• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 19:42:27 följande:
    men att inte låta trevlig är inte detsamma som att låta okunnig. Man kan t.o.m låta jävligt otrevlig och ändå ha ordentligt på fötterna.
    Di kan säkert vara kunnig, men du får det inte all låta som det när du säger på det sättet. Det är därför jag sa sen att jag inte tror att någon blir ner plockad på jorden av det du skrev.
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-09 19:42:27 följande:
    Rättelse. Det som LÄT som att det kom från en person som är EXTREM(t) okunnig. Att påpeka för människor som ser sin livsföring som en miljöresurs för andra på samma planet när INGEN faktiskt är det får väl ändå ses som att man förmedlar kunskap TILL okunniga. Sedan är det enligt min mening inte uttalat trevligt att tala om för folk att de för mig gärna får äta bara grönsaker tills de skiter fiberhopprep, men att inte låta trevlig är inte detsamma som att låta okunnig. Man kan t.o.m låta jävligt otrevlig och ändå ha ordentligt på fötterna.
    Håller med om att du låter oerhört otrevlig-men OCKSÅ att du låter väldigt okunnig och efter dina senaste inlägg är det lätt att få intrycket att du faktiskt "käftar" (vet att du gillar uttrycket) för "käftandets" skull och inte för att du har något vettigt som goda argument eller något nytt att tillföra diskussionen.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 21:03:11 följande:

Di kan säkert vara kunnig, men du får det inte all låta som det när du säger på det sättet. Det är därför jag sa sen att jag inte tror att någon blir ner plockad på jorden av det du skrev.
    Säger iof sig inget okunnigt men det låter okunnigt när man säger det på det sättet... OK. Ljåter jag kunnigare nu? Kjam.

Skämt åsido, alltså ingen substans i det du påstår.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 21:32:56 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 21:03:11 följande: Säger iof sig inget okunnigt men det låter okunnigt när man säger det på det sättet... OK. Ljåter jag kunnigare nu? Kjam. Skämt åsido, alltså ingen substans i det du påstår.
    Jag har fortfarande inte påstått något. Jag har sagt hur jag uppfattade det du skrev.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-09 21:24:43 följande:
    Håller med om att du låter oerhört otrevlig-men OCKSÅ att du låter väldigt okunnig och efter dina senaste inlägg är det lätt att få intrycket att du faktiskt "käftar" (vet att du gillar uttrycket) för "käftandets" skull och inte för att du har något vettigt som goda argument eller något nytt att tillföra diskussionen.
    Men hello angelsoul! Nej, nej, nej, inte oerhört otrevlig, bara lite hånande istället för imponerad av din hybris och uppblåsta bild av dina insatser för mänskligheten. Men du glömde att svara på min fråga: vad bidrar du med för att människor ska få mat? Sorry om jag låter lite tjatig men det är ju nu 3.e gången jag frågar utan att få svar, vilket kanske bidrar till att du upplever det som att jag inte kommer med så mycket nytt. Sedan kan du också peka på vilka fakta jag kommit med som visar denna väldiga okunnighet du påstår jag låter med här.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 21:35:50 följande:

Jag har fortfarande inte påstått något. Jag har sagt hur jag uppfattade det du skrev.
    Vad är skillnade på att påstå något och tala om hur man uppfattar något? Sorry men i min värld sysslar du med ordklyveri.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-09 22:32:32 följande:
    Haha, du kan ju inte vara sann. HELA TRÅDEN IGENOM är full av FAKTA (det innebrä forskningsresultat, uträkningar osv från tillförlitliga källor som WHO osv) på hur ALLA vegetarianer bidrar till att fler människor kan äta. Fattar du inte att vegetarianer äter maten istället för att ge den till produktionsdjur så är du ganska slow.
    Så vegetarianer bidrar till att fler människor får äta. Fantastiskt. Av vilken mat då?
  • Frökensvår 83

Snacka om att denna debatt har spårat ur totalt, påhopp till höger och vänster om allt möjligt.
    Min åsikt är att man ska göra det som känns mest rätt för sig och sina barn och ingen annan har rätt att lägga sig i det.
    Man är inte en dålig förälder föratt man väljer allsidig kost till sina barn, inte heller en dålig förälder om man väljer vegetarisk kost, det är ett val man är fri att göra och man ska inte behöva bli påhoppad pga av det.
    Vi äter mycket vegetarikt föratt vi tycker det är gott och föratt försöka minska ner på konsumtionen av kött som är onödigt hög.

Att man äter mindre kött i asien än man gör här tror jag isåfall om det nu stämmer har att göra med klimatet, där är det varmt året runt vilket innebär att människorna där inte är i behov av lika mycket underhudsfett föratt hålla värmen som vi är. Eskimåer skulle inte överleva på att äta vegetarikskt tillexempel så att alla människor kan överleva på att äta veg-kost är fel.
    Sluta klanka ner på folk som lever som de tycker, debattera är en sak men personliga påhopp är en annan.

• Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 22:01:00 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 21:35:50 följande: Vad är skillnade på att påstå något och tala om hur man uppfattar något? Sorry men i min värld sysslar du med ordklyveri.
    Det är väldigt stor skillnad. Det känns till och med löjligt att behöva förklara det.
  • Lena1979

Vegetarisk kost
    Allsidig kost

Så allsidig kost kan aldrig vara en kost som inte innehåller kött?

Hårklyverier och definitionstvångstankar.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!