Inlägg från: Amelie av Paris |Visa alla inlägg
  • Amelie av Paris

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej, har en dotter född i v. 33 som blivit sondmatad sedan födseln, är 5 mån nu korrigerat. Hon ska få knapp nu i jan. Hon åt tidigare små mängder i flaska eller via amning men har helt slutat sedan hon började få tänder vid 2 mån (korr). Det enda hon äter på är majskrokar. Hon kniper ihop munnen när jag prövar med flaska eller mat. Har inga större problem längre med kväljningar när hon tar leksaker eller fingrar i munnen. Vad har ni andra för erfarenheter av matproblem? Hur gör man för att bebisarna ska börja äta med munnen? Blev det mindre kräkningar och lättare att träna på att äta sedan de fick knapp? Ibland (väldigt sällan) verkar hon ha jättelust att stoppa saker i munnen verkar intresserad, och gör tuggrörelser när vi äter, då har jag testat att ge lite havregröt men hon tar två skedar som hon delvis sväljer, delvis spottar ut.

• Amelie av Paris

Min dotter är 7 månader nu och har en komplicerad sjukdom som gör att hon måste matas åtminstone en gång i timmen. Hon har haft sond sedan hon föddes lite för tidigt. Hon äter ingenting med munnen. (Har skrivit mer iett tidigare inlägg). På måndag ska hon få knapp och jag hoppas att hon slutar kräkas då när sonden inte längre irriterar. Jag har köpt en liten finurlig grej som liknar en leksak med en silikonnapp med små hål i som vi provat lite. Man kan lägga pureer i den och hoppas att barnet tycker att det är intressant att hålla i den och föra den till munnen och kanske smaka lite. Men hittills har det bara blivist mest kladdigt och hon är inte särskilt intresserad. Har testat med majskrokar, men dem har hon tröttnat på. Nu provar jag med bröd, kex, och annat, men jag är lite orolig att hon kan sätta i halsen. Hon tar gärna sådant i munnen, men tröttnar om hon inte får variationen. Har ni några tips på bra prova på material (alltså mat)?

• Amelie av Paris

Nu har min lilla fått knapp. Det funkar bra tycker jag. Jag testar allt åt henne i matväg, men hon är verkligen inte intresserad. Hon smakar inte på torkad frukt, morotssnacks, makaroner, fruktgröt, fruktpuré, majspuré, äpplen, majskrokar, kex som är det jag bjudit henne på denna vecka. Däremot har hon gnagt på rå morot. Det verkar hon inte tröttna på och hon får loss små bitar som hon spottar ut. Svårt när hon är mätt jämt för att jag måste mata henne pga sjukdomen... Fler tips någon?

Mina, jag tror de får bada igen efter en månad med knapp. Vi har två veckor kvar!

• Amelie av Paris
    Coche skrev 2011-02-04 15:12:10 följande:
    Luna01: Skönt att operation gått bra och att ni nu är igång. Hur gammal var din tjej? Får ni träffa logoped regelbundet? När G har varit totalt ointresserad har vi backat så  mycket som möjligt, men jag tycker verkligen att det är jobbigt. Med backa menar jag att inte erbjuda honom lika aktivt, bara lägga något framför honom på tallriken. Kör med morot ett tag och annat som liknar morot i konsistens. Kex gillar vår kille mest. Kanske för att han kan hålla i dem själv. Vilken typ av kex bjuder du på? Salta? Söta?  Vilken konsistens får de när hon biter i dem? Det finns massor av olika sorter.

Hon är snart nio månader (7,5 korr) Vi har träffat en logoped några gånger. Jag har testat att backa ett par dagar och bara gett morötter. Igår fick hon paprika för första gången och det sög hon länge på! Hon smakade också på mandarin. Idag har hon smakat på gurka och det verkade hon också gilla även om hon inte tuggar och sväljer.

Jag testar alla möjliga kex, mariekex, smörgåsrån, skorpor. Har aldrig testat salta däremot. Vilka kex föredrar din lillkille?

• Amelie av Paris

Min flicka har haft knapp ett par månader nu, men jag tycker att det ser lite fult ut under själva knappen vid öppningen. Läs inte om ni är känsliga nu. Det är som att underhudsfettet ligger runt och utanför  själva hålet/öppningen, så jag får tvätta under flikarna och över när jag gör rent. Det såg ut ungefär likadant när kirurgen satte knappen förra månaden och hon tyckte att det såg fint ut. Vad tänker ni om detta?

• Amelie av Paris

Tack! Fick en jourtid redan imorgon!

• Amelie av Paris

Jodå, det var granulom. Var in idag och lapiserade och fick med en salva hem.

• Amelie av Paris

Sedan några dagar har min lilla blå kinder till och från. Jag undrar om det är ytliga blodkärl som spräcks när hon kräks? Var in till barnakuten och hon hade normal syresättning och de lyssnade på hennes lungor. Nån av er som har någon erfarenhet av det? Googlar man på blå kind eller liknande hittar man ingenting. Hon har helt slutat äta. Stoppar leksaker i munnen men inte sådant som hon misstänker är mat. Jättejobbigt.

• Amelie av Paris

Min lilla drog ut sin knapp första kvällen vi skulle sova hemma efter operationen. Hade lagt henne med matdroppet och hon lyckades tror jag trassla in foten i slangen. Hon är både vig och stark och sparkade nog ut den... Vi åkte till sjukhuset och gjorde om hela operationen. Efter en månad har kanalen bildats och läkt och då kan man få tillbaka knappen själv om man är snabb. Kanalen läker igen på några få timmar. Vad jobbigt med tanten på badhuset. Man får se till att ha ett svar på tal. Mitt barn älskar att bada så det kan ingen ta ifrån henne. Det blåa på hennes kind börjar blekna. Inte ens hennes överläkare på barn hade någon aning! Det såg hemskt ut i två veckor. Min egen teori är att det hänger ihop med att hon håller på att få kindtänder. Upptäckte något som såg ut som en tandköttsinflammation och gick till tandläkaren. Hon sa att det var två kindtänder på G.

• Amelie av Paris

Oj, jag fick för mig att det var max fyra timmar! Gäller att ha stenkoll då!

• Amelie av Paris

När knappen sitter lite löst kan det fungera att ta ut vattnet i ballongen och fylla den igen så det blir tillräcklig mängd. Men det kan vara fel storlek också.

• Amelie av Paris

Tror att du ska kämpa på med maten. Det blir svårare att upprätthålla förmågan att äta om de har knapp. Min lilla har en sjukdom som gör att hon måste få mat varannan timme. Hon har aldrig fått känna hunger då hon alltid blivit matad så ofta i sond och knapp. Hon ska opereras nu i maj och då kanske hon kan börja äta. Idag har hon för första gången gapat stort och bitit av stora bitar av både majskrokar och äpple (som hon förstås spottar ut). Dessutom har hon fått ett par kindtänder!

• Amelie av Paris

Täcker ni över knappen på något sätt vid lek i sandlådan?Förutom med kläder? Vad händer om sand kommer in under knappen?

• Amelie av Paris

Jag tyckte det var rätt jobbigt att beställa hem nya kräkpåsar hela tiden. Det blir ju många varje dag. Det fungerar lika bra med plastmuggar. De kan man skölja och diska. Kräkpåsar är dock smidiga när man lämnar huset.

• Amelie av Paris

Hårda plastmuggar. Om man håller precis under munnen kan man fånga upp det mesta och slipper både golv och klädtvätt... :)

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!