• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Ulf Harrys Farsa

Ett Liv skrev 2009-12-11 16:07:15 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-11 16:04:29 följande: "apan" haha jag kallar min för "grodan" men den är fortfarande i magen
    iofs ser dom ju ut som grodyngel i början ;) åsså ser dom ut som grodor när dom är små och man lägger dom på mage ;)
  • Ett Liv

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-11 16:11:04 följande:

Ett Liv skrev 2009-12-11 16:07:15 följande: iofs ser dom ju ut som grodyngel i början ;) åsså ser dom ut som grodor när dom är små och man lägger dom på mage ;)
    haha ja, och det känns som att man har en groda i sig när när de ligger där och hickar.
  • Lifesgood

Jag är inte vegitarian men visst kan jag äta vegitarisk mat ibland. Det kan vara gott, men skulle inte vilja vara utan kött. Jag tror det bästa är att inte välja sida utan äta varierat, kött ibland och vegitariskt ibland. Sen givetvis välja kött fråg gårdar där man vet djuren haft det bra. Om alla åt blandad kost ist så skulle allt bli mycket bättre:) Varför välja mellan två goda ting säger jag ? :) Jag tänker inte hindra min dotter från att äta kött men inte heller vegetariskt . Hon ska få lära sig äta allt och att allt är gott, det är väl det bästa. När hon är tillräckligt gammal kan hon ta ställning själv vilket hon väljer att äta. Just nu kan hon inte välja då hon bara är 1 så jag välder det jag anser är bäst åt henne :)

TS skönt att du hittat din väg. Men klanka inte ner på dom inte går just DIN väg, alla har rätt att välja vad dom stoppar i sig. Och bara för att du tror att det är rätt kanske det inte är det för alla :)

• Eira78

Oj, många upprörda känslor och generaliseringar i denna tråd. Hihi Lite roligt att detta fortfarande är ett ämne som kan uppröra så, både de som äter kött och de som inte äter kött.

Själv tror jag inte på att försöka påverka köttätare med en sådan aggressiv ton. Det är bättre att låta folk äta vad de vill och ofta är det de som äter kött som tar upp frågan kring vegetarisk mat och varför man valt att sluta med kött. Då kan man på ett mer ödemjukt sätt berätta om fördelarna med vegetarisk kost.

Som jag upplever det är det rätt många som har dragit ner på köttätandet även fast de kanske inte har slutat helt. Många verkar kanske bara äta kött någon dag i veckan. I alla fall här i Stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet. Antar att folk har blivit mer medvetna om hur köttindustrin påvekrar miljön och djuren och sin egen kropp.

• SophiaM
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Men DU verkar ju inte acceptera oss djurätare, hur kommer du då kunna lära din son att göra det?

Jag äter kött för att jag tycker att det är förbannat gott. Punkt.
  • Lincon

Hur kan kött orska cancer?Kött som består ev protein och ev. en del fett? Hur menar du att det får cellerna att dela sin okontrollerat? Kan du hänvisa en säker källa tack (skulle vara intressant att ta del av).

Jag lever enbart på kött och fett och jag är aldrig sjuk! Men alla vegetarianer jag känner, de är förkylda för jämnan!

• nika
    Eira78 skrev 2009-12-13 20:58:37 följande:
    Oj, många upprörda känslor och generaliseringar i denna tråd. Hihi Lite roligt att detta fortfarande är ett ämne som kan uppröra så, både de som äter kött och de som inte äter kött.Själv tror jag inte på att försöka påverka köttätare med en sådan aggressiv ton. Det är bättre att låta folk äta vad de vill och ofta är det de som äter kött som tar upp frågan kring vegetarisk mat och varför man valt att sluta med kött. Då kan man på ett mer ödemjukt sätt berätta om fördelarna med vegetarisk kost.Som jag upplever det är det rätt många som har dragit ner på köttätandet även fast de kanske inte har slutat helt. Många verkar kanske bara äta kött någon dag i veckan. I alla fall här i Stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet. Antar att folk har blivit mer medvetna om hur köttindustrin påvekrar miljön och djuren och sin egen kropp.
    Jag kan svara för hur det ser ut på vissa håll på landsbygden. Här finns en del av köttindustrin, djuren och människorna som äter köttet. Här hos oss vi mår prima, både människor och djur. Hos oss är en hel del "hemmagjort". I vår egen "industri" producerar vi både nötkött, grönsaker, spannmål, hö och halm och vi har egen brunn. Givetvis komposterar vi. Vi är inte självförsörjande med mat men vissa livsmedel köper vi aldrig. Andra produkter köper vi från närliggande gårdar som t ex ägg. Efterfrågan på den här typen av produkter är stor. Vi säger nej till många som vill köpa av oss. När det vi vill sälja är slut så är det slut. Många har dragit ner på kött för att det har blivit så dyrt eller så äter de billigare kött som tex falukorv. Vi har alltid kött av bra kvalitet i frysen. Vi äter även en hel del vegetariskt, bl a soppor.

Att inte ha djur skulle bl a medföra att vi inte skulle kunna hålla markerna öppna och att vi skulle sakna gödsel. Visst, man kan ha kor för att enbart mjölka, men då måste de kalva varje år och vad gör man av alla kalvar, speciellt tjurkalvarna om ingen äter dem? Här brukar vi skog och mark vilket man gjort i generationer och vi äter även en hel del vilt som älg och rådjur och tar också vara på bär och svamp. Våra katter har aldrig sett en konservburk med kattmat. ETC, etc, etc. Vi lever med samvete och ansvar. Givetvis tänker vi också till kring annat än mat när det gäller miljö, globalt samvete och hälsa.

Om det finns något som irriterar mig så är det när självgoda människor, vegetarianer eller andra slår sig själva på bröstet och för sitt samvetsrena leverne och skriker (miljö)bov åt alla som inte gjort exakt samma val som dem. Gudskelov är de inte så många och en del av de som finns sansar sig med åren. Nej, du har rätt. Man kan inte påverka någon med en aggressiv ton, och speciellt inte när den aggresiva tonen kryddas med självgodhet och besserwissermentalitet förs fram som kunskap.

Själv skulle jag aldrig drömma om att kalla någon som inte lever som jag som mindre samvetsgrann för den sakens skull.
  • Turran
    Lincon skrev 2009-12-13 22:34:47 följande:
    Hur kan kött orska cancer?Kött som består ev protein och ev. en del fett? Hur menar du att det får cellerna att dela sin okontrollerat? Kan du hänvisa en säker källa tack (skulle vara intressant att ta del av). Jag lever enbart på kött och fett och jag är aldrig sjuk! Men alla vegetarianer jag känner, de är förkylda för jämnan!
    "Recent studies show that red meat could pose an increase in cancer risk. Some studies have linked consumption of large amounts of red meat with breast cancer,[9] colorectal cancer,[10][11] stomach cancer,[12] lymphoma,[13] bladder cancer[14] and prostate cancer.[14][15] Furthermore, there is convincing evidence that consumption of beef, pork, lamb, and goat from domesticated animals is a cause of colorectal cancer.[16] Professor Sheila Bingham of the Dunn Human Nutrition Unit attributes this to the haemoglobin and myoglobin molecules which are found in red meat. She suggests these molecules, when ingested trigger a process called nitrosation in the gut which leads to the formation of carcinogens.[17]

Eating cooked red meat may increase the likelihood of cancer because carcinogenic compounds called heterocyclic amines are created during the cooking process. Heterocyclic amines may not explain why red meat is more harmful than other meat, however, as these compounds are also found in poultry and fish, which have not been linked to an increased cancer risk.[18]"

en.wikipedia.org/wiki/Red_meat
  • nika

PS. Jag kan också nämna att vårt kött distrubieras via det lokala slakteriet och är inte märkt på något speciellt sätt liksom många av granngårdarnas produktion. Så man kan köpa bra kött av djur som hoppar runt ute i hagarna hela året förutom när det är så kallt att de själva vill in UTAN att det syns på förpackningen eller priset:)

• Kan inte bli bättre än såhär

Om det påverkar studierna och inlärningen så tycker jag inte att det är värt att bli vegeterian!

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!