Inlägg från: Carcassonne |Visa alla inlägg
  • Carcassonne

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej på er i tok-värmen!
    Hur har ni det?
    Hoppas det blivit bättre för S, Skumboll!!

Det är alltså Queen här-på landet med makens nick .Idag är jag smällförkyld, så då stal jag mig ett par minuter vid datorn.
    C mår finemang, trots värmen och äter som aldrig förr. En hel chokladglass häromdagen...
    Men fortfarande långt ifrån hela mål, men vi hoppas det skall lossna på dagis i höst.

Vore roligt att höra ifrån er!!!

Kraaam Queen 

• Carcassonne

Glömde ju berätta det allra roligaste mitt i värmen; C gick igår sina allra första steg utan stöd (nästan 30 månader är han! 26. 5 korrigerat) och idag gick han hela 6 till-nu verkar det lossna!

• Carcassonne

Härligt att höra att lilltjejen gillar "pipps"!!
    Vår gosse älskar alla typer av snacks, kan nog äta en hel påse chips om vi lät honom!
    Glass går också bra-och allt annat sött.
    Det är väl nu man skall börja jobba med gränsdragning seriöst, men det tar emot lite.
    Sommarland i den här värmen låter både skönt och lite jobbigt!
    Själva har vi knappt tagit oss från pooldäcket! Det kom en rejäl åskskur för en stund sen-"Bam" sa C då!!Och jag gick ut i trädgården och svalkade mig i regnet...skönt!

Är så glad att höra att det går framåt för er-man behöver andras goda nyheter också!!
    Kram till er!! 

• Carcassonne
    Adni skrev 2010-07-24 20:20:52 följande:
    Måste fråga, är det bara vi som matar under nätterna? E börjar bli så stor nu och vi skulle önska att hon kunde "få bli" så stor som hon faktiskt är och flytta in i eget rum och komma ur spjälsängen. Men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det rent praktiskt... Hon är ju kopplad till matpumpen med kontinuerlig matning under drygt 10h varje natt och vi måste kunna höra pumpen när den larmar.Är osäker på om det funkar med babywatcher och om vi skulle vakna av det. Sedan är det ju problemet med om hon får för sig att gå upp på natten för då måste hon ju få med sig ryggsäcken och så stor är hon inte att hon kan tänka på det när hon halvsover. Är det någon som har något smart tips? Tycker att man kanske skulle kunna få hjälp med sånt här, är det kommunen som man ska vända sig till tro...?
    Nej, ni är inte ensamma. Vi ger fortfarande sista målet i sömnen mellan 12 och 1 varje natt.Vi märker att han sover bättre om han får det och eftersom vi numera låter honom matträna ett mål (då han oftast bara får i sig en eller  två matskedar)så tror vi att han snabbt skulle tackla av om han inte fick 120 ml på natten också.
    Det är ju en av de positiva sakerna med knapp-att man kan mata när de sover!
    Hör med kommunen-kanske kan ni får en resurs på natten. Babywatcher låter ju annars smart!

Han är nu en liten filur som går omkring mycket oftare än han "gumpar". Häromdagen åkte min väninna hem till stan (hon hade varit här en vecka och är lillens favorit) och då smet han ut på kvällen i bara blöjan och gick barfota på grusgången! Detta trodde vi aldrig att vi skulle få uppleva!
    Så med facit i hand; Han är syrgasfri, han dricker ur nappflaska, han kan alla siffror och han GÅR!!!
    Sen får talet och maten ta den tid det tar! 
  • Carcassonne
    Adni skrev 2010-08-10 22:00:23 följande:
    Då var vardagen igång här igen. Barnen har gått två dagar på förskolan och E har skött sig bra vid matbordet, suttit still och tagit mycket in i munnen för att smaka. Ingen kräkning alls på förskolan, men hemma på kvällen har det blivit lite grann. Tycker att det i alla fall blivit mycket bättre med kräkningarna på morgonen som vi haft stora problem med. Nu kan vi lyfta över henne i vår säng och mysa lite på morgonen utan att vara på helspänn med kräkpåse redo!
    Så himla skönt för er att det blivit bättre!
    Små och stora framsteg värderas ju numera lika högt...
    C går nu helt och har börjat tala lite mer. Maten...ja, han äter ALLT! Och tar nu igen det där med munmotoriken med råge-idag har han gått omkring med en byggkloss i munnen i timtal-man är ju rädd att han ska trilla men tycker det är bra att han tar igen det han missat... 
    Nu har vi bara vår barnflicka i tre dagar till, men sen är maken hemma igen, fick ju sparken när han återvände efter 2 1/2 års föräldraledighet...
    Jag själv skriver nu på deltid-har gjort en del för Kattis & co som är ute nu.Håller även på att savsluta den gamla barnboken som varit på g i snart 6 år! Kommer ut i maj nästa år.

En fråga-när ger ni sista målet?
    Vi matar fortfarande sista i sömnen vid 12-1... 
  • Carcassonne
    Adni skrev 2010-08-11 18:59:03 följande:
    Queen, vad är det du skriver för Kattis & Co? Låter spännande!
    Inget märkvärdigt, ett resereportage med resor för själen i numret som är ute nu. Blir lite annat, mer livsstil, senare i höst. Jag jobbade ju på Hennes i några år och gjorde allt nöje och kändisporträtt, det var kul.

Förstår att både Klara och Adni är frusterade-men håll ut! Det  började ju så för vår C, att han sakta blev modigare. Youghurt, chokladbitar och glass först, sen ostbågar och chips och nu stekt halloumi, grillat lamm, fetaost, tomat, knäckemackor, sill...det som INTE funkar är fullkornsbröd, fruktbitar i yoghurt och korvskinn. Samt vanlig hyvelost..vet inte varför med osten, kanske konsistensen.
    Potatismos är en favorit...

Tack för svar om nattmål, vi funderar på att skippa det snart, men är rädda att han tacklar av på vikten...nu en halv kurva över på längd och en halv under på normalvikt! 
  • Carcassonne

Hej på er!
    Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
    Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!

C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
    Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
    Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
    Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.

Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.

Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer? 

• Carcassonne

Skumboll; 
    Vad fin att ni verkar ha fått hjälp som passar er S!
    Har han 100% resurs eller är det resurstimmar som den vanliga personalen avsätter?
    Vi blev ju lovade "100% resurs" från början, men det visade sig vara ordinarie personals timmar...
    Nu när de ser vilka behov han faktiskt har, har de ansökt om en egen resurs. Det är mest hans grovmotorik (gåendet är stelt och osäkert fortfarande). Språkligt gör han nu enorma kliv varje dag, sen är han ju mjuk och överrörlig i sina leder, stukar sig lätt.
    Värst är dock infektionskänsligheten, jag blir helt knäckt av alla föräldrar som (även på asthma och allergidagis!)trycker i sina små sjuka alvedon på morgonen och tar dem till dagis. Och vår rektor ha inte låtit oss informera de andra föräldrarna om våra speciella behov. Men det är ju som om vi skulle ha en katt hemma i smyg fast det finns jätte-allergiska barn.  När man vet om saker så får man ju en personlig koppling och det är lättare att göra empatiska val.
    Som svar på din fråga;
    Han fick göra extra psyk-utvärdering då de tyckte han var så sen. Den tog två ggr att genomföra, han blev trött snabbt. Jag var orolig då jag tyckte han var sen och jämförde med jämnåriga fullgångna (vilket man inte ska göra men det är svårt att låta bli)och även med hans syskon.
    När resultatet sen kom blev både psykologen och vi förvånade-han låg inom normalspannet med bra värden även språkligt!
     Dock  är hans grovmotorik utanför alla mätvärden, han är mycket sen.
    Tycker ni har  det tufft med S mat, hoppas det snart vänder, skönt att ni fick knapp, måste kännas som ett stort steg framåt. Det mest basala är ju att man vill se sina barn få i sig näring. Med knapp avdramatiserar man mycket tycker jag. 

Adni; Ja, vilken stor duktig tjej E är! Även små framsteg är ju framsteg. Vi hade det ju likadant med lillens syrgas, med hans sena gående (och att han aldrig kröp), talet och ätandet. Det gick så långsamt och var så segt.. 
    Klart hon inte vill kräkas, lilla tjejen! Hon måste få bygga upp en egen tillit till sig själv och sin kropp, det är det vår C kämpar med fortfarande när det gäller att gå över trösklar  mm. Han är jätterädd för trappsteg och hinder på golv och annat.

Coche; Klart jag gärna berättar, även om det kanske är lite små subtila saker som gör ett förlopp.
    Vi har varit noga med att låta honom smaka på allt som han själv vill ha, testa nya saker, olika konsistenser. Chips och popcorn har varit till stor hjälp där, det tog honom ur att bara gilla sött te.x.
    Vi började ju med yoghurt och han hade bra skedkontroll ganska tidigt. Sen glass, han fick äta själv. Numera händer det att vi får mata, om han är tillräckligt hungrig, och då kan man få i honom en ganska stor portion yoghurt. Mackor delade i små bitar kom härnäst. De pillar han i sig och tuggar bra nu. Sätter mycket sällan i halsen numera.
    Han får alltid en portion av samma mat som vi äter (vi äter numera LCHF kombinerat med GI och jag har själv gått ner 7 kilo)god mat med grädde, ost, smör mm
    (På dagis är fortfarande maten hemsk, men som tur är får han en andra lunch när han kommer hem, det är svårt att mat-träna honom på ett dagis helt utan mjölkprodukter där man dessutom är rädd för kryddor, helt i onödan!) .
    Han dricker mjölk hemma till varje mål, ur glas. Får numera rooibos te med mjölk och honung i flaska ett par ggr i veckan.
    Men som sagt, han äter inte mycket varje måltid och ibland bara lite, men han smakar alltid på allt. Tar stora tuggor och är det något han verkligen gillar kan han proppa in mat så han till slut får spotta ut en del, bara för att inte kvävas! Men han är duktig för det mesta och lyssnar när vi säger "ta lite i taget".
    Vad gäller tandborstning, han gillar det verkligen, borstar gärna själv och låter pappa borsta två ggr per dag.
    Vi lät honom börja suga och tugga på tandborsten som mycket liten och det verkar ha funkat för honom.

Oj, lång utläggning...hoppas ni inte somnade! Passar på att önska Gott Nytt År-och bättre ätande för alla våra små!
    Kramar
    Magdalena 

• Carcassonne
    Adni skrev 2011-01-01 10:25:43 följande:
    Vi har också låtit E tugga och köra själv med tandborste med det verkar inte ha hjälpt hittills i alla fall. Vi kanske borde köra mer lek med borsten igen.
    E klarar inte heller av att gå i trappor själv och det är inte så länge sedan hon började kliva över våra låga trösklar (typ 1 cm höga) utan att hålla i sig. Men lite högre trösklar som när hon ska in och ut genom ytterdörren fixar hon inte om hon inte får hålla i sig i karmen eller i någon av oss. Men det kommer väl antar jag.

Ja, det är inte lätt att undvika att jämföra med jämnstora. Tråkigt ibland när de som är mer än ett år yngre tycker att E är "liten" för att de gått om henne. Men men hon har många år på sig att växa ikapp!

Gott nytt år! Eller god fortsättning kanske man säger så här dagen efter!
    God fortsättning till dig och familjen!!

Ja, jämförelser är jobbiga. Och i mycket har ju vår C varit som 1 år yngre, är det fortfarande på många vis. Mest grovmotoriken men även med talandet. Man hör andra ungar snattra som bara den och så säger ens egen unge högst 2, 3 ord samtidigt...
    Ja, oavsett vad, så går det framåt, men kan man inte önska!
    Har ni haft mycket hjälp av sjukgymnast? Vi fick träna i varmbassäng hela förra hösten och vintern, det medförde framsteg. Nu tränas han inte alls, mer än av oss här hemma. Och det är inte alltid man hinner.

• Carcassonne

Usch Skumboll!
    Vår första knapp-skräckupplevelse var när C drog ut den, hel med kuff och allt. Det var också en fråga om våld innan den kom på plats igen, den hade då varit ute mindre än 40 minuter. Andra gången gick ballongen sönder och då fick han ny av en helt oempatisk USK som inte borde få jobba med små barn.
    Sen dess har det gått bra, peppar, peppar. Hn har fortfarande Mick Key, liten storlek och vi byter var 6;e månad.

Kan även berätta att vi efter samtal med smittskydd är isolerade igen. Svininfluensan beräknas slå hårt även mot de vaccinerade riskbarnen, så var försiktiga, alla!! 
    Idag har vi varit på neo med nya doktorn men allt var bra, de tycker han utvecklas fint och vill att vi skall börja köra sondfritt hela dygn för att se om han då börjar äta. Är skeptisk till att det är så enkelt, då han sällan gör kopplingen hunger med mat. Men värt ett försök, dock väntar vi ett par veckor så vi ser vart den hrä influensan tar vägen. De tror på en kulmen i samhället inom några veckor.

Hur tänker ni andra angående detta?

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!