• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Liselottang
    nika skrev 2009-12-22 18:43:37 följande:
    Så det du äter äter du inte för att det är gott då? *förvånad* Trodde det ingick för alla.
    Jo det är klart jag gör. Gillar kött också. Men äter det inte av flera skäl.
  • Esmiso
    nika skrev 2009-12-22 16:28:03 följande:
    Svar: nej, men man kan välja att äta kött som är producerat så och på så vis påverka så att fler producerar så. Inte kasta ut babyn med badvattnet. Skrämmande filmklipp. Ante mig. "Larmrapport" Högst representaivt för hur det går till rent generellt;) Välkommen hem till oss så kan du få vara med på nästa slakt och själv se hur det kan gå till rent generellt här och på mindre gårdar. Du kan få med dig en knippe hemproducerade morötter om du inte tycker om kött:) Men om du inte tycker man ska döda andra varelser har jag full respekt för det. Ingen ska tvinga dig att göra det eller äta kött, men andra såsom jag själv ser människan som placerad på toppen av näringskedjan. Precis som många djur äter varandra äter vi djur och vill också respekteras i den synen.
    som jag tidigare sagt har jag full respekt för dem som äter kött. Alla gör vi våra val, och det är ju fantastiskt om man som köttätare kan äta enbart djur man själv fött upp och slaktat, som du tydligen gör?!

För mig spelar det ingen roll om de filmklipp jag sett är av majoritet eller inte. Det är illa nog att det sker, och äter man kött som man inte fött upp och slaktat själv har man ingen aning om hur det djuret haft det.

Dina hemproducerade morötter låter jättegoda! De skulle jag absolut inte tacka nej till!
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-22 19:36:33 följande:
    som jag tidigare sagt har jag full respekt för dem som äter kött. Alla gör vi våra val, och det är ju fantastiskt om man som köttätare kan äta enbart djur man själv fött upp och slaktat, som du tydligen gör?!För mig spelar det ingen roll om de filmklipp jag sett är av majoritet eller inte. Det är illa nog att det sker, och äter man kött som man inte fött upp och slaktat själv har man ingen aning om hur det djuret haft det.Dina hemproducerade morötter låter jättegoda! De skulle jag absolut inte tacka nej till!
    Ja, det är en förmån. Men även de som köper av oss vet hur djuren haft det. En del kommer t.o.m och hälsar på "sitt" kött. Men att vi producerar allt kött vi äter är inte hela sanningen eftersom vi ibland "fuskar" och borta och ute. Oftast passar jag på att äta exempelvis fisk och skaldjur då eftersom vi inte har frysen full av det och det därför känns lyxigare.

Morötter är extremt lättodlade. Bara att knöka ner frön i backen så växer de så det knakar. Gödslar med kobajs förstås. Inte det roligaste att skyffla runt men rena dynamiten. Sverige är så glestbefolkat. Ännu fler kunde odla mat iaf på hobbynivå.
  • nika
    Liselottang skrev 2009-12-22 19:34:17 följande:
    Jo det är klart jag gör. Gillar kött också. Men äter det inte av flera skäl.
    Så är det för köttätare också. Man har fler skäl. Till exempel att man inte tycker de skäl folk låter bli att äta kött för är anledning att låta bli.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-22 18:40:59 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-22 17:27:01 följande: Rätt så magiskt. Det finns teorier om att människan började utveckla cerebrum först i och med en jämn tillgång till proteinet från kött, till en början benmärg från djur som dött eller fällts av andra djur. Tadamm! Fler intellektuella funktioner och mer finmotorik vilket ledde till större möjlighjeter att fälla fler djur. Lång evolutionkedja förstås. PS Länkar inte till den omsprungne Hasse Neanderthals sida;)
    Ja, det är som sagt väldigt längesen och andra saker som hände för så längesen brukar vi inte använda som en "referens" (eller hur jag ska uttrycka mig). Det finns ju som sagt mycket mer kunskap om allt nu än vad det gjorde då, jag menar Linser gick inte ens att få tag på om man bodde här uppe i Sverige, så det är ju ingen ide att diskutera så.
    Att hävda att vi MÅSTE äta kött för att få i oss proteiner är ju som att säga att vi MÅSTE äta persilja för att få i oss järn.
    Det jag vill säga är att det finns flera alternativ.
  • Liselottang
    nika skrev 2009-12-22 20:12:44 följande:
    Så är det för köttätare också. Man har fler skäl. Till exempel att man inte tycker de skäl folk låter bli att äta kött för är anledning att låta bli.
    Som att köttindustrin är den andra största miljöboven i VÄRLDEN? Nej, det kan jag förstå att det inte är skäl nog, det kunde ju varit den största.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-22 21:33:39 följande:

Ja, det är som sagt väldigt längesen och andra saker som hände för så längesen brukar vi inte använda som en "referens" (eller hur jag ska uttrycka mig). Det finns ju som sagt mycket mer kunskap om allt nu än vad det gjorde då, jag menar Linser gick inte ens att få tag på om man bodde här uppe i Sverige, så det är ju ingen ide att diskutera så. Att hävda att vi MÅSTE äta kött för att få i oss proteiner är ju som att säga att vi MÅSTE äta persilja för att få i oss järn. Det jag vill säga är att det finns flera alternativ.
    Vaddå inte diskutera så. Du sa att kött inte var magiskt och jag visade vilka trollkonster det uträttat. Klart det inte fanns linser i Sverige då, men det fanns gott om is till drinken;). Klart vi inte måste äta kött, men i mina ögon finns ingen riktigt bra anledning att utesluta ett så utmärkt livsmedel och jag är glad att mina tidiga utrikes förfäder resonerade på samma sätt.
  • nika
    Liselottang skrev 2009-12-22 21:42:03 följande:
    Som att köttindustrin är den andra största miljöboven i VÄRLDEN? Nej, det kan jag förstå att det inte är skäl nog, det kunde ju varit den största.
    Då tycker jag man ska låta bli att delta i den. Steakparty hemma hos mig? Vi kan göra något åt den största samtidigt.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-22 21:42:32 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-22 21:33:39 följande: Vaddå inte diskutera så. Du sa att kött inte var magiskt och jag visade vilka trollkonster det uträttat. Klart det inte fanns linser i Sverige då, men det fanns gott om is till drinken;). Klart vi inte måste äta kött, men i mina ögon finns ingen riktigt bra anledning att utesluta ett så utmärkt livsmedel och jag är glad att mina tidiga utrikes förfäder resonerade på samma sätt.
    hehe, ja de hade nog inte så mycket till val heller
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!