• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • mysmarre73

hahah , ja har ätit kött hela mitt liv.. o är alldrig sjuk. kanske en förkyllning per år- sicket skitsnack. o visst ska inte djuren bli behandlade så.

• såffan

Det är naturligt för grisar att äta på varandra (det har inget med interligens att göra) Jag äter massor med kött och har inte varit sjuk sen jag var liten... Trött efter maten blir man inte om man inte äter mer än vad man borde, spelar ingen roll om man vräker i sej bara potatis eller bara kött.

Angående att man lever åtta år längre om man är vegetarian så är det inte bevisat någonstans ^^

På din fråga om varför jag äter kött så är svaret enkelt, det är GOTT

• Garrley

Djur jagar och äter andra djur, såvitt jag vet är Människan också ett djur. Och vi har jagat sedan innan vi lärde oss odla..

Jag håller helt med om att djuren inte ska behöva lida.

• Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 13:19:15 följande:
    som så många andra har sagt, människan är faktiskt skapt för att äta kött (vi har inga huggtänder elelr klor, men våra kindtänder är skapta för att kunna finmala kött tills killnad från ex. idisslarnas tänder som inte alls är lika vassa). och om man väljer att öka risken för att få cancer genom att äta kött istället för att öka risken för cancer genom att äta besprutade grönsaker är väl varje enskild individs eget val?
    Människan är knappast skapt för den kosthållning vi har idag.

Sen förstår jag inte riktigt din inställning... Givetvis vill man väl ge sina barn en bra kost som _minskar_ risken att få cancer?
  • Vifsla
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:56:19 följande:
    De är inte änns lönt att jag svarar, för sista gången.NI TVINGAR ERA BARN ATT ÄTA NÅGOT SOM DOM INTE VET VART DE KOMMER IFRÅN!!!det är att tvinga, jag blir ju galen!!aaah, hejdå!
    Men snälla, det är ju jättemånga här som säger att de talat om för sina barn varifrån kött/fisk/ägg kommer.
    När jag var liten så var jag med och packeterade älgkött, malde älgfärs och skar grytbitar av älg. Jag var VÄL medveten om varifrån vår middagsmat kom.
    Vi har haft grisar som jag visste skulle bli mat.
    Det är inte att ljuga för sina barn.
    Jag tycker att du ska ta och tagga ner lite, alla är inte lögnhalsar för att man ger sin barn en allsidig kost.

Dessutom tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg innan du skickar dem med tanke på att de är illa skrivna.
  • blå fisk
    Vifsla skrev 2009-12-04 14:54:53 följande:
    Men snälla, det är ju jättemånga här som säger att de talat om för sina barn varifrån kött/fisk/ägg kommer.När jag var liten så var jag med och packeterade älgkött, malde älgfärs och skar grytbitar av älg. Jag var VÄL medveten om varifrån vår middagsmat kom.Vi har haft grisar som jag visste skulle bli mat. Det är inte att ljuga för sina barn.Jag tycker att du ska ta och tagga ner lite, alla är inte lögnhalsar för att man ger sin barn en allsidig kost.Dessutom tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg innan du skickar dem med tanke på att de är illa skrivna.
    Jag känner samma sak. Jag är själv uppväxt på gård och var tidigt väl medveten om var kött och fisk kommer ifrån. Däremot har jag inte varit med om en slakt själv, men sett många skjutna djur som vi sedan åt upp. Vi visste var blodpuddingen kom ifrån därför att den var gjord på blod frånvåra egna djur. För mig är det självklart att berätta var mat kommer ifrån för vår dotter.
  • High Heel Bitch

Vi är skapta för att äta kött, inte en ensidig kost, det är varken bra för kropp eller knopp.

• Vifsla
    lovelylocks skrev 2009-12-03 21:25:05 följande:
    ptja, svårhittad. coops korv= 52% kött.coop xtras= 40% köttscan & lthell 58% kött, men även där, stabiliseringsmedel pga för hög vattenmängd.Det finns ekologiska alternativ men de är svåra att få tag på. Ex Järna odlarring samt Mälarshark. men de säljs inte här... vad har du hittat för superkorv?
    Jo jättesvårt att hitta korv med hög kötthalt! Vet du hur jag gjorde? Jag tittade i kylen, där hittade jag Melkers hästkorv.
    Innehållsförteckning: Hästkött (85%) griskött, fett från gris, lök, salt, matlodextrin, rökarom, bindväv från gris, kryddor, konserveringsmedel, antioxidationsmedel.
  • Turran

Re: hälsoaspekter gällande vegetarisk kost (från PubMed)

"An evidence- based review showed that vegetarian diets can be nutritionally adequate in pregnancy and result in positive maternal and infant health outcomes. The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

"In most cases, vegetarian diets are beneficial in the prevention and treatment of certain diseases, such as cardiovascular disease, hypertension, diabetes, cancer, osteoporosis, renal disease and dementia, as well as diverticular disease, gallstones and rheumatoid arthritis."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597

• Rönne

Lite tankar i ämnet...

Det största problemet med kött är väl att det är energislukande att framställa på det sätt vi gör idag. Med tanke på att befolkningen ökar hela tiden så tar det hårt på resurserna. Dessutom blir kvalitén på köttet (undantag ekologiskt) rätt kass med antibiotikarester, kraftfoderuppfödning (för snabbare tillväxt) och besprutad föda. Det mesta pengastyrt.
    Ska man ha hyffsat kött är väl det enda alternativet att äta vilt eller sådan boskap som levt i så naturlig miljö som möjligt utan "tillsatser".

En intressant text om hur schimpanser jagar och äter andra apor borde tala för att vi ätit kött under lång tid. Dock rått med inälvor och allt. Men kanske inte den mängd som vi vräker i oss idag.

www.fof.se/tidning/2006/8/favoritmat-andra-apor

Med tanke på cancer och annat så skulle det vara mer naturligt för oss att äta köttet rått (som eskimåer) då det behåller alla enzymer och näringsämnen och inte blir fullt lika surgörande för vår matsmältningsapparat. Hade vi kompenserat intaget av surgörande mat med mer frukt och grönt hade vi uppnått en bättre balans. Cancersvullster har under forskning visat sig växa i sura vävnader där syret blir undanträngt.

Och så har vi djurhanteringen. Det verkar inte som att vi utan den tamdjurshållning vi har idag skulle kunna föda jordens befolkning med den efterfrågan på kött som är aktuell. Skulle vi bara jaga vilt skulle åtgången snart utrota de flesta ätbara raser (exempel utfiskning). Att djuren behandlas respektlöst och illa är tragiskt och det kommer att fortsätta då vissa människor saknar empati för andra levande varelser som de efter en tid ser mer som en pengaprodukt än en individ. Problemet kommer enligt mig att kvarstå för all framtid då människan är ett girigt djur som styrs mestadels av pengar då vår överlevnad är uppbyggd på det.

Själva slakten är väl inget trevligt någonstans. Vi använder t.ex bultpistol, bedövning med gas eller el med tömning av blod. En del halalslaktas (pulsådern avskuren) utan bedövning.
    Naturen har sitt sätt. Kattdjur leker med sina bytesdjur precis som späckhuggare och en del andra arter. En del kväver sin mat långsamt till döds. Andra sprutar in långsamtverkande gifter som bryter ner bytesdjurets kropp. Vissa arter äter på sina byten innan dom är döda.
    Även om människan skulle sluta äta kött så skulle djur dödas under lika slafsiga omständigheter ändå.

För egen del äter jag kött (helst vitt, typ kyckling & fisk) för att jag mår bättre av det. Testade att utesluta det helt en tid för att se vad som hände. Jag levde mestadels på råkost och en del spannmål. Jag blev grinig, trött och frös ständigt. Rött kött har jag svårt att smälta så det undviker jag. Försöker i största möjligaste mån få tag i bra råvaror, krav, ekologiskt, vilt eller närodlat.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!