• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Hotaru

Det här är det mest underliga jag har läst... tror jag.
    Jag ska säga dig att vara sjuk och äta kött har inget egentligt samband.
    Jag har flera kompisar som är vegeterianer och alla har varit sjuk minst lika mkt som jag. En kompis är förkyld för jämnan. En annan testade att vara vegeterian (hennes mamma var det) och hon blev underviktig på 2 månader. Visst endel har mått bra utav det medan andra har blivit nästan sjuka.
    Kött är en av de få saker hela världen har gemensamt i matkultur. Till och med Indier äter endel kött (som fågel) och att vara vegeterian och leva längre har inte heller ett stort samband, Japan har den högsta medellivslängden och de flesta där äter många olika typer av kött: fläsk, kyckling, fisk, biff mm. Det finns dessutom en studie som visar att korta människor lever längre än långa, ska folk då sluta vara långa för det? Alkohol, cigaretter, avgaser etc förkortar dessutom livet mer. Även för barnen. Ska du inte prata med alla miljoner som sysslar med det.
    Visst man kan hitta substituter för kött men det håller inte alltid eftersom man måste ha flera samtidigt för att fylla ut hålet.
    Jag är tjugo och har ätit kött i hela mitt liv, jag blir nästan aldrig sjuk av smitta utan bara snuvig av att gå dåligt klädd. Jag har umgåtts med människor när de haft magsjuka (och vinterkräksjuka), olika typer av influensor och feber och de få gånger jag blir smittad så blir jag snabbt frisk igen. Angående ruttnande kött i tarmarna och cancer så beror det inte bara på kött utan andra tillsattser som t.ex friterat, anledningen att det finns fler allergier idag beror på att vi lever för renligt och utsätter oss inte för saker som förr var naturligt för oss. Så skyll inte alla dina bekymmer på kött.

Dessutom finns det endel av oss som köper lokalproducerat och av folk man känner, så man har en susning om hur djuren har det. Min familj har gjort på det sättet så länge jag funnits (och troligtvis längre). Lamm, Ko, Gris, Fisk, Fågel allt går att äta, men det är upp till var och en om man mår bra utav det. Jag gör sannerligen det!

• Alisa

Typiskt FL. Dömande och dålig skrivet! Ett tips till dig TS: Det är mycket lättare att ta folk på allvar som iaf använder stor bokstav i början av meningar. När det sedan står å istället för och... Usch! Om du läser igenom det du skrivit innan du skickar iväg det och ordnar med språket så kanske, men bara kanske, innehållet framkommer 

• krypet

Hahahahahahaha! Detta är det överlägset roligaste inlägget/forumtråden som finns! Som om kött skulle vara dåligt för oss. Haha, humor!

• Helle333
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Tänkte höra om du har något bra tips på kokbok med veg. barnmat?!?!?!
  • Lite Av Varje

Men HERREGUD är det en fjrtonåring som har startat denna tråden?

Fan vad löjligt med påhopp!

Varför kan man inte bara acceptera att man har rätt att välja själv!?

Finns fan inget värre än vegetarianer som tjatar på som om dom var bäst och felfriast i hela världen!

Jag har många vänner som är vegitarianer men dom tjatar fan aldrig på mig - vet du varför TS? För dom accepterar alla människor precis som dom är.

Det är du som har problem! Gå till en psykolog eller något om du måste skrika av dig och döm inte alla på förhand!

• krypet

Glömde en sak. Att kött skulle ruttna i tarmarna är helt befängt. Och var snäll att stava rätt, cancer stavas det och inte canser. Gör om, gör rätt.

• Lite Av Varje

TS! Du kanske blir sur över att höra att mitt "köttätande" barn på 2,5 år ALDRIG varit sjuk förutom kanske NÅGON förkyldning då och då?

Men det kan ju inte hända enligt dig!?

Själv är jag heller aldrig sjuk!

Min kompis som är vegetarian är ganska klen och är väldigt ofta sjuk , samma gäller hennes barn!

Så snälla kom inte och säg att vi är sjukare än andra! Så löjligt! Du vet ju ingenting!

Kom tillbaka med ORDENTLIGA forskningsgrunder är du snäll! Och jag vill inte höra om något du TROR jag vill se riktiga papper och grunder för det!

• N mamma till N

Vore inte det mest rättvisa mot din son vara att låta honom äta allt? Sedan kan han, när han är gammal nog, välja själv hur han vill leva. Du nämnde själv att du var 12 år när du valde att avstå från kött, borde han inte få välja själv?

Tycker i övrigt det är rätt larvigt att ifrågasätta varför människor väljer att äta kött? Det påverkar väl inte dig vad andra äter? Personligen ser jag på det såhär, jag lever 1 gång och jag tänker njuta av det livet!

• redneck girl

de får väl välja själva när de är 18 . här äter vi kött i massor. egna grisar som vi slaktar  har vi också .

• vcent

Kul att du har så fel eftersom forskning visat på att vegetarianer inte mår bra i längden. Kroppen är anpassad för att äta kött och behöver animaliska fetter och protein. Men inte i den mängd svensken äter det. Men tex bönor är egentligen ingen naturlig näringskälla för människan vilket köttet är.

Bara så du vet

• vcent

Om du nu är vegetarian så kanske du borde tänka om.

Ska du förstöra din kropp för att tex köttindustrin är djurplågeri.... ja då kanske du borde tänka på mejeriindustrin.

Kor blir insaminerade och separeras från sin kalv efter bara ett dygn för att hankalven sedan dödas och går till spillo och onkalven växer upp till samma öde som sin mor.

Sedan körs det en runda till och en till... osv.....

då kanske du borde bli vegan istället. Vilket också är ohälsosamt, men mer lönsamt för djuren.

En kompis familj hade levt som vegetarianer sedan 90-talet och han var uppväxt med det. Men sen började han må dåligt för nått år sedan och det visade sig efter prover hos doktorn att han saknade en massa näringsämnen som finns i olika sortes kött som fisk fågel gris nöt, ja.... å han hade ätit enligt vad vegetarianer ska äta för att få i sig allt, men det höll inte eftersom han inte fick i sig av ett naturligt födoämne. Hade han förtsatt leva så så hade han troligen inte levt länge till, kanske till och med inte funnits med oss längre.

Nu äterhan kött, alla sorters kött. Men mest av fisk och fågel som är nyttigast. Han äter inte hutläsa mängder så klart, men det känner jag ingen som gör. Han har topenvärden nu tack vare den BRA maten han får i sig.

Självklart äter han inte bara kött och inga grönsaker för det är ju lika farligt det som att inte äta kött alls. Rätt mängd ger ett bra liv.

Svenskarna äter för mycket kött därför finns det sjukdomar av köttätandet. Och många äter mängder av fel sorts kött. Balanserar man upp det så lever man självklart mycket lyckligare och längre än en vegetarian, vegan eller nån som för mycket kött.

• Lilleskorpans

"Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)"

Bra att din son kommer acceptera alla, för du verkar då inte göra det.

• Mirva
    Hallonmos skrev 2018-04-04 22:40:52 följande:

Förstår inte varför man drar upp flera år gamla trådar.

Det är väl för att de råkar komma i ens väg. Kul att även du hittade hit!
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!