst ett mål om dagen, pga mitt egna handikapp. Så nu är det brådis med att få loss en assistent!
    Dagis är ju inte förrän 2 månader senare, så mellantiden kan bli tuff.
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!