• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Dilong

Johanna W81 skrev 2009-12-16 18:50:54 följande:

Det finns väl en mening med allt, även om man inte alltid tycker om det eller förstår varför!
    "Väl"? Kan du förklara? Vad är "meningen" med att jag nyss satte på mer kaffe?

Johanna W81 skrev 2009-12-16 18:50:54 följande:
    Vilka sjukdomar är påverkbara menar du?
    Du kan undvika att röka och minska risken för lungcancer. Personer som inte tar det på allvar torde väl anses som riktigt korkade.
  • Millan77

Men varför e så mångga emot att äta kött?
    Jag älskar kött, jag kommer att äta kött o mina barn oxå.
    Varför kan inte Ni acceptera oss som VI e när VI måste accepera ER.

Jag kan förså folk som väljer att inte äta kött, men det e ju upp till ER.
    Att jag väljer att äta kött e väl upp till MIG??

Varför skulle VI vara sämre än er?

• nika

Lady Dahmer skrev 2009-12-16 15:49:14 följande:

det finns fler barn som äter kött som har bristsjukdomar och andra åkommor pga sin kost. Problemet är inte kosten i sig utan att vissa föräldrar helt enkelt lagar skitmat till sina barn. och tvärr verkar många köttätare tro att det  är fullt tillräckligt med lite korv eller mamma scan. Veganer och vegetarianer har i regel lite mer kunskap om kost. I sverige och resten av västvärlden så är det väldigt ovanligt att vegetarianer (barn) hamnar på sjukhus pga svält. Jag har aldrig ens hört talas om nåt fall. Vart har du hört det? Det där är en polulär myt som gärna framhävs av de som inte har speciellt stor kunskap om just vegetarisk kost. man brukar gärna dra upp fallet med den brittiska bebisen som dog pga "vegankost". (blev serverad äppeljuice istället för ersättning)
    Det beror ju på att det finns fler barn som äter kött än vad det finns barn som lever på vegetarisk kost. Man kan ha okunskap både som vegetarian och köttätare. Det är en populär myt bland vegetarianer att köttätare har sämre kunskap om kost än vegetarianer. Herre Gud, hur många "vegetarianer" mötte man inte på under sin univeritetstid som levde på kryddad och wokad vitkål och morötter samt bärs för pengarna som blev över på den billiga maten. Tänker även på vegetarisk skolmat jag fick som i stort sett alternerade moröttsbiffar med potatisbiffar och julbordet som var det vanliga minus köttet! Och nu alla dessa vilsna unga kvinnliga "vegetarianer" som petar i sig en mikroskopisk portion sallad, tomat, gurka och majs eller några cornflakes på lunchen i skolmatsalen.

Det går att äta nyttigt och väl sammansatt på båda vis för precis som du säger finns alla essentiella aminosyror i både animaliska och vegerariska produkter. Äter man allsidigt vegetariskt eller bara allsidigt får man inga bristsjukdomar.
  • ica

Att barn i sverige hamnar på sjukhus pg a föräldrarnas bristfälliga vegetariska kost vet jag då jag arbetat på barnavdelning. Vi fick in 3 barn under kort tid på en barnklinik här i sverige. Så det har tyvärr hänt.
    Våra magar och kroppar är gjorda för en blandkost och att ge något annat kräver stor kunskap. Något alla inte har.

• KristallSplitter

var vegetarian i 5 år, hade jag fortsatt hade jag nog legat på sjukhus idag :P
    åt som jag skulle å försökte få i mig allt men min kropp klarade inte av det.
    alla kan inte vara vegetarianer/veganer och må bra utan kött.

visst att många gör, men långt ifrån alla.

• Moira

TS vill ju bara provocera .... (hoppas jag annars är det djupt tragiskt)

• Ett Liv
    ica skrev 2009-12-17 07:15:43 följande:
    Att barn i sverige hamnar på sjukhus pg a föräldrarnas bristfälliga vegetariska kost vet jag då jag arbetat på barnavdelning. Vi fick in 3 barn under kort tid på en barnklinik här i sverige. Så det har tyvärr hänt. Våra magar och kroppar är gjorda för en blandkost och att ge något annat kräver stor kunskap. Något alla inte har.
    Det har ju i alla fall knappast med vegetarisk kost att göra utan enbart om okunskap att göra.
  • qwerty66

avliva alla veganer/vegetarianer och käka upp dem så slipper vi sånna här trådar...

• Åttan
    qwerty66 skrev 2009-12-20 01:34:52 följande:
    avliva alla veganer/vegetarianer och käka upp dem så slipper vi sånna här trådar...
    Hehehe {#lang_emotions_cool}
    När ska jag få bli mamma??
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!